• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilar på Bjäre / Vejbystrand/ Helsingborgs dagblad på jakt

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025
Sv: Husbilar på Bjäre / Helsingborgs dagblad på jakt

Så rätt så Montreal men tanken var god

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Det va väl kanske inte så smart att säga att man inte har råd för husbilen va så dyr.
Hur ska man kunna tro att husbilsfolket är köpstarka och vill ha centrala stellplatser för att kunna gynna restauranger m.m. då?

Annars va det ett bra reportage. Campingägaren verkar ju förstå att man måste erbjuda något konkurenskraftigt.

Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

"Campingmaffians" lögner haglar i massmedias snedvridna rapportering om "husbilsproblemet".

1. "Några kilometer österut från Bingsmarkens camping, vid reningsverket utanför Ystad, finns en gratis ställplats med tillgång till el." Här finns ingen tillgång till el, vatten eller tömning.

2. Det är lika många stölder på campingplatser som utanför. Vi har rest genom 11 länder och 3 huvudstäder i Europa i somras och har varken hört eller sett några som helst tecken på att det skulle vara osäkert. Vi har stått på vanlig parkering i Normandi, ställplats, i Slovenien, Campingplats i Paris och badplats i Kroatien. Jag har sju larm i bilen, bom över bodelsdörren men har inte använt något av detta i sommar.

Skulle jag däremot ställa mej på en lastbilsparkering i Tyskland eller en rastplats i Sverige skulle jag använda alla säkerhetsanordningarna, men inte i Ystad.

3. Bingsmarkens camping är en föregångare när det gäller husbilar. Jag är övertygad om att fler campingägare kommer att lämna "campingmaffian" och lyssna på kunderna i framtiden.

4. Skurups kommun har många attraktiva värden för oss husbilsåkare. Bra att de börjar inse det nu.

Not:
Campingmaffian är en samling campingägare som agerar utanför sitt område i syfte att TVINGA in husbilar på campingplatserna. Metoden är skrämseltaktik, höja priser på campingplatser och ställplatser samt sprida lögner i massmedia.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Quick Stop kl 21.00-09.00 är en lösning för dig som vill sova tryggt, fylla på vatten och tömma latrinen. Detta läser jag här
Quick Stop | Husbilskatalogen Så fungerar detta. Tycker inte att det är något alternativ att fundera över. Kan i så fall lika gärna stanna på en rastplats lättåtkomligt vid vägen jag kör på i stället för att köra några mil och leta campingplats.

Dessutom så vill vi nog gärna ha hittat en plats för natten innan klocka är nio på kvällen och vill nog gärna ta det lilla lugna på morgonen.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

"Campingmaffians" lögner haglar i massmedias snedvridna rapportering om "husbilsproblemet".

1. "Några kilometer österut från Bingsmarkens camping, vid reningsverket utanför Ystad, finns en gratis ställplats med tillgång till el." Här finns ingen tillgång till el, vatten eller tömning.

2. Det är lika många stölder på campingplatser som utanför. Vi har rest genom 11 länder och 3 huvudstäder i Europa i somras och har varken hört eller sett några som helst tecken på att det skulle vara osäkert. Vi har stått på vanlig parkering i Normandi, ställplats, i Slovenien, Campingplats i Paris och badplats i Kroatien. Jag har sju larm i bilen, bom över bodelsdörren men har inte använt något av detta i sommar.

Skulle jag däremot ställa mej på en lastbilsparkering i Tyskland eller en rastplats i Sverige skulle jag använda alla säkerhetsanordningarna, men inte i Ystad.

3. Bingsmarkens camping är en föregångare när det gäller husbilar. Jag är övertygad om att fler campingägare kommer att lämna "campingmaffian" och lyssna på kunderna i framtiden.

4. Skurups kommun har många attraktiva värden för oss husbilsåkare. Bra att de börjar inse det nu.

Not:
Campingmaffian är en samling campingägare som agerar utanför sitt område i syfte att TVINGA in husbilar på campingplatserna. Metoden är skrämseltaktik, höja priser på campingplatser och ställplatser samt sprida lögner i massmedia.

Kenth, vore det inte klädsamt om HBK´s revisor hade ett mera civiliserat språkbruk och slutade med grava generaliseringar, otrevliga uttryck om en grupp företagare?

Kenth, det kanske finns flera än jag som inte vill bli representerade utav en person som du, på det sätt som du uttrycker dig!

Min personliga åsikt är att man som förtroendeman i föreningen, måste vara försiktig på vilket sätt man uttrycker sig.

Låt oss en gång för alla slå fast att inga svenska campingägare tillhör gruppen "mafiosos". Maffia är något helt annat, långt från våra problem och våra intressekonflikter.

Ett överdrivet sätt att uttrycka sig brukar endera tas som ett skämt, eller som stolligt! Det tas aldrig på allvar!

Vi behöver tas på allvar, därför hoppas jag att de förtroendemän som representerar vår förening, visar sig kunniga, vettiga och kloka. Då kommer de att mötas med respekt och då lyssnar folk!

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Jag förstår vad du menar men jag representerar inte klubben. Det gör styrelsen.

Om alla som uttalar sig på forumet skulle representera klubben skulle intrycket bli väldigt förvirrat.

Jag godtar inte de lögner om oss husbilsåkare som sprids via massmedia. Jag tänker agera i ärendet.

Jag skriver inte om de hederliga campingägarna som sköter sitt. Jag skriver om den sammanslutning campingägare som agerar utanför sin camping i de syfte som jag angett så ofta. Vi har en lagstiftning och den bör vi alla följa.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Nåja, nu skall du inte vara blyg, men visst, lite klädsamt är det. Kenth, självklart ser jag och säkert flera med mig, dig som en ledande person i HBK. Som företagare har jag otroligt stor respekt för en Revisor!

Nej, det är inte alla... 99.9% av oss andra är vanliga medlemmar. Vi kan nog egentligen vara hur stolliga och uttrycka oss hur tokigt helst utan att det skulle skada klubben, dess renommé, image eller mål.

Nog om detta.

Citerar, "Jag skriver om den sammanslutning campingägare som agerar utanför sin camping i de syfte....."

När du uttrycker på sånt sätt, så får jag flashbacks från en stollig bok som jag läste för en del år sedan om Palmemordet...... Ja, en samling stollars konspirationsteorier om Palmemordet.

Du tror väl inte på fullt allvar att det sitter en grupp campingägare i konferensrummet på SCR och konspirerar djävulskap mot oss husbilsåkare?

Tänk det tror inte jag...... däremot så tror jag att de sitter och diskuterar de förändringar som sker i deras bransch och hur man skall bemöta dessa.

F

F.d. 52945

Guest

Los souecos!

"Tänk det tror inte jag...... däremot så tror jag att de sitter och diskuterar de förändringar som sker i deras bransch och hur man skall bemöta dessa"

Ja, de har haft förmågan att påverka en del journalister i alla fall åtminstone här nere i södern och budskapet har varit glasklart...in med husbilarna på campingarna.

Bings campingägare har varit den enda i alla dessa artiklar som har funderat på hur man skall möta husbilsturismen på rätt sätt...i övrigt har det varit tyst från övriga campingägarna ty de har bara låtit sina sk "ombud" få verka i olika medier...undrar om de har någon hemlig kassa till dessa "ombud"..he,he ;):D

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det allra värsta är att s.k. journalister sväljer betet utan att reflektera.
De kunde i alla fall ha låtit motparten, dvs representanter för husbilsägare, bemöta kritiken. Hittills är det endast diverse insändare som kommit till tals.

Senast ändrad:
F

F.d. 29775

Guest

Samtidigt får man ju förmoda att campingägare/campingorganisationer tittar på vårt forum (och andre husbilsforum) för att förstå utvecklingen och 'verkligheten'. Märkligt vore det annars!

T

Teddi

Guest

allt är vinklat till camp-ägarnas fördel,,varför??
dom söker media,,dom själva tar initiativ till detta,,

vad som förvånar mej är att ingen kommenterar tidningsartiklarna utom nåra få, husbilister,,,
här finns sveriges mest växande turistanknytning,,alla husbilar i en enorm ökning,,

ock det mesta diskuteras på olika forum ,,de håller inte,,

jag väntar på en positiv artikel,,skriven i media,om husbilismen,,,

hallå kenth,,ja finns vid din sida!!

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Det är bara att hänvisa till Trasportstyrelsens hemsida, där man konstaterar att det inte finns någon "Husbil", utan bara personbilar, alternativt lastbil utrustade med möjlighet att övernatta i.
Med andra ord gäller samma bestämmelser, oavsett vilken klass personbilen är registerad som.

Våra fordon finns alternativt som Personbil Klass I, Personbil klass II eller lastbil.
Har man däremot en "husbil" klassad som lastbil, gäller andra regler.

Vi borde kunna ta fram ett tyckt material, som vi kan presentera för de som inte förstått vilka regler som verkligen gäller! Detta material är bara "att tycka i näven" på den som kommer och påstår att "Det finns regler som den lokala kommunen har"

Det finns t.ex. INGA regler som hindrar en "Husbil" att stå på nivåklossar.
Detta är bara nonsens från de sk. campingvärdarna som avkräver oss på
en stor utgift, bara för att övernatta just på "Deras Camping", detta ofta i samråd med lokala politiker som inte har en aning (som vanligt) vad det handlar om.

Vi måste se till att fler ordnar fler "Quick Stop" för oss som bara vill utnyttja delar av vad en vanlig Camping kan erbjuda.

