• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilar brinner på en ställplats

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Husbilar brinner på en stälplats

Detta faktum är en av anledningarna till varför vi ALDRIG - inte ens i vår vildaste fantasi - skulle komma på idén att besöka en sådan ställplats i Sverige eller utomlands vi åker vidare och väljer nåt bättre !!!

Vi vet, det är mycket sällan det inträffar bränder som dennna - men likväl är det synd att riskera något alldeles i onödan !

Dessutom är det rent otrevligt och inte det minsta mysigt att stå parkerad så nära en annan husbil !

Bosses och Gerds husbilsresor

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Har nog ståt på ställen som detta mer än en gång vid resor på kontinenten. Något att fundera över helt klart. Här hjälper nog inte min 3kg pulversläckare och brandfilt så långt. Branvarnaren ger förhoppningsvis varning så man hinner springa bort från branden. Att kräva stora avstånd på ställplatser utomlands är helt lönlöst och skapar bara bråk tyvärr.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Detta faktum är en av anledningarna till varför vi ALDRIG - inte ens i vår vildaste fantasi - skulle komma på idén att besöka en sådan ställplats i Sverige eller utomlands vi åker vidare och väljer nåt bättre !!!

Vi vet, det är mycket sällan det inträffar bränder som dennna - men likväl är det synd att riskera något alldeles i onödan !

Dessutom är det rent otrevligt och inte det minsta mysigt att stå parkerad så nära en annan husbil !

Hur kan ni stå i Fuengirola om ni ALDRIG står på sådana trånga platser????
HaDe Hasse :wub:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det verkar som om länken hamnat fel. Vi som inte har facebook kan inte öppna den.

Jappe

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Lite hjälp på traven Jappe...
Visa bilaga 96889

Undrar om det är en ställplats, kanske ett försälningsställe?

Även min tanke, kan förklara varför ingen flyttar bilarna som står i fara för elden.

aake

PS. På andra försöket gick det öppna även för den som vägrar facebook.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Det verkar som om länken hamnat fel. Vi som inte har facebook kan inte öppna den.

Jappe

Det ser ut som filmen är utlagd på ett italienskt brandkårs-facebookkonto,
Den borde väl hamna på Youtube snart.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Husbilar brinner på en ställplats

Något är lurt med denna händelse, inga brandmän skulle ställa sin brandbil eller sig själva så nära en brandplats med husbilar om man inte var säker på att gasolflaskorna var borttagna. :confused:

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Då är vi inne på avstånden som vi har diskterat här på forumet som jag i det närmaste har blivit idiot förklarad för min inställning i den frågan, jag har fått förklarat att avstånd skall man inte tanågon hänsyn till, på en ställplats för cet är vik tiggare att stå tätt för det gör dom tex i Tyskland men nu syns det hur det kan gå, hoppas manslipper uppleva något liknande här, En tankeställare till var och en.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Något är lurt med denna händelse, inga brandmän skulle ställa sin brandbil eller sig själva så nära en brandplats med husbilar om man inte var säker på att gasolflaskorna var borttagna. :confused:

Läser man i kommentarerna så frågas detta, och där står att gasflaskorna var urplockade, fast på italienska.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Där verkar ju inte finnas några människor förutom brandmän, så det är väl någon typ av uppställningsplats förmodligen?

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Läser man i kommentarerna så frågas detta, och där står att gasflaskorna var urplockade, fast på italienska.

Alltså var det en arrangerad brand som jag misstänkte eller möjligen en pyroman och en förvaringsplats.

Inget som man skall ta som intäkt för att det är farligt att använda ställplatser. :wink:

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Alltså var det en arrangerad brand som jag misstänkte eller möjligen en pyroman och en förvaringsplats.

Inget som man skall ta som intäkt för att det är farligt att använda ställplatser. :wink:

men det kann bli en tankeställare vadsom kan hända,

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

För det behövs ingen fejkad brand, det kan nog det flesta tänka sig i alla fall.

Lustigt att så många vågar kör bil på vägarna när man nästan dagligen ser vad som kan hända. :D

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Hur kan ni stå i Fuengirola om ni ALDRIG står på sådana trånga platser????
HaDe Hasse :wub:

Hasse !

Lätt som en plätt - vi väljer en ytterplats (där det inte finns plats för en husbil ytterligare) eller en plats mellan 2 husbilar där det är ett acceptabelt avstånd mellan bilarna.

Om inte det är möjligt, så åker vi vidare och väljer en annan ställplats - lätt som en plätt även det då vi alltid börjar letar plats absolut senast kl. 15 på eftermiddagarna !

Att stå parkerad på en ställplats som på denna bild är helt enkelt otänkbart för oss och åtskilliga andra husbilsresenärer - det finns ju åtskilliga sådana framför allt i Italien och i Frankrike - trivselfaktorn ebbar ut redan innan man kommit på plats...!

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

I trådrubriken står det att det är på en ställplats, men jag kan inte finna nåt om detta hos originalkontot, är det nån som har andra uppgifter?

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Förekommer samma diskussion inom åkarbranchen tro?

Här slukas lastbilarna av lågorna | Nyheter | Aftonbladet

lastbilar-1.jpg

F

F.d. 29925

Guest

Man kan ju även ifrågasätta brandmännens ageranden. Det vore väl klart bättre
att spruta allt vatten på de bilar som inte brinner och låta det som brinner brinna upp.

Toppen