• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilar av annat fabrikat än Fiat osv.

C

cheetah1

Guest
Hejsan!
Nån frågade i en tråd om vilka som bygger husbilar på Mercedes, men jag tänkte starta en tråd bara om sådant. Alltså, vilka bygger husbilar på annat än Fiat, Renault, Peugeot och Citroën, dvs dom "vanliga"?
Och, vilka bygger plåtisar på andra chassin?

Ford är det ju en del som har, dom är väl inte heller så jätteovanliga, men jag tänker mig Mercedes, Volkswagen osv, som också har fina transportbilar.

Hittade själv ett företag som bygger husbilar på VW: Startseite

Ytterligare en fråga man kanske kan ställa sig är; vilka bygger husbilar som är annat än framhjulsdrivna, dvs bak- eller fyrhjulsdrivna. I synnerhet det sistnämnda tycker jag är intressant, då några år med Subaru har övertygat mig om fyrhjulsdriftens överlägsenhet. Dessutom fastnade jag i leran med vår framhjulsdrivna husbil en gång..

Fire away!

F

F.d. 29841

Guest
Sv: Husbilar av annat fabrikat än Fiat osv.

Hej
Fråga PILOT han vet han.Han bor vist i KLIPPAN.
Annars bygger ???????
/Vidhem

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

VW Crafter = MB Sprinter - undrer hvem bygger denne bilen?

Bakhjulsdrivne chassi gir noe høyere byggehøyde enn forhjulsdrivne, ser ut til at dette er en viktig grunn til det store antall som trekker seg frem etter nesen.

Bakhjulsdrivne chassi som brukes i et volum er Iveco Daily, MB Sprinter og Ford Transit, men her må en passe på - flertallet som er bygget på Ford Transit bruker det billigste forhjulsdrivne chassiet.

Store husbiler bygges hovedsaklig på tyngre lastbilschassi - alle bakhjulsdrivne, USA bygde bruker i stor utstrekning Freightliner busschassi med pusher (motor langt bak).

I Australia bygges det endel husbiler på AWD chassi fra Fuso og Hino, best løsning etter min mening har Home- Earth Cruiser Vehicle | Luxury overland vehicles | Comfortable Luxury Travel både på EXP serien og den billigere Overland serien (den siste kan leveres som bakhjulsdriven). Pictures - EarthCruiser announces US launch of Outback Adventurer campers - National RVing | Examiner.com vire noen få bilder av denne.

Weinsberger bygget noen få LEV biler (en av disse har aake) før de gikk under.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Här finner du en tämligen heltäckande översikt: Great Sprinter RVs/ Sprinter Camper Vans

Någorlunda stora tyska byggare av fyrhjulsdrivna husbilar på MB-chassie som jag kikat närmre på är Bimobil, Bocklet och Woelcke Reisemobile och alla dessa hittar du enkelt på nätet.

aake

Redigerat felskrivning

Senast ändrad:
C

cheetah1

Guest

Bocklet gillade jag. Bara att springa iväg och råna en bank, och ta C-kort på vägen hem.. :)

Toppen