• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsåkare från grunden

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Jag nappar på Gurras uppmaning om fler trådar.
När man tänker på "Husbilsåkare från grunden" tror säkert många att jag avser bygga en egen husbil. Men, så är det absolut inte, jag kommer inte heller som Bror Axelsson totalrenovera en husbil. Det har jag varken tid eller kunskap till och skulle aldrig överhuvud taget kunna ge mig in på.
Eftersom vår husbil inte kommer att levereras förrän i september så är det förberedelser som gäller för oss här hemma.
Vi har börjat med att iordningställa den plats där husbilen ska stå på tomten då den inte används. Under tiden drömmer vi om allt och alla platser som vi ska besöka när vi får hem vår nya fina husbil.
Ett äppelträd och 38 m2 gräsmatta har fått ge plats för husbilen intill garagenedfarten. Ytan är nu utgrävd och fiberduken är på plats. Nu väntar vi på ett bärlager innan en studmur mot grannen kan börja byggas. Därefter ytterligare påfyllnad av bärlager och sedan ett lass med sättsand innan markplattorna kan börja läggas.
Det är inte utan att man kan fundera på om det verkligen är nödvändigt med allt detta förberedelsearbete. Tror trots allt att det är rätt skönt och bra att ha husbilen på tomten, nära till hands då den ska servas och förberedas inför resor.
Men, jobbigt är det och samtidigt synnerligen roligt. Detta är husbilsåkande från grunden för oss.
V-backen ;)

Senast ändrad:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsåkare från grunden

Helt klart bra att ha husbilen "till hands", ni får även mindre risk för inbrott/skadegörelse.
Ett tak är inte fel även om ni inte har så mycket snö nere i Sthlm. Bilen blir bra mycket renare under tak. Montera även ett riktigt eluttag ute så det blir enkelt att ladda batterier osv.
Själv tiggde jag till mig ett gammaldags motorvärmaruttag som jag målade och satte på huset. Det byts ju många sådana idag mot moderna tidsstyrda uttag.
/Nisse

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Nisse,
vad menar du med ett riktigt eluttag?
Det räcker väl med ett vanligt jordat vägguttag?
Tiduret för styrningen av detta eluttag sitter inne i garaget.
Men, det lär jag väl inte behöva eftersom laddningen av batterierna sköts automatiskt liksom även underhållsvärmen som är termostatstyrd i husbilen.
V-backen :rolleyes:

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Piraten,
väggar tänker jag inte fixa till, däremot funderar jag på ett enkelt tak i någon form som kan avleda snö och därmed förhindra isbildning.
Har tittat på en granne som har en större motorbåt på tomten. Han har ett galvat rör från för till akter som står på rörbockar i sittbrunnen och på fördäcket. Över detta har han lagt en vanlig vit presenning som får hänga ner en bit på sidorna och är fästad i bockana som båten vilar på.
Min tanke är att skarva två galvade rör (32 mm) om fyra meter per styck. Och sedan göra två rörbockar också av galvade rör som sammanfogas på mitten (gängad koppling) och blir fem meter per ben.
Det längsgående röret får en rölig hylsa med två vinklade och svetsade anslutningar för stödbenen. Hela anordningen sätts ihop vid sidan av husbilen. Därefter tänker jag dra över presennngen som fästes i de fyra stödbenen. Alltsamman säkras sedan på något fiffigt sätt till hjulen på husbilen med remmar. Skulle det kunna funka?
V-backen ;)

Senast ändrad:
Toppen