• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

husbil vid Smygehuk

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Källa: Trelleborgs Allehanda
Nu kommer det att kosta att stå med husbil vid Smygehuk - Trelleborg - Trelleborgs Allehanda - Nyheter dygnet runt

Nu kommer det att kosta att stå med husbil vid Smygehuk

Text: Lasse Bryggare
Publicerad 21 juli 2012 7.00 Uppdaterad 23 juli 2012 9.42
Större eller mindre text Share on email Share on print
Smygehamn.

Länsstyrelsen säger ja till dispens från strandskyddet för parkeringen vid Smygehuk. Det innebär att Trelleborgs kommuns Utvecklings AB nu kommer att börja ta betalt för uppställningen av husbilar på marken som kommunen arrenderar.

– Så snart vi har fått beslutet ska vi sätta igång att ta betalt för husbilarna, säger Ditte Fagerlund, vd i Utvecklingsbolaget. Priset blir 100 kronor per natt.
Det finns flera skäl till att Utvecklingsbolaget vill börja ta betalt för husbilarna.
– Dels handlar det om att få bättre ordning på parkeringen vid Smygehuk, dels om konkurrensskäl, säger Ditte Fagerlund.
I närheten finns flera privata campingar, som även tillåter uppställning av husbilar.
– Om de tar betalt och husbilarna kan stå gratis vid Smygehuk så blir det fel ur konkurrenssynpunkt, säger Ditte Fagerlund.
Däremot kommer det inte att bli någon avgift för personbilar som parkerar för dagen vid Smygehuk.
– Halva sommaren har ju hunnit gå, men så fort vi kan ska vi sätta igång med det nya systemet. Vi har en beredskap för det och personal som kan sköta det, säger Ditte Fagerlund.
Från början var länsstyrelsen tveksam till att godkänna dispens från strandskydd för att ordna upp parkeringen och börja ta betalt. Visserligen hade samhällsbyggnadsnämnden i Trelleborg sagt ja, men länsstyrelsen beslöt att överpröva frågan. Bland annat därför att det behövdes mer information.
28 maj i år var länsstyrelsen på plats i Smygehuk, tillsammans med Utvecklingsbolaget. Och efter synen har länsstyrelsen inte längre något emot planerna.
Framför allt för att det inte blir några stora ingrepp i naturen. Enligt planerna ska det sättas ut vägvisande skyltar och stenar som spärrar. Gräsytorna och grusplanen kommer inte att ändras.
Länsstyrelsen menar att djur- och växtlivet inte kommer att påverkas av dispensen och det finns inga skäl ur naturvårdssynpunkt att inte ge dispens. Beslutet kan inte överklagas.
– Vi hade väl på känn att det skulle bli ja, men har inte vågar sätta igång arbetet förrän vi fått klart besked, säger Ditte Fagerlund.

Större eller mindre text

F

F.d. 9344

Guest
Sv: husbil vid Smygehuk

Helt OK men vad menas med att "personbilar som parkerar över dagen behöver inte betala"? Då kan jag med Pb11 stå där dagtid men betalar efter ett visst klockslag? Eller skiljer de på hur PB ser ut?

F

F.d. 50069

Guest

Vi betalar gärna en slant för att få stå på denna fina plats!

Hoppas bara att de fixar nån form av avloppshantering samt en friskvattenkran, sen är allt perfekt!

Frugan och har den känslan att det på nått sätt känns tryggt att man har pröjsat en peng (rimlig) för att få övernatta på en typ. ställplats. Då behöver man aldrig vara rädd för att någon kommer och skall försöka jaga bort oss framåt kvällen eller natten!
Det absolut trevligaste är om någon kommer och tar betalt för då kan man ofta få lite tips på utflyktsmål o.dl.

Tänk om flera kunde arrangera enklare ställplatser utmed denna kustväg mellan trelleborg och ända upp till Kivik, för det är ju ett underbart avsnitt av Sverige. Trist att man ser dessa härliga stränder som man inte törs åka ner till. En liten skylt med en husbil på lite här och där utmed väg 9 (är det rätt nr?), vore inte det underbart?

Så tycker vi
Marie-Anne samt Anders

Senast redigerad av en moderator:

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024

Anders och ni andra.
Igår skrev jag ett brev till Ditte Fagerlund, Trelleborgs Kommuns Utvecklings AB, om just Smygehamn.
Först skickade jag en reviderad bilaga av http://www.husbilsklubben.se/forums/t17014/
Kompletterade med några sidor hur det ser ut i Tyskland.
Nämnde att i Svenska Campingkatalogen finns det 191 ställplatser och i Tyska Reisemobil resp Stellplatzführer är det 5800 !!!!
Märk väl att Sverige är 26% större än Tyskland till yta och har väl så mycket att se här.

Gjorde sedan ett tillägg var det kunde anordnas ställplatser i Trelleborgs kommun.
Alt 1, med service. d.v.s. som i Tyskland. Med automater, P-avgift, vatten och avlopp. Då var det mer centralt och vid våra hamnar. Skåre, Trelleborg, Gislöv och Smygehamn.
Alt 2 utan service. På olika platser runt om i kommunen. Här nämnde jag också enkla P-platser för enbart vila. De som kommer från norra Sverige och skall vidare ner i Europa. Då behöver man kanske vila ut någonstans.
Alt 3. Hjälpa privata markägare hur de skall kunna anlägga en ställplats. Dränering, vatten, avlopp m.m.

Jag fick svar nu idag:
"Tack för informationen"

Så med vändande post skrev jag: Bra, vad händer nu då?

Kan här nämna att jag var på en plats i Småland. ca 5 ställplatser, ett litet hus och grillplats. I huset fanns en låda med texten "lägg 70 kr och vill ni ha el lägg 100 kr" Det fanns vatten och avloppstömning.
N57.63569, E15.0994 Smålandsdelikatesser
Svårare än så behöver det inte vara

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024

Ytterligare svar från kommunen

Vi kommer även i sommar att ta 100 kr för uppställning/parkering nattetid. Dagtid, då det pågår verksamhet i området, bjuder vi besökarna på parkeringen.

Med vänlig hälsning
Ditte Fagerlund

Trelleborg

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Helt bakvänt enligt normala normer.
Dagtid = många besökande = trångt = P-avgift för att minska trängsel. Nattetid = tomt = ingen P-avgift.
Är det inte enklare att betala direkt till campingen (av konkurrensskäl), så slipper man adminstrationskostnaden som säkerligen är högre än nattintäkterna

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021

Hej!

Så bra att en del tänker åka någon annanstans med husbilen, då kanske vi kan få plats.

Hälsningar Kerstin :applaus:

S

Sören-6830

Guest

Akta er för huggormar, bara!
Lär finnas gott om sådana i Smygehuk.

Toppen