• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilen tvärdog på väg till Portugal

Lasse78

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Kramfors
HBK-Nr
34758
Medlemskap
2022
Efter övernattning strax utanför Sevilla körde vi idag vidare mot Portugal på A-49. Vi hade ca två timmars körning framför oss till vår destination. Märkte efter ett tag att den högra filen blev allt sämre. Riktigt dålig för att vara en större väg. Höll kanske 80-85km/h. Plötsligt small det till i höger sida då vi körde i ett rejält potthål. Detta var ca 5 mil från gränsen. Man blir ju alltid lite spak när det smäller till så men nu kände jag även att bilen inte svarade på gaspedalen. På med varningsblinkers och in till sidan och ut med triangel.

Inte nu igen var det första som for genom huvudet. Vi hade nämligen hämtat bilen igår hos mekaniker i Ronda(jättefin stad som är värt ett besök) eftersom den gick väldigt dåligt och tappade kraft uppför. Så det blev bärgning i tisdags. Helgdag i onsdags och felsökning torsdags. Igensatt smutsigt bränslefilter var boven.

Så tillbaka till idag och död bil, startar inte...kollade under bilen och under huven. Inget synligt. Kanske något som lossnat? Börjar googla men hittar inget, ja det är väl bara att ringa Folksam Assistans igen då men hittade då i något bilforum om avstängning av bränslet vid kollision. Kollade manualen och jodå där stod det hur man återställer säkerhetsventilen för bränslet. Ett tryck på knappen och sen startade bilen precis som vanligt. Säkert många av er som har koll på detta men kanske kan detta inlägg vara till hjälp för någon i framtiden.

Kan tillägga att Folksams Assistans funkade jättebra. Snabb bärgning, taxi och hotellvistelse(med våra två katter) ordnades.

IMG_20221030_172308.jpg
RondaIMG_20221030_172241.jpg

IMG_20221105_153201.jpg
 
Senast ändrad:

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
342
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Fint att det löste sig för er, tråkigt när bilen krånglar i vanliga fall och givetvis ännu värre att bli stående längs vägen.
Av egen erfarenhet vet jag att det brukar finnas en orsak till att bräslefiltret tätnar, om den orsaken är skit i tanken så kan problemen återkomma ganska snart.

Hälsningar
Peter
 
Toppen