• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsöverdrag Jula

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Har alltid haft våra husbilar i kallgarage på vintern. Funderar nu på att köpa Julas överdrag. Vill gärna ha synpunkter på nack- och fördelar. Hur får ni fall så att det inte samlas vatten. Tömmer ni husbilen på allt inför vintern. M.m.
Tack på förhand för din synpunkt. Lennart
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Jag använde det överdraget men tyckte det var lite klumpigt att få på/av. Hade också lite problem med att vatten samlades och borde lägga under något för att få avrinning. kan ju också förbättra ventilationen vid takluckorna som är väldigt viktig. I år ska jag testa med en "husbils-mössa" dvs där bara taket och en liten bit ner täcks. Campout | ProPlus | TAKSKYDD HUSVAGN & HUSBIL 8,00 meter
Vi tömmer på allt ätbart + allt som kan frysa. Detta utöver tömning av vatten, kranar osv för att det inte ska frysa. I övrigt ser jag ingen anledning att plocka ur dynor osv. En del ställer dom på högkant för bättre ventilation.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Vi har haft Jula över husbilen i två år nu. Det som visas ser ut att ge lika mycket arbete som Jula skyddet. Det viktiga är att ventilationen från luckorna kommer ut, o det märks genom att skyddet av Jula blir som en ballong vid blåst. En bekant till mig hade en pressening, likt bilden, över sin husvagn. Den var totalt förstörd av mögel efter ett år.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Vi har haft julas som andas, tre frigolit kuber, 40x40x40 håller överdraget uppe även när det inte blåser. Vi har haft det i 4 år, nu har det börjat att gå sönder, den ena dragkedjan var det första som rök. Husbilen klarar vinterns regn/snö och kyla bra utan överdrag, inte mycket sol som kan bleka plast och dekaler på vintern heller. Ha lite värme på, se till att det finns ventilation ut. Vi har 7-8 grader inställt på alden, laddaren står på hela vintern och vi tar inte ut några sängkläder eller liknande från den. Vi har aldrig haft möggel eller konstig lukt i våra bilar, de har stått på öppen en plats på uppfarten vid huset.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Har aldrig haft någon värme på i våra husbilar under 11 års tid. Under 7 år ouppvärmt inomhus och batteri frånkopplade. De sista åren hemma på tomten med Julaskydd. Sista åren, här hemma, har vi laddning på hela tiden. Har släppt blixtlåset några ggr o kollat läget inne i husbilen. Alla sängkläder o övrigt är kvar de sista åren.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Möss kan man aldrig gardera sig mot därför tar jag in madrasser och sängkläder som de älskar att bygga bo i.
Överdraget har funkat bra i drygt 10 år, lätt att dra av men svårare att få på.
Funderar på att köpa nytt men ser att Jula har höjt priset rejält och någon rea är väl inte att vänta på hösten.
 
F

F.d. 58689

Guest
Funderar på att köpa nytt men ser att Jula har höjt priset rejält och någon rea är väl inte att vänta på hösten.
Kan inte se någon prishöjning alls!!! 1599:- för det lilla och 1999:- är väl prisvärt?!?!
På 10 år får man nog räkna med prisökningar!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
På 2 år har vi fått tillbaka köpet av ett Jula"tält". Nu har vi använt detta och nu är det bara förtjänst mot tidigare vinterförvaring. Vi får se hur länge det håller?
 
Toppen