• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilens längd?

Margus

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1233
Medlemskap
2024
Någon som vet var i Göteborgstrakten man kan mäta hur lång bilen är? Gärna lasermätning. Har fått olika längd på diverse färjerederier.

F

F.d. 24290

Guest
Sv: Husbilens längd?

Kolla på vägverkets hemsida det borde stå i ditt regbevis!

Margus

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1233
Medlemskap
2024

Regbeviset visar längden med utfällt drag och cykelställ bak. Draget är infällt och stället är borttaget så bilen borde vara kortare nu.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Hmm
Kan du inte bara hålla ett kvastskaft rakt från kofångarna och neråt, dra ett streck i asfalten fram och bak, köra undan bilen och sedan mäta med tumstock eller måttband mellan strecken ? Kan ju inte slå mer än ett par centimeter. Vill du vara riktigt noga kan du hålla ett vattenpass längs med skaftet.

Jag kanske är ute och cyklar, du kanske var ute efter att få något mer liknande ett "intyg" att visa upp?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Om det vara rör sig ommätning utan något intyg så är väl enklast att ställa bilen på en vågrät yta, loda ner från yttersta punkterna fram och bak och sedan mäta.

Vad som står i regpappren skall man kanske ta med en nypa salt. När jag lät registreringsbesiktiga förra bilen (import) mätte besiktningsmannen bilens längd med ett måttband där jag fick hålla i ena änden (nollan) och besiktningsmannen läste av i andra änden genom att vi skulle syfta in bilens ändar. Naturligtvis drabbades jag av en plötslig, men kortvarig, skelhet på ögat så bilen blev någon dm kortare än i verkligheten.

F

F.d. 6530

Guest

Hejsan, din bil är 6,09 m lång enligt reg. beviset, har en likadan. Som en liten parantes kan jag berätta att din husbil köpte jag innan dej men dom vägrade att leverera den, två polare som inte var överens, den ene tyckte att kompisen sålt den för billigt. Annars var det en fin husbil. Nilsman

Toppen