• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilköp

F

F.d. 1951

Guest
Hej alla glada ägare av alla dessa Husbilar
Själv går vi i husbilsköps tankar för första gången i vårat liv
Men det är en stor jungel av olika typer av märken,bodelstyper mm.
Vad skall man tänka på när man väljer typ av märke,motor osv:confused: (Inte vintertid).
För bodelen vet vi på ett ungefär hur den skall vara och i början tänkte vi skaffa oss en äldre modell 90-92 kanske? för man vet ju inte hur det är innan man har provat på det och då är det väl ganska dumt att slå på stort
Vi är 2 vuxna o 2 flattcoated retriver hundar

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025
Sv: Husbilköp

Det är nog en klok tanke att inte slå på stora trumman med en gång, vi har själva börjat så, med att köpa en äldre husbil, som efter flitigt användande nu börjar bli till salu. Efterhand som man nyttjar bilen man har kommer man på hur man vill ha det, med planlösning, utrustning osv. Hör av er om det finns intr av Hobbyn som vi har.

F

F.d. 3088

Guest

Nu kommer ju vintern så ha inte bråttom det finns välskötta pärlor från 90-talet men även sunkiga och rejält fuktskadade. Efter Elmiamässan kommer det nog ut en hel del begagnat.
Många läser nog här jag kan ge ett tips kolla insteget i bodelen oftast ruttet, det var det i vår 2003.a (Byggfusk):mad: Märke kvittar alla byggs likadant, har sett flera stycken

Gurra

Benny & Marie

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2025

Jag tycker ju att du ska köpa en disel den är ju segare behöver inte växla så ofta du ska få åka disel till Elmia så får du se broder:mcride:

F

F.d. 1951

Guest

Det blir nog kanske en fiat Ducato Knaus 580 -96
Ingen som har nått negativt att säga om Knaus :confused:

F

F.d. 297

Guest

Ja märket är väl inget fel på. Men Fiat Ducarto är ingen höjdare. Fiat i huvudtagit är inte det märke vi gillar. Men tyvärr har de flesta husbilar Fiat. Vi hade på vår första husbil som var en Kabe Trawel Master Fiat Ducarto men vi fick åka flera vänder in till Fiat verkstad för uppgraderingar för den klara inte av vårat vinterhalvår samt att vi fått veta av andra att gummilister fram låsnar samt otäta. Så vi bytte in våran Kabe Trawel Master emot en Dethleff Esprit i6940 helintregrerad men men dock en Fiat men mortorn ligger liksom inbyggd och den går mycket tystare går mjukt samt jämt på vägen vi har nu kört 1000 mil på två månader inga problem ännu i alla fall men man vet aldrig när felen uppstår men vi hoppas på att den ska gå som en klocka länge i alla fall det är ju en sprillans ny 08. Men det var Kabe Trawel Master också 07 men vi upplevde den trång skramlig under färd det är som natt o dag emot Dethleffen. Men ni gör rätt i att börja lågt. Vi har ett hagbegär att det ska vara nytt för oss vi är galna husbilsägare från husvagslivet förut. Vi säger aldrig mer husbil att ha haft 2 husbilar. Men för det är vi inga proff på husbilar det finns en uppsjö av märken och priser som man ramlar omkull ibland. Men man får nog rätta sig efter plånboken ja. Även om tarmen suger efter större och mer prytlar i bilen. Men nu hade vi bara tur att vi ramla över denna för den finns bara 10 st av i Norden. Dessutom skulle vi inte byta vi skulle ha gasol och så blev det en ny Dethleff istället en dyr gasoltub. Men vi hade våran nya Kabe Trawel Master som då var 10 månader gammal så vi fick en bra inbytes affär. Så annars skulle vi nog inte haft råd att byta. Men det var ju mest också för min skull att vi fick en bra lastutrymme samt en låg dubbelsäng så jag kommer upp i för jag är rörelsehindrad. Så nu är vi helnöjda tills man hittar ännu värre bilar på mässan till helgen det brukar vara farligt att gå där. Men roligt att jämföra bara nu blir det inga fler nya bilar på länge. Lycka till nu att hitta någon bra begagnad bil.

MVH
Anita o Risto i Täby:spinny::)

F

F.d. 29809

Guest

Köpte min Ducato för tre år sedan. Det enda jag behövt göra utöver årsservice är kamremsbyte och köpt nytt startbatteri. Jag har årsmodell 01 dvs en av de sista årgångarna för den karossen, troligen har de flesta defekterna hunnit slipas bort. Det finns ett gammalt tips att man inte skall köpa de två första årsmodellerna på en ny modell. Bland personbilar finns många exempel på det.

F

F.d. 1951

Guest

Snart blir man tokig av alla Beg. Husbilar som finns :wall:
Men vilket år kom just den karossen:confused:

F

F.d. 52959

Guest

Nej Fiat är verkligen ingen höjdare. Varning ! Hade Euramobil 2002. Två växellådor pajade och
det var inte femte växeln, som är det vanligaste.
Ny växellåda kostade 35000 kr och även den var det fel på.

Det är en mycket ojämn kvalite, även framhjulslagren är dåliga mm

mvh

F

F.d. 3088

Guest

Sven-Erik du måste haft otur tre trasiga växellådor!!!?? på hur många mil??

Gurra

F

F.d. 52959

Guest

Nej, två växellådor inom 8000 mi. Den andra lådan fungerade 700 mil sedan låste sig tredje o
fjårde växeln i Tyskland. Dumma som vi var ville vi hanka oss hem till verkstaden som utfört
växellådsbytet maa garantin, som dock bara är 1000 mil. På en ny växellåda ?
Sedan bytte vi bort den omgående.

Jag vill nog påstå att kvaliten är undermålig, det framgår av alla andras problem också. Efter
att haft Fiat i två år har vi blivit varse detta.
Vid ett tillfälle ställde jag frågan till DN Motors Jackues Wallner varför de inte tog problemet
med Fiat? Fick till svar ordagrant " Fiats dåliga kvalite är ett permanent tillstånd, i alla undersökningar
kvalitetstester kommer Fiat sist. Vid varje pressvisning säger de, men nu är kvaliten bättre,
men det visar sig vara samma brister som tidigare"!
Det hindrar ju inte att någon kan ha tur ..

F

F.d. 3088

Guest

Sven-Eric kan det vara så att din nya låda var en renoverad utbyteslåda som var felschimsad :confused: (ursäkta stavningen) man ser knappt skillnad på en ny eller renoverad:mad:

Gurra

F

F.d. 50012

Guest

Jag tycker att ni skäller lite väl mycket på Fiat, har själv en Dukato 90 som gått 29000 mil och har aldrig haft problem med 5;ans växel.
Bertil HBK-556

F

F.d. 3088

Guest

Bertil
Även jag har haft en 90 Lmc som gått drygt 12000 när jag bytte
För min del tror jag till stor del det beror på körsättet, segdrar, felväxlingar,
Full fart med kall låda direktimporterade bilar som gått som hyrbilar i Tyskland mm.
Obs jag pekade nu inte ut någon person vad gäller körsättet mm :D
Sedan som sagts Fiat dominerar marknaden.
Min Fiat 03 går som ett spjut. Peppar peppar ta i trä:D

Gurra

F

F.d. 1951

Guest

Om nu många klagar på fiat varför dominerar dom då marknade kan man undra:confused:

F

F.d. 52959

Guest

Nej det är riktigt att man inte ser skillnaden på en utbyteslåda och en ny. Verkstaden
sökte i hela västeuropa efter en begagnad växellåda, fanns inte. Därför var vi tvugna
att beställa en ny. Priset på begagnad låda var 18000 istället för ny om 35000 kr.
Obs att vi inte i något fall hade problem med femman. I första fallet började det med att
ettan hoppade ur i nedförsbacke och som sagt i andra fallet att trean-fyran låste sig.

Skulle vilja jämföra Fiats kvalite med 50-talets engelska bilar

Toppen