• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilar för dåliga för angrepp av möss

Lovelylook

FD HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
15269
Medlemskap
2021
Jag kan inte förstå att man inte i modern tid kan göra husbilarna täta underifrån så man slipper besök av möss. Detta mus år verkar en katastrof för många.
Denna höst/vinter har vi haft en mus som bott där några veckor, så det var bara att städa hela husbilen och slänga det mesta av plast. Den hade bott i lådorna ibland husgeråden. Nästa mus tog vi i en fälla. Nästa har vi inte tagit, men vi har sett en muslort i varje låda. Imorse är panelen helt utslagen när vi startar bilen. Jag börjar med att ringa runt till olika verkstäder som tar emot husbilar. En av dessa säger att de har minst 1 husbil i veckan så mycket möss är det i husbilar. Denna gången hade vi tur, det var en säkring. Nu är husbilen flyttad och står lite längre ifrån en gröning. Min man hade husbil när han var ung i flera år och hade aldrig möss i bilen.
Vi har transportbilar o aldrig möss i dem o de står vid husbilen.

Det är dags att ställa krav på husbilsmarknaden, det är mycket pengar som människor satsar i husbilar runt 1mkr och enorma pengar som försäkringsbolagen får betala ut för alla dessa som haft möss, där kanske både el o annat blivit utslagit. Paneler som får rivas. Vi har helt klart ett mörkertal och ett stort problem i Sverige med dessa förstörda husbilar:cool: det är dags att bygga bättre.

Hackef

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2025
Sv: Husbilar för dåliga för angrepp av möss

Jag har aldrig haft möss i husbilen men jag undrar hur mössen tar sig in. Om de går upp via däcken/hjulen borde det gå att fixa skydd runt hjulen så att det blir omöjligt att klättra upp. Om mössen helt enkelt hoppar upp från marknivån upp till bilens underrede, blir det förstås knepigare att hålla djuren borta. Någon som vet hur mössen jobbar med det här?
Fixa skydd runt hjulen ser jag som en relativt enkel grej. Om det är där lösningen finns.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Mus kan hoppe opp på toppen av et hjul uten problem - og kan du presse inn en blyant så kryper de igjennom. Plast og gummi gnages vekk på null tid. Feller og gift er en god indre skanse, en forstasjon med gift ved hvert hjul kan fungere noen stedet.

Problemet med feller er at de må kontrolleres ofte. Selv giftåter må etterfylles en gang i blandet.

Calleinvierno

HBK Medlem
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3452
Medlemskap
2024

Gör en extra koll i luftfilterburken
När jag bytte luftfilter förra året så låg en torr mus i botten och hur den kommit dit har jag svårt att förstå?
CalleInvierno

P

Peter Pettersson

Guest

Ja dom är duktiga att ta sej in. Hittade en mus på samma ställe som du gjorde. Fattar inte hur dom kan ta sej in där.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Insläppet till luftfiltret sitter uppe vid låset till motorhuven vilket medför att musen åker rutschkana ned till filtret där den bygger bo. Den musen som jag upptäckte hade säkert legat där minst en säsong då den var helt förtorkad.

smocken

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2025

Hej!

I hålen där de yttre pilarna är har jag en slagfälla i varje hål. (Är fastbundna så de inte springer iväg med fällan)
Har tagit 37 st möss i dessa fällor, från 1/9 till strax för jul.
Inga möss inne i bilen har fällor där med. Satte in en luktgran med skogsluft- lukt i motorutrymmet,
har inte tagit en mus sedan dess. Mössen brukar minska när det blir kallare.
Men det kan vara luktgranen.

MVH

Uno Larsson

Skratt hälsar

erkhu

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2025

Har läst någonstans att mössen inte gillar rå gul lök så jag delade en lök och la halvorna i motorrummet.
Får se om det hjälper.
//Eric

F

F.d. 53018

Guest

Hei alle! I Norge gjør dette apparatet stor suksess i kampen mot de firbente: https://www.antimus.no/web3/ Mange velger også sette inn en sender i 220 v-uttaket som lager lyd (ljud) menneskeøret ikke hører, men museøret ikke tåler. Andre pakker hjulene inn med bar fra einer. Mvh! alfb

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53018

Guest

Hei! Jeg skal spørre en mus hvis/når jeg møter ham/henne. Arbeidsteorien får være at de svenske musene er sultnere/desperatere enn de norske og derfor anstrenger seg mer. Eller kanskje de norske er dovnere, at de har nytt godt av oljealderen de også? Mvh! alfb

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Hei! Jeg skal spørre en mus hvis/når jeg møter ham/henne. Arbeidsteorien får være at de svenske musene er sultnere/desperatere enn de norske og derfor anstrenger seg mer. Eller kanskje de norske er dovnere, at de har nytt godt av oljealderen de også? Mvh! alfb

Jag tror på olje-teorin :D

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Kom på en sak till för norrmännen om sin Antimus.

Ifall man utomhusparkerar på vintern så borde det lätt gå att modifiera till Antitheft, fyll baljorna med vanligt vatten, vips så har man 4 x hjulklossar:D

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Vi har transportbilar o aldrig möss i dem o de står vid husbilen.

En skillnad mellan husbilen och transportbilen är att man har lagat mat i husbilen. Den doften kan nog hänga kvar och vara lockande. Det enda man kan göra är att se till att det inte finns något ätbart i husbilen vid avställningen. Då menar jag också små smulor.
Grannen har två katter. Jag brukar be honom hålla dem på svältgränsen. Skämt åsido så tror jag att vi kan tacka dessa små liv för att vi inte ser till en enda mus någonstans.

Hoppas du får bukt med de små rackarna:

:mcride:

Toppen