Knut
FD HBK Medlem
Sv: Husbilköp
Det er flere grunner til at Fiat dominerer markedet. Ducato og tvillingene med franske navn var tidlig ute med en enkel lav ramme som en kunne bygge på, og pga. forhjulsdriften og plasseringen av drivstofftank ble det lett å lage et utgangspunkt for ALKO sin lavramme som senket gulvet ennå mer. Denne varianten var de 2 franske selskapene sene om å tillby og grunnlaget for dominansen var lagt.
Det er først i de senere år at Ford og Renault har begynt å tilby understell som er brukbare for den lavere delen av markedet. Mercedes har med sin høyere pris blitt brukt i et dyrere segment. 20000 euro ekstra før en bygger huset på bilen merkes i sluttprisen.
I den høyere prisklassen har også VW LT og Iveco hatt en viss markedsandel.
I luksusklassen har lastebil og buss chassi blitt brukt i alle år.
Det er flere grunner til at Fiat dominerer markedet. Ducato og tvillingene med franske navn var tidlig ute med en enkel lav ramme som en kunne bygge på, og pga. forhjulsdriften og plasseringen av drivstofftank ble det lett å lage et utgangspunkt for ALKO sin lavramme som senket gulvet ennå mer. Denne varianten var de 2 franske selskapene sene om å tillby og grunnlaget for dominansen var lagt.
Det er først i de senere år at Ford og Renault har begynt å tilby understell som er brukbare for den lavere delen av markedet. Mercedes har med sin høyere pris blitt brukt i et dyrere segment. 20000 euro ekstra før en bygger huset på bilen merkes i sluttprisen.
I den høyere prisklassen har også VW LT og Iveco hatt en viss markedsandel.
I luksusklassen har lastebil og buss chassi blitt brukt i alle år.