• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbils camping Göteborg

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2026
Sv: Husbils camping Göteborg

Toppen!

Detta är precis vad vi önskat i närheten av vår favoritstad! Och dessutom bevakad ... toppen! :) //Pirkko

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Bevakning kan ju vara bra och värt en del. OM det är en väktare ständigt placerad på parkeringen. Eller är det en väktare som sporadiskt kör förbi och tittar till det hela samt eventuellt ringer ordningsmakten när det skett ett inbrott? I det senare fallet är bevakningen bara de minuter som väktaren råkar befinna sig på plats.

Med tanke på placeringen är det antagligen ganska folktomt på ställplatsen långa tider, speciellt dagtid när besökarna är nere i stan eller på Liseberg. Då föredrar jag nog att stå på Heden med promenadavstånd till Liseberg och hela Göteborgs centrum runtomkring.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Heden är ju bra som dagparkering, om det finns plats. Definitivt stor inbrottsrisk, och inget bra ställe att sova p.g.a. buller och bus.

F

F.d. 8036

Guest

Ett förtydligande.

Jag har naturligtvis ingenting emot att Liseberg ordnar en alternativ campingplats varhelst dom vill och heller inte hur mycket dom tar betalt. Det är ju frivilligt att stå där.

Vad jag vänder mig mot (gnäller över) är den inflation det blir i ordet ställplats. Innan vi vet ordet av finns det väl s.k. ställplatser som kostar över 300 kr.

Ställplats menar jag ska vara en enkel uppställningsplats med toalett och tömningsmöjlighet som enda krav. Finns det vatten är det ju bra och finns det el är det ju också bra för dom som behöver detta men det ska definitivt inte vara tvingande.
Kostnaden 50 - 100 kr plus ev. el för ett dygn.
Det tror jag också är vad de flesta förknippar med ordet ställplats.

Skatåsen är säkert bra för vissa men kalla det inte för ställplats.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest

Kanske intressant för de som tillhandahåller ställplatser med skiftande standard att läsa om vilka priser som husbilsfolket är villig att att betala.

(Beträffande bevakningen på Skatås misstänker jag att det är parkeringsbolaget som kollar att ställplatsavgiften är erlagt. Rätta mig gärna om jag har fel.)

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023

Avgiften är ju 180 kr för 12 timmar ocg 240 för 24 timmar!

Tycker inte att 180kr för in övernattning i en större stad är så mycket att gnälla över.
P-avgiften på en vanlig parkering springer snabbt iväg med ganska många tior, och vad får man för dom, mer än en ruta att stå på?

Reviera

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Men man kan ju jämföra på många sätt, ett hotellrum för 2-3 personer kostar 1000-2000 Kr, en stuga kostar 800-1000 kr per natt, finns det ingen som tycker det är bra att det finns en fungerande ställplats i Göteborg nu? Det har klagats länge att det ingen finns, nu finns den, men då är det fel på priset...? Jag tycket att det ibland är ett otroligt gnäll här?! :confused:

Montreal Jag håller med dig (som alltid) ! Det verkar inte som om alla inte vill acceptera att marknadsekonomin även kastar sina blickar på ställplatserna! Av hälsoskäl kommer jag att avstå debatten om ställplatspriser. I fortsättningen kommer mina inlägg "Under markisen" att handla mer om "När hörde ni göken senast ?" eller "Hur många vitsippor har ni plockat i år ?" eller kanske rentav " Vad har ni för solskyddsfaktor när ni solar?" Det är bättre att dö av tristess när jag besöker hemsidan än att få hjärtslag i en debatt när man ifrågasätter varför ställplatsen utanför Blattnickselse har chockhöjts från 12:- till 17:-

Senast ändrad:
F

F.d. 8036

Guest

Det finns ett koncept för ställplatser mellan olika intresseorganisationerna av vilka några nämnts tidigare i den här tråden.

Den innehåller också bl.a. att riktpriset skall vara ca 100 kr plus ev. avgifter för vatten och el som man då själv kan välja om man vill utnyttja eller inte.

Att sedan Tommy F vill förlöjliga diskussionen och därmed också dess deltagare istället för att låta den vara ifred tycker jag är en trist attityd som inte hör hemma här.

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Skipper !! Då är väl synd att ditt koncept för ställplatser inte slagit igenom här på hemsidan. Då skulle väl aldrig en diskussion uppstått hur man prissätter dem hos vare sig den ena eller andra parten! Angående trista attityder så kan jag bara säga så har du och jag samma uppfattning om varandra!

