• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilar på Fordchassi?

F

F.d. 4018

Guest
Hej alla husbilskunniga klubbkamrater! Vi funderar på att byta ut vår härliga husbuss mot ett något mindre ekipage.

Om man då skulle vilja ha en bil på Fordchassi, bakhjulsdriven, med dubbelgolv och enkelbäddar, helst helintegrerad, finns det överhuvud taget någon bil som motsvarar dessa kriterier? Vi tänker oss en bil på ca 7,5 meter och totalvikt 4-5 ton.

Tacksam för alla tips.

Janne S

barene

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2024
Sv: Husbilar på Fordchassi?

Kolla LMC!! Vi har en LMC708 en 08. Men inget dubbelgolv! Den nya vad jag har förstått har dubbelgolv. Långbäddar, 740 lång och byggd på FORD med dubbla bakhjul!
Barene

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Husker jeg feil eller er LMC en av mange som har gått tilbake til Fiat på 2010 modellene? Mener de valgte Fiat/ALKO for å få på plass dobbeltgulv uten å bli for høye. Sjekket spec på helintegrert I730 og den er på Fiat. Halvintegrert T708 er på Ford, men det ser ut til at den er på forhjulsdrift.

Skal du finne med bakhjulsdrift så må det bli Iveco eller MB Sprinter som basis.
Carthago har på begge deler i Chic S-plus serien, selv om det blir dyrere biler, spesiellt på MB. Chic High-Line bygges bare på Iveco, samme med de store modellene.

På Iveco Daily finner du helintegrerte hos mange produsenter fra rundt 7m til 9m - flere med løftet førerplass slik at det blir flatt gulv selv med dobbeltgulv. dette gir også plass for luftfjæring foran.

F

F.d. 4018

Guest

Tack för alla tips. Det finns ju till min glädje en del att välja på. Ett Mercedeschassi borde väl också vara OK, så jag skall börja med att studera Carthago Chic. Jag är som ni förstår lite sugen på en bil med bakhjulsdrift.

Må väl allihopa!!!

Janne S.

F

F.d. 19936

Guest

Dethleffs har en del riktigt bra på Fordchassi

Toppen