S
suneAl
Guest
Har jämnfört olika bilmärken "lastbärare" på amc-chassi från AL-KO Kober AG
www.AL-KO.se
amc-chassi lågchassi är 14 - 20 cm lägre, bredare spårvidd, individuell torisionsfjädring bak som standard och helförzinkad mot basfordonets standardchassi
(A) Mercedes Sprinter. Se översta bilden.
Bilen har bakhjulsdrift. 2-axlad, Totalvikt: 3500 kg -- 4200 kg,
Motor: 4-cyl. CDI 315 "160hk" "Kamkedja" Växellåda: 6-växlad.
Automatlåda och Motor 6 cyl. CDI 318 "190 hk" går att få.
Sprinter tillverkas i BERLIN för husbilbyggare.
(B) FIAT Ducato, Peugeot Boxer, Citroén Jumper.
Bilen har framhjulsdrift, 2-axlad eller 3-axlad,
Totalvikt; 2-axlad 3500 kg -- 4250 kg, 3-axlad upp till 5000 kg.
Motor: 4-cyl. "FIAT, Peugeot & Citroén" 2,3l MJT "130 hk" "Kamrem" eller 3,0l MJT "160 hk" "Kamkedja"
Växellåda: 5- eller 6-växlad
Automatlåda går att få.
(B)Renault Master.
Bilen har framhjulsdrift, 2-axlad eller 3-axlad
Totalvikt: 2-axlad 3.500 kg - 3.850 kg, 3-axlad upp till 4.500 kg.
Motor: 4-cyl. 2,5l cdi "120 hk" "Kamkedja" Växellåda: 6-växlad.
Automatlåda går att få.
(B)Wolksvagen T5.
Bilen har framhjulsdrift, 2-axlad.
Totalvikt: 3.500 kg.
Motor: 5-cyl. 2,5l TDI "130 hk" "kamkedja" eller "170 hk" "kamkedja"
Växellåda: 6-växlad. Automatlåda går att få.
För- & Nackdelar som jag ser det.
(A) Fördel: bakhjulsdrift.
Nackdel: kostar 100.000:- mer.
Lägre Totalvikt.
(B) Fördel: Finns i 2-axlad och 3-axlad.
Högre Totalvikt för FIAT, Peuget, Citronén & Renault.
Nackdel: Framhjulsdriven och lägre totalvikt för WV.
I övrigt har bilarna lika utrustning ABS/ASR och ESP
Min fråga: Vad är det man erhåller för dessa 100.000:- mer för MB?
Stjärna i fronten, Bakhjulsdrift.
Har den högre andra handsvärde ?
Detta får varje köpare bedömma själv.
Detta med TOTALVIKTEN är som jag ser det viktigast, för att få den så hög som möjligt. Det är mellskillnaden mellan TJÄNSTEVIKTEN och TOTALVIKTEN som bestämmer hur mycket man får lasta husbilen med.
En bil med standard chassi får i dag en sk. CoC-godkännande "Helfordonsgodkännande" som tillverkaren bestämmer och registerar.
Att kunna höja TOTALVIKTEN på CoC-godkänd bil är nästan störrt omöjligt om inte omöjligt, för då måste man få tillverkarens godkännande, ny bromsintyg och ev. förstärkning av fjädrar.
Tänk på detta när Ni importerar Husbil från annat EU-land.
DETTA ÄR MYCKET VIKTIGT MED TANKE PÅ ÖVERLAST SÅ MAN INTE BEHÖVER LASTA UR OCH I VÄRSTA FALL LÄMNA FRU OCH BARN, FÖR I BILEN FÅR ENDAST CHAUFFÖREN MED VÄSKA FÄRDAS ELLER SÅ MONTERAR MAN DRAGKROK OCH INHANDLAR ETT OBROMSAT EU-SLÄP.
"Som Tyskarna t.ex."
Har haft 6 st Mercedes Skåp 307, 309 & 310 samt en Citroén Jumper i företaget, så nog har man fått en viss erfarenhet av MB och Citroén. Citran var det aldrig några större fel på om jämnför med MB:na.
