• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsägare förenen eder!

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
En ny aktör har dykt upp i konkurrensen om våra surt förvärvade ställplatser, som vi genom idogt arbete under åren införskaffat oss runt om i landet, inte minst genom vår egen Ställplatsgrupps ihärdiga kamp.

Vi har redan tidigare sett hur motorlösa fritidsfordon, s.k. husvagnar snikit sig in på våra korrekt markerade ställplatser, utan att vi högljutt protesterat.

Men nu är måttet rågat, vi kan inte längre gå med våra knutna nävar i byxfickorna och bara här uttrycka våra frustrationer för varandra. Nej, nu måste vi säga stopp, vi måste ut på gator och torg och visa att vi menar allvar.

Så här ser det ut på Örnsköldsviks fullbokade ställplats inatt.

07BE3F34-677D-4FF4-9421-45EB1C40F46E.jpeg

BE0879E6-B2C9-4E71-9420-D428BD553548.jpeg
En Tesla!

Nu har jag ingen aning, men kan Teslan ladda fullt under natten och sedan köra 50 mil? Ser inte på stolpen hur många ampere den ger, men gissar 16 som väl är vanligast i Sverige, men räcker det för att ”tanka fullt” i en elbil under en natt?
I sådant fall.... 250 kr/ställplatspriset : 50 mil = 5 kr milen. Ja hade jag en Tesla, då skulle jag jag tanka/campa mest varje natt. Inte bara billig skatt, billig energi också. Nu har jag ingen Tesla, bara en husbil som inte fick någon ställplats med el, eftersom den var bokad av en Teslaägare!

Kamrater, vi måste ta upp våra knutna nävar ur byxfickorna och kräva vår exklusiva rätt till ställplatserna!
Föreslår att vi börjar med att till helgen parkerar, ockuperar med våra husbilar Tesla’s s.k. Supercharger-stationer. :cool:
4FA5A895-7EB7-4B18-829B-E0483D08BE86.jpeg
Vi ses till helgen!:)

TommyD

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Den burde klare 3 kWh pr time, men om den var nesten to så ville det ta 20 timer å lade fullt med en 3 SR+, En S enda lengre tid. Og ladeprisen blir vesentlig høyere på denne måten enn om han oppsøkte en Supercharger. Hadde det vært en Nissan Leaf så hadde jeg forstått det bedre, den lader ikke mye fortere fra en Fortnum lader og prisen pr. kWh blir mer i nærheten av den en får her. Tesla sin kWh pris er like over beste husholdningspris, mens de andre ladenettverkene er 3 til 5 ganger dyrere, om du ikke har kontrakt med kjeden og får en rabatt.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Typiskt Teslaägare. Snyltare!! Dom skall alltid hålla på att ockupera ställplatser och ställa till det överallt dom kommer.
Det är säkert dom som lämnar skräp i form av små sladdstumpar efter sig också. Sen när vi går där så trampar vi på stumparna som fastnar under skorna. Vi får in dom i husbilen och slutligen sätter dom sig på tvären i dammsugarmunstycket. Ett helvete att få loss dom..

Någon borde skriva en insändare och kräva att kommunen eller någon annan gör något åt det här. Förbudsskyltar är alltid bra så det kan någon annan sätta upp.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Intessant, det här är en omvänd situation jämfört med alla trådar och inlägg som handlar om juridiken vid parkering av husbilar på p-platser skyltade si eller så. Att Tesla-ägaren gjort något som vi husbilister inte gillar är uppenbart, men har hen också brutit mot de bestämmelser som gäller för den aktuella platsen?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Intessant, det här är en omvänd situation jämfört med alla trådar och inlägg som handlar om juridiken vid parkering av husbilar på p-platser skyltade si eller så. Att Tesla-ägaren gjort något som vi husbilister inte gillar är uppenbart, men har hen också brutit mot de bestämmelser som gäller för den aktuella platsen?
Vet inte, men platserna är skyltade med P och under, 2 tilläggstavlor en husbil och den andra med husvagn. Man kallar det för ställplats för husbilar och husvagnar, Tesla nämns inte. :) Officiellt mot t.ex. Skattemyndigheten skulle jag tro att man är en camping, med ställ-/båtplatser och restaurang,

Men eftersom platsen var förbokad, stod uppkopplad mot stolpen, hade betalat och självklart fått ok från receptionen.

Nu skrev jag det här med vad skall jag säga....med glimten i ögat.

TommyD

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Jag förstår att bilföraren av Teslan vill ha minst fyra meters mellanrum när han laddar.
Den kan ta eld och brinna upp.:mcride:

Krister.

Det är väl snarare vi husbilsåkare som, med tanke på brandrisken, vill ha minst 4 m säkerhetsavstånd till en Tesla, elsparkscykel, mobiltelefon av vistt märke eller annan batteridriven leksak.

Pålle

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jo glimten i ögat var tydlig :)
Eftersom det går att sova i en Tesla också har jag inte brutit mot något förbud, kanske ägaren anser....
Det blir som när husbilar parkeras på plats där platsarrangören inte vill att det skall finnas husbilar. Fast tvärtom.

Tommy Nyman

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Apropå glimt..., vad gäller för att ansluta sig till en laddstation för elbil? Skulle man kunna snabbladda LIFEPO4 bodelsbatterier där? Det skulle vara mer miljövänligt än att köra runt bilen i onödan i vinter... ;)

Defender130

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Någon som sett ett sånt batteri som sitter i en Tesla självantända? Tiden från första rökslingan till inferno vid en kortslutning är ett par sekunder.
Kan garantera att det inte finns en chans att ta sig ut på den sidan om man skulle stå bredvid om det händer!
Skulle aldrig ladda en EL-bil hemma utan 25m förlängningssladd till huset, så stora är ju inga normala villatomter att det kravet går att uppfylla.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Hur ofta självantänder Teslorna när dom står på laddning?
Det har ju sålts några nu så det borde finnas lite statistik på det. Förekommer det väldigt mycket oftare än när bensinbilar eller bilar med värmare börjar brinna?
Dom har vi ju idag inga problem med att köra in i ett villagarage.

Tänkte mest så man gör en vettig riskbedömning.

Toppen