Dessa Campingägare ska vi premiera med att åka dit, då kanske andra förstår vikten av vår närvaro just på deras camping. Detta istället för att försöka mjölka oss på en avgift vi inte vare sig vill eller ska betala för en sk. campingplats.

F

F.d. 13415

Guest

Kära nån då...

här är tredje tråden där folk träter om samma sak... kastar pajer omkring sig, pratar om maffia och korruption. Dess existens eller ej.

Men inget konkret händer!

Det börjar kännas mer och mer meningslöst att medverka i debatter här. Det snackas en massa... Roggan och Irene är också trötta på debatter.

Kära Kommungrupp eller styrelse, jag ber er även i denna tråd, träd fram och redovisa i en eller annan form vad ni gjort, era planer för vad ni ska göra, era tankar inför hösten, vintern och framförallt nästa säsong?

I övrigt gläder jag mig mycket åt all matnyttig och informativ information man hittar här.

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025
Vejbystrand

Så var det dags igen i HD - kritikerna får genom en helsidesinsändare komma till tals medan kommentarer från HBK eller någon annan HB-åkare uteblir. Själv har jag ringt upp HD och undrat över deras ensidighet i frågan men man hänvisar bara till att man måste ta upp kritik från allmänheten i tidningen.

Dock ger jag insändaren rätt i att många har en otrolig förmåga att breda ut sig med mattor, markiser och gud vet allt som man kan dra ut ur bilen. Det är naturligtvis inte bra och alla HB-åkare borde ta betydligt större hänsyn.

Men som sagt, nu är det dags att både enskilda HB-bilister och våra intresseorganisationer börjar agera genom att kontakta tidningen och visa sitt missnöje. Tydligen tillhör inte HB-åkare allmänheten........

Bilagor

• Vejbystrand 20130819.pdf
    417,1 KB · Visningar: 270
S

Sören-6830

Guest
Sv: Husbilar på Bjäre / Vejbystrand/ Helsingborgs dagblad på jakt

Vejbystrand har ju en flera km lång kustremsa som man inte kan köra bil på. Det är ju inte många meter av detta som tas upp av husbilar så nog tycker jag att det är mycket gnäll från de som bor där. Tror inte att det är så många som irriterar sig, förmodligen det fåtal som har sitt hus bakom gräsplätten.
Vi stod där förra våren, var enda husbil då.
Velbystrandsborna var vänligt vänliga, hälsade mangrant och verkade inte tycka det var något problem. Tråkigt att inte alla husbilar sköter sig utan ställer ut stolar, bord, markiser mm, det borde man kunna ta med sig en bit från hamnen så man inte stör i onödan.
Synd att HBK hörs och syns så lite i pressen, det skulle behövas en motvikt till alla negativa artiklar.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Det är troligen samma grupp som har författat denna inbjudan till campingplatserna på Bjäre:

bjäre.JPG

De har tydligen fått tillstånd att använda både kommunens och länsstyrelsens logotype och längst ner till höger har de sin egen.

I reklamen står det bl a att enligt Miljöbalken är det förbjudet att parkera husbilar längs kusten i Båstad kommun. Den texten hittar inte jag i Miljöbalken.

Vidare har man döpt om parkeringsplats till angöringsplats?!?

Ett ofta använt uttryck i reklambladet är "Ni med husbil ..."

Sist men inte minst, campingägarnas tolkning av just orden lagar, förordningar och camping:
  • Fälla ner stöben. Det kan man faktisk göra av andra skäl, t ex om man vill ha buggträning i bilen.
  • Placera ut hjulklossar. Det kan man faktisk göra om kylen ska funka ordentligt eller marken är ovanlig lutande.
  • Placera ut trappsteg. Hur skall man annars kunna ta sig in och ut ur bilen?
  • Placera ut bord och stolar. Den delen faller under Allemansrätten och detta får man bara göra i naturen om det inte finns särskilda regler i t ex ett naturreservat. Om det föreskrives att det skall vara 4 m mellan fordon på en parkering så får det plats bord och stolar mellan bilarna.
  • Slutligen ombeds vi att respektera lagar och förordningar. Då kan vi passa på och be de tre campingägarna om samma sak.
Det är självklart att vi ska respektera allmänheten när vi parkerar. Men inte enstaka sommarstugeägare som skriker och har sig bara för att det står en husbil i dennes siktfält. Man äger sommarstugan men inte utsikten.

Sen kan vi inte bortse ifrån att västkusten är väldigt belastad med husbilar. Förutom Sveriges husbilstätaste område så kommer det in många norrmän från norr och europeiska turister från söder till just västkusten.

Jag jobbar vidare med länsstyrelsernas naturskyddsavdelningar så vi får strandskydd 300m från vattenlinjen. Sen behöver vi inte stå så tätt så vi stör.

Senast ändrad:

Scaniaboy

HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025

Kenth, kan du lägga in "inbjudan" i större storlek så vi kan läsa vad det står.
Tack

Bernt

Toppen