• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbils köp

F

F.d. 2717

Guest
Hejsan funderar på att skaffa mig min första husbil,då mina döttrar tävlar i längdskidor kommer den att användas mycket under vintern+ till jakt under hösten. Vilka fallgropar finns det? funderar på en
Husbil Pilote R580 Citroen C25 -89

är det ett vettigt första köp?

F

F.d. 18508

Guest
Sv: Husbils köp

Vi använde en pilote 470 -87 med vattenburen värme varje helg på skidtävlingar vinter 87-89.
Jag gillar dom där gamla piloterna,tycker helt klart att dom är bland de trevligaste 80-talarna med fina inr osv.
MEN ska du köpa en bil att använda mycket på vintern är det INGET jag rekommenderar,kika gärna tex på en pillos istället av de årgångarna..
Helgjuten glasfiberkaross som inte ruttnar bort och vattenburen aldevärme..
(funktionella men lite trista inr dock)
Natt och dag på vintern,tror dina döttrar uppskattar det..
Försök hitta en bil som är utr för fricamping med stora batterier,bra laddare,rätt uppvärmning osv,de är dåligt med eluttag i skogen..
Sen är det inte bara fördelar med en trött gammal diesel,särskilt inte vid -25..

F

F.d. 2944

Guest

Hej Fredric
Åker själv en C25 från 89.
Skulle inte rekommendera denna bil för vinterbruk.
Gråvattentanken är oisolerad och de stora fönstren ger rejält kallras.
Jag tror att det är få bilar från slutet 80-tal eller början av 90-tal som är gjorda för vinterbruk.
Säkert finns det folk i klubben som har större erfarenhet än jag av det här.
Själv ställer jag in i november och tar ut i april.
Vet inte när man började tillverka Nordic men dom är ju garanterat gjorda för vintern (svenskbyggd)

F

F.d. 1997

Guest

Pillos är redan nämnt, SMC och Niesmann är andra alternativ på bra vinterbonade bodelar.

Toppen