Senast ändrad:
F

F.d. 8036

Guest

Bara en rättelse,

Det är inte mitt koncept, det är framtaget av de organisationer som har intresse i det här. Jag är inte medverkande på något sätt.
Däremot tycker jag att det är ett vettigt koncept för att skapa riktlinjer för vad man kan förvänta sig av det som kallas ställplats, inklusive ca-priser.

För övrigt tycks det mig som om många är eniga i den här tråden.

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Bra ! Då håller vi oss till det konceptet i fortsättningen så slipper vi en massa förlöjligande diskussioner och trista attityder !

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Ett förtydligande.

Ställplats menar jag ska vara en enkel uppställningsplats med toalett och tömningsmöjlighet som enda krav. Finns det vatten är det ju bra och finns det el är det ju också bra för dom som behöver detta men det ska definitivt inte vara tvingande.
Kostnaden 50 - 100 kr plus ev. el för ett dygn.
Det tror jag också är vad de flesta förknippar med ordet ställplats.

Skatåsen är säkert bra för vissa men kalla det inte för ställplats.

Du får nog förklara "ditt" koncept lite närmare ! Ena stunden finns det ett koncept ! Andra stunden så är det endast ett menande från din sida ! Vad är det som gäller ?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Och visst sjutton är det en ställplats, även om den är lite dyrare an vad som passar en del. Det är ju faktiskt fritt att inte åka dit? Jag för min del står ju hellre där än på camping
för runt 400 Kr, med en massa faciliteter som jag inte behöver för en natt eller två!

:wideeyed::yes:

F

F.d. 29925

Guest

Ett alternativ till Skatås kan ju vara ÖIS-campingen i Delsjöområdet som har nämnts här tidigare i någon tråd. Tydligen tillgång till faciliteterna som finns på ÖIS-gården, om beskrivningen med ett "stenkast från Liseberg" stämmer tvivlar jag på, men det skall finnas bra förbindelser.
Priset kanske inte är direkt tilltalande men som camping och 250 Kr i avgift är det nog inte det dyraste alternativet i Göteborgsområdet.

F

F.d. 25142

Guest

Är ofta i Göteborg och det skulle inte falla mig in att bo så långt från centrum som Skatås. Säkert bra för dem som vill ha lugn och ro och bada eller vandra i den vackra omgivningen. Att Liseberg camping kan ta så hutlöst betalt är för att det är de som driver campingen, som har ett pris som överstiger Paris camping! Och ingen konkurrens om ställplatser. Än. Vi står vid Klippan, på parkeringen närmast Kiel-färjan. Utsikt över älven och bra uteserveringar, cykelavstånd eller spårvagn till centrum. Ibland står vi på parkeringen vid Slottsskogen. Den första parkeringen till vänster när man kör in. Går att backa in på en p-ruta mot skogskanten. Kostar inte särskilt mycket och promenadavstånd eller spårvagn till centrum.

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

man kan ställa bilen på backaplan o ta spårvagnen in till stan gratis park men kolla skyltarna vissa ställen max 4timmar, det finns park på mölndalsvägen söder ut ta av i mölndal o kör utefter mölnals vägen o göteborgs vägen så finns det gratis plattser

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag är mycket tveksam att lämna en husbil någon längre stund på Backaplan, och absolut inte obevakad kväll eller natt! :wideeyed:

Ö

örjan o irene

Guest
!

Man kan ju välja att bo i en lagom stor stad, Varberg, Uddevalla, Trollhättan etc och pendla in till Göteborg (ca 80 km). Förstår inte riktigt diskussionen Är verkligen 240:- "to much" för en central campingplats ( 3 km från centrum och man når Liseberg inom tio minuter med spårvagn))
Som jämförelse kostar det samma pengar 240:- per dygn, att stå på Långholmens Husbils Camping, 15 minuters gångväg från T-banan, 30 minuters promenad till Gamla Stan,60 minuter till Gröna Lund.
Vill vi campa centralt får vi nog betala för det
Ha en skön semester/

Z

Zappa59

Guest

Lyxproblem?

Vi köper gladeligen en husbil för runt miljonen, men vi har inte råd att parkera den.....

Vi lever i en marknadsekonomi och måste därför acceptera de priser vi ställs inför eller också inte, det är helt upp till oss själva. Stå i skogen kostar nada, stå vid Stureplan, inte direkt billigt...

/Åke

Toppen