• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsåkare som gör fel...

trevik

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Visst är det tråkigt när någon annan husbilsåkare gör nått fel, som att tömma vatten eller toaletten på fel ställe. Eller kanske rent av råkar ta ut stolarna och äta ute, på en parkering(detta hemska brott:twitcy:)
Men måste vi publicera bilder och hänga ut personer i detta forum eller i Facebookgruppen ?
Se till er själva, har ni aldrig gjort nått fel?
Har ni aldrig tagit ut möblerna på en parkering och fikat, samtidigt som solen varit stark så man tar ut markisen?
Kört om någon lite för fort på motorvägen...ja massor med små brott dyker upp i trådarna...

Hade det inte varit för detta utomordentligt bra forum, så hade jag gått ur husbilsklubben för länge sedan...och några dekaler tänker jag inte sätta upp igen.
Vi brukar försöka undvika ovanstående, men nån gång kanske det händer...men då hoppas jag man slipper se bilder på det på detta forum.

Varför är det så att man ska tillrättavisa andra? Man kan inte styra och ställa över hur andra gör....

Hoppas ni inte uppfattar mig som arg eller gnällig nu bara...:twitcy::twitcy:

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Husbilsåkare som gör fel...

Vi köpte våran första husbil 1988 när barnen var små och har sedan dess haft 11 olika husbilar.
Vi har gjort ALLA dessa fel plus ett gäng till minst.
Ingen ofelbar. Man skall inte dömma för snabbt om man ser någon klanta till det.

Det kanske är första turen med en hyrd eller lånad bil, nää sondera läget och försök vissa rätt väg.
Fast det har hänt att man har träffat riktiga rövhuven också, men de får passera in dumhetens glömska.

ThomasA

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2025

Håller med Trevik. Lite ödmjukhet kan inte skada. Forumet ger så mycket positivt, så det vore synd att om "bara" negativa händelser genomsyrar inläggen. Jag har som tämligen ny medlem fått mycket god information som hjälpt mig till att skaffa husbil. Hoppas på fortsatt god anda i klubben.

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023

Håller helt med dig Trevik,tycker det är för mycket påhop på vissa saker, tänker ta bort vårt märke! Annars tycker även vi att det är en bra grupp.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Jag kan inte undvika att någon gång göra fel, men varför skulle detta hindra mig att från att våga visa min klubbtillhörighet, kan inte se något samband. :)

F

F.d. 52958

Guest

Oj,va rätt du har, imorgon plockar jag bort min dekal

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023

Vad då vågar visa, jag tycker inte det är ok att vi hänger ut varann på klubben, både klubbmärke och reg. nr. Även om folk gör fel ska vi inte vara poliser. Jag tror inte det är lagligt, det kanske finns någon som har juristutbildning som kan svara på det. Agnetha

D

Deleted member 11118

Guest

Jag har också gjort många fel i mitt korta husbilsliv och kommer säkert att göra fler, för det finns inte felfria människor och inte glömfria människor.

Har dekalen på och där får den sitta, jag har inget skämmas över, men jag respektera de som inte vill ha sin dekal på bilen av olika anledningar.

Har aldrig blivit påhoppad eller får "illasinnade kommentarer" kommer några någon gång får jag väl ta det då.

Av 11.000 medlemmar finns 11.000 olika åsikter och förhållningsätt till husbilslivet. Tyvärr är det här som i övriga samhället de är mest negativa hörs mest.

Däremot tycker jag det är tråkigt och väldigt onödigt att hänga ut folk och spela husbilspoliser. Vågar man inte ta problemet med vederbörande på plats eller på mail, telefon eller på annat sätt, skall man inte "hänga" ut någon här. Det är fegt.

Nu ser jag framemot kräftfesten i Oderljunga och få träffa förhoppningsvis positiva medlemmar. Fast kräftor äter jag inte så det blir räkor.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Förstår faktiskt inte vad de här diskussionerna har med klubbtillhörigheten att göra? Vill man inte stå för att man är medlem i Sveriges största och en av Europas största och bästa husbilsklubbar, ska man givetvis inte ha dekalerna på. Det är ett enkelt val och självklart helt frivilligt. Förstår dock inte sambandet. Förstår inte heller att man gör så stor affär av det. Ta av dekalerna om det inte känns bra. Jag har alltid visat mina med stolthet. Det innebär inte att jag delar allt och allas åsikter. Absolut inte. Stoltheten över medlemskapet grundar sig på den mångfald och den kunskap vi sammantaget representerar.

En av klubbens styrkor är av vi diskuterar allt. Även upplevda fel. Man kan se det som konstruktiv feedback, eller som gnäll. Det är ett val man gör. Jag har i vart fall lärt mig massor av egna och andras fel, inte minst efter de diskussioner som de beskrivna felen har legat till grund för här på forumet. Ibland har jag själv måst ändra mig efter en intressant diskussion. För att jag hade fel. Då har både jag själv och förhoppningsvis någon annan, lärt sig av mitt fel.

Sedan handlar det inte alltid om rätt eller fel. Ibland har vi bara olika åsikter. Det är också bra att lufta och få sina åsikter värderade. Det visar sig kanske att de inte var så självklara som jag trodde från början.

