• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilar med FIAT sidoimporterade??

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbilar med FIAT sidoimporterade??

Jo det var det jag menade.
Lite olustigt att sådana regler kommer på pränt. Tänker på lycksökare som tror sig bli bra handlare (oseriösa).
Kanske inte fel att få in konsumetverkets regler i kontraktet. Är dom seriösa eller inte, säljaren alltså.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Husbilar med FIAT sidoimporterade??

Vi har vid våra husbilsköp noterat (senast i november -06) att man fortfarande använder föråldrad avtalstext, som tex 2 års reklamationsrätt, trots att den ändrades till tre år i april -05.

Man tror sig veta konsumenträtten om antal åtgärdsförsök när hävning av köp föreligger vid icke oväsentligt fel.

Vissa handlare tror 3 försök vissa 4 och vissa vill inte alls höra talas om hävning, trots att förarbetena till lagen anger 2 försök.

Konsumenträtt är intressant och kan tom vara lönsamt att botanisera i.

Mvh
Dag
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Husbilar med FIAT sidoimporterade??

Tack Dag för att du hjälpte mig att spara 2.280:- kronor. Så mycket kostar nämligen de sex gula sidoljusen till en Kabe Travel Master. Man kan inte byta enbart glasen eftersom det är en helgjuten historia. Lampglasens gula färg hade bleknat till en "Whiter Shade of Pale", vilket inte skulle ha godkänts av Bilprovningen i höst. Bilgarantin gick ut den 3 juni men med hjälp av den treåriga (av dig uppmärksammade) reklamationstiden, är nu sex nya lampor på väg från Tenhult till Ekerö; helt utan kostnad. Tack igen! Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Husbilar med FIAT sidoimporterade??

Tack, AndersW för de fina orden.....

Nästa gång vi ses kan vi väl prata billjus över en pilsner eller nåt .....

Din pilsner.....

ds
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Husbilar med FIAT sidoimporterade??

Topp, den köper jag. Vi passerar in i Göteborg från Fredrikshavn den 9 juli på eftermiddagen och skall då sannolikt ned till Falkenberg. Vore lagom med (från Tyskland) egenhändigt hemkörd pilsner då, tycker jag. Vi återkommer till detta. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Husbilar med FIAT sidoimporterade??

OOPs, vi är i Swiss då, kommer hem senare delen av Juli..

Men jag hittar till Ekerö - har haft villa i Hässelby Villastad.

DS
 
Senast redigerad av en moderator:

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Husbilar med FIAT sidoimporterade??

Vad blev resultatet av detta ? Pilsnern blev direktimporterad men FIAT:en är fortfarande sidoimporterad med allt vad det innebär med italienska manualer m.m. Kommer det att hända något mer i ärendet eller blev rekomendationerna att gå en kvällskurs i italienska eller ?
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Husbilar med FIAT sidoimporterade??

Va, Italienska - dricker du Italiensk pilsner ? Burrr.

Ta en kurs i Tyska o kör på med tyskimporterad bärs.....

Ha en bra dag

ps
Här i Kungsbacka är det full fart på den stora lampan - en dag perfekt för några bärsor på terassen, nu när multiverktyget har pyst iväg till alplanden.

Hälsningar från en stackars gräsänkling.

ds
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Husbilar med FIAT sidoimporterade??

Vad gäller konsumentköplagen så gäller den även vid privatköp om den förmedlas av ett företag. Då gäller lagen mellan köparen och förmedlare/säljare.
Vissa företag ägnar sig åt förmedling men man ska vara väldigt nogrann med att kontrollera vem som verkligen är ägare o.s.v. så att man inte äventyrar köpet.
Tidigare fanns ett begrepp "god tros förvärv" som inte existerar nu.
Skulle det bli fel att den är stulen eller så kan man dock hävda ett säljfel men bilen får man vackert lämna ifrån sig och sedan ev kräva skadestånd av förmedlaren om det nu finns några pengar att få.
 
Toppen