• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilen brann

Rolf HBK-72

HBK Medlem
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
72
Medlemskap
2025
Vår husbil började brinna på kvällen fredagen 2 januari. Den stod parkerad på vår garageuppfart c:a 2 meter från garaget. Under dagen höll jag på att förbereda bilen för en färd till Trollhättan. Gjorde ren vattentanken. Slog på 12-voltsystemet. Körde upp värme, dels med elpatronen, dels med en nyinköpt värmefläkt. Fläkten hade vi köpt på HusvagnsSvensson. Den sades vara godkänd för bruk i husbil.
Jag var borta från bilen i c:a 1.5 timmar. När jag senare kom ut på vår veranda, så kände jag, att det luktade bränt. Oj vad händer. Sprang ut till bilen och öppnade bodelsdörren i bak. Lågor slog upp när dörren öppnades. I panik slog jag igen dörren. Sprang in till Marie och skrek. ”Husbilen brinner upp” Fick tag i en hink. Fyllde den med vatten och ut igen. Upp med dörren in i lågorna och slängde ut vattnet över branden. Under tiden ringde Marie 112. Jag sprang med hinkar med vatten c:a 3 eller 4 gånger. Jag lyckades faktiskt släcka själv. Jag svedde lite hår och min ena sko började brinna. Under tiden såg jag brandbilarna som lyckades köra på fel gata med sina blåljus. När dom äntligen hittade rätt så hade dom bara eftersläckningen kvar. Det utvecklades ordentligt med plaströk och jag fick i mig litet för mycket av den varan. Så det blev ambulans till Mariestads sjukhus. Polisen var också på plats och gjorde en undersökning. Vad dom gjorde har jag ingen koll på, då jag redan var bortforslad i ambulans. Man har konstaterat att elden började genom kortslutning i elsystemet bak i bilen. Jag hade i paniken inte en tanke på att använda brandsläckaren som sitter vid bodelsdörren. Vatten, vatten var det som gällde. Försäkringsbolaget har kommit fram till att det inte går att reparera bilen. Den skall skrotas. I dag fick jag beslutet på vilken ersättning som betalas ut. Det var ju inte för muntert. Bolaget hänvisar till att priserna har sjunkit dramatiskt på begagnade husbilar. Man kan ju bara kolla annonser från Östgöta Camping. Dom sänker nu priserna med mer än 20% på många begagnade husbilar.
Vi fick dock en tankeställare. Vi sover i vår bil i den nedfällbara sängen över förarstolarna. Framdörren på vänster sida är då blockerad. Vår enda väg ut ur bilen blir då genom bodelsdörren i bak. Vad hade hänt om vi hade vistats i bilen när det började brinna där bak.? Jag utgår från att vi inte hade haft en chans. Något att tänka på inför nytt husbilsköp. Minst 1 st. brandsläckare som kan nås från sovplatsen är ett absolut krav. Förresten är det tveksamt om det blir en integrerad bil igen. Nu vet vi hur fort det går när det börjar brinna. Alltid en läxa att lära.
Rolf o Marie i Gullspång.:mad:

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025
Sv: Husbilen brann

:cool: Herre gud Rolf och Marie vilken historia.

Det tar andan ur en, hoppas att ni kan gå vidare efter denna historia.

Jag vågar inte tänka tanken, om ni skulle ha sovit och elden börjat bak i bilen.
Jag kan bara hoppas på att ert försäkringsbolag är på eran sida i denna fråga.

Vi kan bara önska er lycka till, och vi skänker en varm tanke till er.

MVH HasseP & Marianne

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Försäkringsbolaget brukar väl sätta ett lågt pris i början sen får man väl tjata ett tag så man får upp priset men å andra sidan så har ni ju "guldläge" på att köpa en annan rent och få då bra prutmån .

Glömde skriva att tur att inget hände och vart stod värmaren ? Inget brännbart framför ?

Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest

Man lider med er, tur att det är vinter och bilen stod uppställd.
Försäkringsbolaget går säkert att krama ur lite mera pengar av.
Östgöta Camping har ju mängder med bilar går säkert att pressa ner pris där
men det finns ju flera handlare.
Ni har ju gott om tid att välja:cool:

Lycka till vi kanske ses:D

Gurra

F

F.d. 3314

Guest

Usch vad tråkigt!
Det där är min egen stora fasa, att det skall börja brinna i husbilen när vi är där inne.
Barnen och vi i var sin ända av bilen, brrrr.

Tur ändå i eländet att ni inte var inne i bilen eller ute på resa.

Att försäkringspremien man betalar inte innebär att man går skadelös ut ur sånt här är tyvärr alltför vanligt.

Hoppas att dina lungor har repat sig. :msn_flower:
Hoppas även att ni får tag i en pärla till husbil, köparens marknad nu.

Lycka till / Yvonne (som nu skall natta sig tidigt och hoppas att hon inte drömmer om bränder... :( )

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Hej.
Det var ingen rolig läsning. Man kan bli besviken på sin egen hjärna i en sådan situation. Amerikanska husbilar eller Campers har oftast en stor taklucka i alkoven med nödsnabböppningshandtag så man kan ta sig ut snabbt i nöd. Detta har jag sällan sett på europeiska vagnar. Kan inte se vilken typ av sidofönster du har på din skadade bil, vi har två jättestora på vardera sida. Dom öppnas lätt och där kan man säker kravla sig ut i nöd.
Får du vetskap om vad som startade branden så kan du väl skriva om det, behöver ju inte hända samma sak igen.

F

F.d. 5817

Guest

Vår husbil började brinna på kvällen fredagen 2 januari....

...Vi fick dock en tankeställare. Vi sover i vår bil i den nedfällbara sängen över förarstolarna. Framdörren på vänster sida är då blockerad. Vår enda väg ut ur bilen blir då genom bodelsdörren i bak. Vad hade hänt om vi hade vistats i bilen när det började brinna där bak.? Jag utgår från att vi inte hade haft en chans. Något att tänka på inför nytt husbilsköp. Minst 1 st. brandsläckare som kan nås från sovplatsen är ett absolut krav. Förresten är det tveksamt om det blir en integrerad bil igen. Nu vet vi hur fort det går när det börjar brinna. Alltid en läxa att lära.
Rolf o Marie i Gullspång.:mad:

Tack Rolf o Marie i Gullspång för att ni skrev. Det är bra att bli påmind om faran av och till. Hoppas ni kommer er någonlunda från första chocken. Ja, det har jag faktiskt inte tänkt på. Detta med att, hur man tar seg snabbt ut från en nerfällbar säng på en helintergrerad husbil?

Just där och då tänker man nog inte överhuvudtaget. Alltså om det händer? Då kan det vara bra att tänka situationen i förväg. Vilken tur att ni inte övernattade just då i husbilen.

Tänker lite på min egen husbil och hur det ser ut. För som sagt, bra med att ni berättade så att man får upp ögonen.

Nu har jag stora fönster i mitten av husbilen. Dom är dessutom hängslade på utsidan. Kanske det är lätt att ta seg ut den vägen via fönsterna?

Brandsläckaren! Den sitter hos meg mellan framstolarna i golvhöjd. Inte mycket att hurra för, när man behöver komma ner från den fällbara sängen och ner till golvet. Börja fumla med den där nere under sängen i mörker låter illa.

Så nu fick jag en tankeställare! En brandsläckare högre upp låter för meg som lite svårt att sätta fast. Självklart går det ju på något vis.

Hadde det inte varit bättre med en brandfilt uppe i taket eller på väggen, i närheten av den fällbara sängen? Kunde sätta fast den med dubbelhäftande tejp. Så att man slapp nya håll i väggen eller taket.

Dom är dessutom så billiga i inköp att det är lätt att skaffa två stycken. En vid sängen och en vid ingångsdörren. Snabbt nå den vid dörren utifrån när man t.ex grillar ute och olyckan är ev. framme.

Har en löst inne i husbilen nu. Har liksom inte helt beslutat var jag ville placera den. Nu vet jag var... Den får sitta uppe i taket där man kliver upp till den fällbara sängen.

Får nog köpa en till för under 200 kr. på bl.a Clas Olsson. Clas Ohlson - Brandsläckare Brandskydd Skyddsutrustning Hus, Hem och Trädgård

Här en bild på en brandfilt, då jag hadde husvagn. Enkel att förstå seg på och väger inte mycket, plus att den slipper man underhålla.

Bilagor

• 06.07.18 VOGN 007.jpg
    06.07.18 VOGN 007.jpg
    294,5 KB · Visningar: 4
F

F.d. 15874

Guest

oj satan vilken otur, men skönt att ni klarade er utan större skador,om man nu skall se det från den jusa sidan så är det ju bara matriella ting och det går att ersätta,men naturligtvis så måste det ju vara en hemsk sak att vara med om.

Jag vet hur ni känner er för våran personbil började brinna under färd och den bilen var ny,knappt gått 1000 mil,och jag var som tur var ensam i bilen,jag satt fast i bältet och slet mej loss,har fortfarande ont i ryggen.

Det enda jag ka säga är ....stå på er mot f-bolaget,för dom prutar ganska så rejält
så att bilen inte är värd ett dugg.

Man känner nästan att man blir skyldig dom pengar istället.
men ger er inte i första taget,och kom ihåg vad ni hade för saker i bilen, det är lika viktigt som allt annat,kläder,gps porslin och allt som man brukar ha i husbilen,och alla saker som man har i garaget,med stolar, bord, tralllar, vektyg, etc,etc.

MVH:per 891/

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

Oj vad skönt att ni inte tog skada själva livet är ändå det viktigaste. Vi har upplevt två
hemska husvagnsbränder på Hansagårds camping i Fakkenberg. En med två dödsfall och en med total förstörelse av en hel dubbelrad med vagnar även om vi inte drabbades direkt så mådde vi fruktansvärt dåligt lång tid efter. Så tänk på att ta hand om er själva nu chocken kan komma senare då allt det praktiska är ordnat.
Kramar till er från Gunilla

F

F.d. 3067

Guest

Hej!

Fyy så trist, vi lider med Er... är ni missmöjda med värderingen på bilen så ta kontakt med Handelskammaren och få en opartisk värdering från dom (kan kosta lite) då får försäkringsbolaget rätta sig efter den värderingen.

/Gunnar

M

Majja

Guest

Mycket tråkigt att höra och jag instämmer till fullo med alla som gjort olika inlägg vad gäller er situation men framförallt att ni klarat er något så när helskinnad. Ett ögonblick kan snabbt förvandlas till en mardröm. Det jag tänkte betona lite gäller själva försäkringsfrågan. Som vanligt i sådana här skadefall finns massor av synpunkter mest negativa. Det man ska komma ihåg är att man som försäkringstagare alltid ska kunna köpa ett likvärdigt fordon minus själrisk. Det är utgångspunkten.
Begär in offert på en liknande bil från ett antal säljare och titta även på blocket. Om din husbil var i toppenskick så ska den givetvis prissättas utifrån det. Om det är som du säger att husbilarna har sjunkit i pris med 20% så gäller det givetvis även den bil ni kommer att köpa. Givetvis så är det så att om ni inte väljer att köpa ny husbil så gör ni en förlust med tanke på prisminskningen på husbilar.
Jag vill påstå att denna förlust fanns redan före skadan på er husbil. Tror att när ni gått igenom allt i denna process som ofta är mycket smärtsam på många olika sätt så kommer ni att inse att det kostade självrisk samt en massa besvär. Avslutningsvis vill jag rekommendera er att ta hjälp av någon person som ni litar på och som ni kan föra en dialog med under denna process. Trots allt handlar det om mycket pengar. Glöm inte som någon skrivit före mej att ni sitter i guldläge när ni fått ut dagsvärdet på er bil från försäkringsbolaget. Skulle vara intressant att följa detta ärende på hemsidan och se vad slutresultatet blir. Nästa gång är det en av oss andra som kan råka illa ut.

Med full förståelse och ett STORT LYCKA TILL med det nya husbilsköpet.

Majja

F

F.d. 13313

Guest

Oj - vad bra att det gick bra för Er och som sagt. Stå på ER!! En rejäl tankeställare tycker jag!!

Det jag funderade på var BRANDVARNARE? Hade ni det i husbilen, har alla det i husbilen?? Det är konstigt att det inte ingår i husbilen när de säljs i Sverige?!?

/Johny

Sloth

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2025

Hej.
Vi har en 12v brandvarnare installerad, som vi slår på när vi lägger oss.
Man vill ju inte att en brandvarnare ska börja tjuta medan man kör, om det kommer in rök utifrån.
/Åke

F

F.d. 25038

Guest

Eller lagar mat,skönt att det gick bra (att ni inte fanns i bilen)ser också ett skräckscenario om det hade hänt på natten ,är också lite nyfiken på vad som varit orsaken om det framkommer ,står faktist med en ny brandvarnare i handen som monteras i husbilen idag.Ha det gott å lycka till .

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024

Hej!

Vilken tur arr det gick bra, för Er.
Tack Ni andra för tipset om brandvarnare. Det är ju ganska märkligt att man har bostaden , i praktiken, full med brandvarnare.
Men husbilen, som man vistas i, en stor del av säsongen. Icke, sa Nicke.
Ibland tänker man inte längre än näsan är lång.
Skall montera i minst 2 st. till säsongstart.
Ha det bra Rolf o Marie och se framåt.
/Bengt o Inga-Lill

California

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024

Jag tror att alla fick sig en tankeställare. På så vis kommer det ut något gott av branddramat. Tyckte att vi ordnat det bra med släckare vid förarstolen och brandvarnare, men inser nu att släckaren inte går att komma åt så lätt som jag trodde.

Förslag: alla borde köra en egen brandövning.

Låtsas att det brinner och se hur snabbt det går att komma ur sängen (i mörker förstås), ut ur bilen, vilket måste vara viktigast, och sedan släcka. När dörren/fönstret väl öppnats sker allt på oerhört kort tid då syret rusar in i bilen. Svårt att träna på kanske, men en brandövning väcker frågor som mann inte hinner fundera på när eländet brakar loss.
Brandfilt är ett utmärkt komplement till släckare. Kan man kväva elden slipper man dessutom sanera släckmedel och/eller vatten. Klokt som någon skrev att man bör ha minst två filtar, en i varje del av bilen.

Hoppas att det finns en eller flera brandmän som kan ge klokare synpunkter på ämnet än undertecknad amatör. Det är vid tillfällen som detta HBK:s roll framstår som allra bäst!!

F

F.d. 53007

Guest

Kabe har brandlarm + filt i dom senaste modellerna,tidigare fanns det bransläckare.

Toppen