:-/<rister

Ronny P

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2025

Håller med Gunnar.
Dessutom, man kommer väl inte slippa påhopp bara för att man inte har ett HBK märke på bilen..
man har ju tidigare läst inlägg såsom, "hoppas att han inte var HBK:are", mm. :aja:

Själv har jag märkt upp min så tydligt som möjligt så jag ska känna igen den om övriga medlemmar lägger upp foto och ska kasta skit på mig :bye:

Å med så mycket fel som jag gör, så skulle vilken husbils-paparazzi som helst ha massor med material att välja på :wink:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag har dekaler på bilen, både fram och bak, och där kommer de att sitta tills vi eventuellt byter bil någon gång i framtiden. Sedan att det finns de som anser att jag eller någon annan gör något fel, eller kanske uppfattar det som att vi gör något fel någon gång, betyder inte att jag skulle fundera på att ta bort dekalerna.

Det finns svenskar som har gjort fantastiska uppfinningar eller otroliga medicinska framsteg som renderat Nobelpris. Samtidigt finns det svenskar som sitter i fängelse för att de begått de mest bestialiska brott. Det betyder inte att jag försöker dölja att jag bor i Sverige.

Både husbilsfolk och landsmän är mångfacetterade. Det är något som vi måste acceptera.

Vi kanske däremot kan fundera på hur vi går till väga när vi tycker oss se något som kanske inte är riktigt rätt eller kanske lite tveksamt. I stället för att hoppa på den eventuellt felande med namn och bild och grupptillhörighet, skonummer, frisyr och matvanor kan man kanske formulera sig lite mera allmänt och ta upp problemet som en fråga hur andra uppfattar en upplevd situation. Ett sådant tillvägagångsätt skapar säkert en mera positiv attityd på forumet och kan också ge flera infallsvinklar och synpunkter på problemet eller företeelsen som man kanske uppfattar som tveksamt eller kanske rent av fel.

Lovelylook

FD HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
15269
Medlemskap
2021

Förstår faktiskt inte vad de här diskussionerna har med klubbtillhörigheten att göra? Vill man inte stå för att man är medlem i Sveriges största och en av Europas största och bästa husbilsklubbar, ska man givetvis inte ha dekalerna på. Det är ett enkelt val och självklart helt frivilligt. Förstår dock inte sambandet. Förstår inte heller att man gör så stor affär av det. Ta av dekalerna om det inte känns bra. Jag har alltid visat mina med stolthet. Det innebär inte att jag delar allt och allas åsikter. Absolut inte. Stoltheten över medlemskapet grundar sig på den mångfald och den kunskap vi sammantaget representerar.

En av klubbens styrkor är av vi diskuterar allt. Även upplevda fel. Man kan se det som konstruktiv feedback, eller som gnäll. Det är ett val man gör. Jag har i vart fall lärt mig massor av egna och andras fel, inte minst efter de diskussioner som de beskrivna felen har legat till grund för här på forumet. Ibland har jag själv måst ändra mig efter en intressant diskussion. För att jag hade fel. Då har både jag själv och förhoppningsvis någon annan, lärt sig av mitt fel.

Sedan handlar det inte alltid om rätt eller fel. Ibland har vi bara olika åsikter. Det är också bra att lufta och få sina åsikter värderade. Det visar sig kanske att de inte var så självklara som jag trodde från början.

:-/<rister

Håller verkligen med dig, jag lär mig verkligen av både upplevda fel och rätt från husbilsägarna, men alla är ju så känsliga idag o tycker man för mycket är man polis enligt vissa. Det är väl bra att vi tillsammans får uttrycka oss

Storemyr

HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
14440
Medlemskap
2024

Däremot tycker jag det är tråkigt och väldigt onödigt att hänga ut folk och spela husbilspoliser. Vågar man inte ta problemet med vederbörande på plats eller på mail, telefon eller på annat sätt, skall man inte "hänga" ut någon här. Det är fegt.

Håller helt med, idag har jag satt på dekal och medlemsnummer på vår husbil. Så säg gärna hej om vi möts någonstans och gör vi fel, kom och prata med oss istället för att hänga ut oss här :wub: Vi försöker göra rätt, men ibland blir det kanske fel ändå :wideeyed:

image.jpg
Ja nu ligger ju bilden ner, i verkligheten är den ju rätt givetvis :D

Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

...

Nu ser jag framemot kräftfesten i Oderljunga och få träffa förhoppningsvis positiva medlemmar. Fast kräftor äter jag inte så det blir räkor.

Jag har aldrig gjort fel i mitt 61-åriga liv och kommer heller inte att göra det i framtiden.

Har aldrig blivit påhoppad eller får "illasinnade kommentarer". Kommer det några någon gång kommer jag att ge svar påtal.

Vi har dekaler runtom på bilen och siffror bak. Vi har stippen "husbilsklubben.se" under registreringsnumret fram och bak.

Nu ser vi framemot kräftfesten i Oderljunga och dit kommer bara positiva medlemmar. Jag älskar kräftor (är själv en) men Gunilla får hålla Lassej sällskap med räkorna.

Toppen