• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilar på Bjäre / Vejbystrand/ Helsingborgs dagblad på jakt

quest

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2025
Campare i naturreservat ett växande problem - hd.se

Så var det dags igen. Detta från dagens HD.se
Snart dags att ta Sveriges ca 100 000 husbilar på allvar. Vi finns och kommer att finnas. Hoppas kommunerna i Sverige ser potentialen i dessa och utnyttjar detta genom att ställa iordning ställplatser som är prisvärda, istället för att förfölja oss.

F

F.d. 6185

Guest
Sv: Husbilar på Bjäre

Blir så trött på såna tidningsartiklar när dom inte fattar..
men jag skrev en kommentar :wink:

hade stannat i Skåne för ett tag sen när de kommer en fin bil där det kliver ur en gubben och slänger 9st soppåsar.
Jag ger mej fasen på att han hade en sommarstuga nånstans i närheten utan soptömning :(
Men Men jag frågade inte så det är väl dumt av mej att anklaga ALLA stugägare för soptunnefyllare

Hej från en irriterad Moberg......

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025

Att göra som Moberg och andra, skriva en konstruktiv kommentar i den aktuella tidningen, tror jag är bra. Det kan bidra till en diskussion som når längre ut än våra interna trådar här på forumet. En diskussion som förhoppningsvis blir sansad eller åtminstone mångsidig.

Jes och Lillian

HBK Medlem
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2025

hahaha i artikeln står det:
utan det händer också att husbilar parkeras på parkeringsplatser inne i tätorten.:swoon:
Så mina vänner, de vill inte att vi handlar hos dom på stan heller.

Camping fusk:
I går Café fuskade jag, var i Eksjö, och var INTE på Lennarts Café :rolleyes:

Hälsningar
Jes

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

HD verkar överrepresenterat med såna artiklar. Finns det ingen som känner nån på tidningen som kunde få in en lite nyanserad artikel med riktiga fakta. Eller är chefredaktören campingägare med husbilar som hatobjekt???

F

F.d. 55554

Guest

"hade stannat i Skåne för ett tag sen när de kommer en fin bil där det kliver ur en gubben och slänger 9st soppåsar."

Då är det bra att ha en kamera och ta foto som bevis.
Det man skall tänka på är att inte ha personen med på bild, det räcker med "skiten" och bilen som bevis.

Senast redigerad av en moderator:

Scaniaboy

HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Husbilar på Bjäre / Helsingborgs dagblad på jakt

trist utveckling,,man äger inte en utsikt,,

speciellt inte om man ej har förstatomt,,

gnällrövar kalls dom:p,

vi jobbar i motvind!!

Per&Gudrun

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6690
Medlemskap
2023
Sv: Vejbystrand

Många har mycket svårt för förändringar. Det har alltid varit så här och så
ska det vara, tomt och öde bara ngn båt som tuffar iväg ibland.
Istället för lite liv och rörelse, och med detta så skräms vissa typer därifrån som kanske inte har ärliga avsikter.
Sen kan jag hålla med om att vi kan ta vårt skit med oss och tömma det på anvisade ställen.
Jag tror och hoppas att vi kan samsas både boende och husbilsfolk.
Per

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag tycker också att man kan tänka sig för när man ställer sig där det finns villor och stugor innanför stranden, undvik längsparkering, håll hyfsade avstånd så att det går att se igenom "muren" av bilar, sätt inte upp vindskydd, eller markistält som hindrar utsikten från husen.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag vill inte ha båtar utanför mitt hus:mad:

F

F.d. 18251

Guest

Jag blir mer och mer trött på media och s.k. "tyckare" som ondgör sig över oss som har husbil. Kan inte vi som är medlemmar i Sveriges största HB-klubb göra en manifestation mot detta ? Varför gör vi inte som t.ex. bönderna i Frankrike att vi "marscherar" mot orättvisorna och visar vårt ogillande ?
Sätt en datum, kalla samman press och annat folk som "tycker" och sen gör vi en samling av oss HB-medlemmar och gör en samling av bilarna i en lång rad så att det syns att vi accepterar inte detta längre. Är inte detta bättre än att sitta hemma och knyta nävarna i byxfickorna och mumla för oss själva ?
Vad tycker klubben om detta ?

Vilgot

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Jag blir mer och mer trött på media och s.k. "tyckare" som ondgör sig över oss som har husbil. Kan inte vi som är medlemmar i Sveriges största HB-klubb göra en manifestation mot detta ? Varför gör vi inte som t.ex. bönderna i Frankrike att vi "marscherar" mot orättvisorna och visar vårt ogillande ?
Sätt en datum, kalla samman press och annat folk som "tycker" och sen gör vi en samling av oss HB-medlemmar och gör en samling av bilarna i en lång rad så att det syns att vi accepterar inte detta längre. Är inte detta bättre än att sitta hemma och knyta nävarna i byxfickorna och mumla för oss själva ?
Vad tycker klubben om detta ?

Vilgot

Ja du Vilgot, förslaget kom upp tidigare, i en annan tråd. Från vår Revisor Kenth, han fick massor av applåder av andra medlemmar för sitt radikala förslag.

Personligen tycker jag att herrarna skall stanna upp ett ögonblick, fundera om det här verkligen är den klokaste vägen för att öka förståelsen för vårt fritidsintresse.

Tror ni att allmänheten kommer att stå nickande vid vägkanten, se oss som moderna partisaner, gerillakrigare som krupit fram från våra gömställen och äntligen kräver att få våra rättmätiga rättigheter;

- Bli accepterade som pbII.
- Få parkera där det finns plats och inte behöva ta hänsyn till de bofasta.
- Att bli respekterade för den starka köpkraft som vi enligt många har.
- Osv.....

Nej jag tror inte att vi får någon D-day effekt. Tror inte folk kommer att stå hurrande, applåderande efter vägkanten när vi kommer med vår 2 km långa manifestation.

Tro man skall var lite försiktiga med att dra saker och ting till sin spets, konfrontationer brukar i och för sig ge resultat. Men inte nödvändigtvis det resultat som vi vill ha.

Själv är jag rädd att vi sitter med Svarte Petter om den gråzon vi lever i skulle bli reglerad lokalt av kommunerna och centralt av myndigheterna.

Nej, jag tror inte på konfrontationer, däremot information och att söka samförstånd med grupperna som vi "kolliderar" med.

Senast ändrad:

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025

Bra idé men jag tror inte de "förtrödna" tar något större intryck av en sådan manifestation - de blir väl snarare än mer blåa i ansiktet

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Men då är det väl inte någon bra ide`? :wideeyed:

Toppen