• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsöverdrag!

F

F.d. 53134

Guest
Jag har en husbil som står på en caravan camping, både vinter som sommar. Nu till vintern så köpte jag ett hus bilsöverdrag som jag lagt på hubilen över vintern. Jag kommer att vara i den även under vinterhalvåret en hel del så för mig så bekommer inte det att jag lagt ett överdrag över bilen. Jag tror att jag är den ända på campingen som lagt ett överdrag över hubilen.

F

F.d. 50036

Guest
Sv: Husbilsöverdrag!

Ett tips från mig...

Köp ett WireHus så får du en komfortabel tillvaro i din bil, kör ut och in när som helst lätt och enkelt. De har ju även ett "hus" med "förtält", kanske något för dig har själv tänkt på detta men saknar lämplig plats.

WireHuset är mycket stabilt! Förra vintern här i Uddevalla hade vi ca 80cm snödjup och det blåser väldigt hårt och ofta, men mitt WireHus visar ingen tendens till att svikta. Bara att skaka av snön från taket om det blir mycket (20-30cm).

Visst kostar det en del men fördelarna överväger. Lång hållbarhet, 15 år enligt säljaren men underhåller du ditt WireHus med lite galvfärg (ställningen) och byter en rem då och då så tror jag att det håller betydligt längre. Har själv ett (som jag sålt) som är nio år och ett som är tre år och båda fullt intakta och fräscha. De är lätta att sätta upp och därmed lätta att flytta om det behövs (mycket kan ju hända på 15 år!). När det är lätt att montera ner så betyder ju det att det också att det är lätt att sälja om man skulle behöva göra det.

Själv har jag ett stort WireHus(mitt senaste), 10,50x3,60m, med tak och tre sidor vägg, med förstärkta sido stolpar, tryckimpregnerat 9,50x9,50 till "grunden/ramen", och betongplattor till hela golvet. Kostnaden blev lite under 50,000kr! Utslaget på 15 år blir det ca 3300kr/år, nu är min teori att med lite lätt underhåll så är livslängden lätt 20år då blir årskostnaden 2500kr! Billigt enligt min mening!

Rulla lungt Torbjörn :yes:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsöverdrag!

Jag har en husbil som står på en caravan camping, både vinter som sommar. Nu till vintern så köpte jag ett hus bilsöverdrag som jag lagt på hubilen över vintern. Jag kommer att vara i den även under vinterhalvåret en hel del så för mig så bekommer inte det att jag lagt ett överdrag över bilen. Jag tror att jag är den ända på campingen som lagt ett överdrag över hubilen.

Jag har på mitt för tredje säsongen och det funkar bättre än väntat. Om man bara får en av dragkedjeöppningarna nära bodelsdörren går det lätt att komma in och ur. Om man skulle få för sig att använda bilen vintertid tar det en minut att få av överdraget.

Det är sällan som man får så mycket för någon tusenlapp!

Toppen