När det gäller amc-chassi från AL-KO Kober AG är det AL-KO som utfärdar bromsintyg och ev. byte av torisionsstavar och hur mycket man höja.
www.AL-KO.se
amc-chassi lågchassi är 14 - 20 cm lägre, bredare spårvidd, individuell torisionsfjädring bak som standard och helförzinkad mot basfordonets standardchassi
(A) Mercedes Sprinter. Se översta bilden.
Bilen har bakhjulsdrift. 2-axlad, Totalvikt: 3500 kg -- 4200 kg,
Motor: 4-cyl. CDI 315 "160hk" "Kamkedja" Växellåda: 6-växlad.
Automatlåda och Motor 6 cyl. CDI 318 "190 hk" går att få.
Sprinter tillverkas i BERLIN för husbilbyggare.
(B) FIAT Ducato, Peugeot Boxer, Citroén Jumper.
Bilen har framhjulsdrift, 2-axlad eller 3-axlad,
Totalvikt; 2-axlad 3500 kg -- 4250 kg, 3-axlad upp till 5000 kg.
Motor: 4-cyl. "FIAT, Peugeot & Citroén" 2,3l MJT "130 hk" "Kamrem" eller 3,0l MJT "160 hk" "Kamkedja"
Växellåda: 5- eller 6-växlad
Automatlåda går att få.
(B)Renault Master.
Bilen har framhjulsdrift, 2-axlad eller 3-axlad
Totalvikt: 2-axlad 3.500 kg - 3.850 kg, 3-axlad upp till 4.500 kg.
Motor: 4-cyl. 2,5l cdi "120 hk" "Kamkedja" Växellåda: 6-växlad.
Automatlåda går att få.
(B)Wolksvagen T5.
Bilen har framhjulsdrift, 2-axlad.
Totalvikt: 3.500 kg.
Motor: 5-cyl. 2,5l TDI "130 hk" "kamkedja" eller "170 hk" "kamkedja"
Växellåda: 6-växlad. Automatlåda går att få.
För- & Nackdelar som jag ser det.
(A) Fördel: bakhjulsdrift.
Nackdel: kostar 100.000:- mer.
Lägre Totalvikt.
(B) Fördel: Finns i 2-axlad och 3-axlad.
Högre Totalvikt för FIAT, Peuget, Citronén & Renault.
Nackdel: Framhjulsdriven och lägre totalvikt för WV.
I övrigt har bilarna lika utrustning ABS/ASR och ESP
Min fråga: Vad är det man erhåller för dessa 100.000:- mer för MB?
Stjärna i fronten, Bakhjulsdrift.
Har den högre andra handsvärde ?
Detta får varje köpare bedömma själv.
Detta med TOTALVIKTEN är som jag ser det viktigast, för att få den så hög som möjligt. Det är mellskillnaden mellan TJÄNSTEVIKTEN och TOTALVIKTEN som bestämmer hur mycket man får lasta husbilen med.
En bil med standard chassi får i dag en sk. CoC-godkännande "Helfordonsgodkännande" som tillverkaren bestämmer och registerar.
Att kunna höja TOTALVIKTEN på CoC-godkänd bil är nästan störrt omöjligt om inte omöjligt, för då måste man få tillverkarens godkännande, ny bromsintyg och ev. förstärkning av fjädrar.
Tänk på detta när Ni importerar Husbil från annat EU-land.
DETTA ÄR MYCKET VIKTIGT MED TANKE PÅ ÖVERLAST SÅ MAN INTE BEHÖVER LASTA UR OCH I VÄRSTA FALL LÄMNA FRU OCH BARN, FÖR I BILEN FÅR ENDAST CHAUFFÖREN MED VÄSKA FÄRDAS ELLER SÅ MONTERAR MAN DRAGKROK OCH INHANDLAR ETT OBROMSAT EU-SLÄP.
"Som Tyskarna t.ex."
Har haft 6 st Mercedes Skåp 307, 309 & 310 samt en Citroén Jumper i företaget, så nog har man fått en viss erfarenhet av MB och Citroén. Citran var det aldrig några större fel på om jämnför med MB:na.
När det gäller amc-chassi från AL-KO Kober AG är det AL-KO som utfärdar bromsintyg och ev. byte av torisionsstavar och hur mycket man höja.
Bilagor
Senast ändrad: