• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil registrerad som lastbil/tung lastbil(?) krävs C1 körkort?

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Jag innehar b-körkort men det är taget 1998.
På papperet för husbilen som är registrerad som lastbil är totalvikten 4600 kg men i verkligheten när jag vägt den är totalvikten under 3500 kg.

Tycker att jag borde få köra husbilen så länge den faktiska totalvikten inte överstiger 3500 kg men har blivit orolig att jag inte får det i all fall
för att den är reggad med en totalvikt på 4600 och klassas då som tung lastbil trots att den väger som en lätt lastbil?! :confused:

Vad tror/vet ni? Måste jag ta C1 körkort?


Från transportstyrelsen:

Fordonsidentifikation
Fordonsslag: LB

Tekniska data
Kaross: Skåp - Bostadsinredning (22)
Växellåda: MANUELL

Antal passagerare, max: 5

Skattevikt, kg: 4600
Tjänstevikt, kg: 3040
Totalvikt, kg: 4600
Ursprunglig totalvikt, kg: 4600

Max släpvagnsvikt, kg: 1500
Max lastvikt, kg: 1560
Tillåten lastvikt, kg: 1560
Totalviktsfördelning kg, axel 1: 1670
Totalviktsfördelning kg, axel 2: 2930
Kopplingsanordning : KULA
Kopplingsavstånd, mm: 5800
Effektiv bromsanordning: Nej
Antal hjul: 6
Antal axlar: 2
Garanterat axel/boggitryck 1: 1700
Garanterat axel/boggitryck 2: 3200
Max axelavstånd axel 1-2, mm: 3700
Däckdimension axel 2: 185R14C

Längd, mm: 6700 Bredd, mm: 2180
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Husbil registrerad som lastbil/tung lastbil(?) krävs C1 körkort?

Du måste ta minst C1 körkort eftersom hb har totalvikt över 3500 kg och att ditt kort ej är utfärdat före 1 juli -96.

Sitter själv på skolbänken och kämpar med teorin
Lennart

Ser att den är reggad som LB då gäller ej ditt B kort
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Husbil registrerad som lastbil/tung lastbil(?) krävs C1 körkort?

Resonera med Bilprovningen om du tycker det känns tungt att ta C-kort. Det borde gå omregistrera din bil till Pb II eftersom den är bostadsinredd.
aake

Slarvigt av mig, jag noterade inte hade du hade ett så färskt körkort, inget annat att göra än att ta kort för tung bil. Jag har svårt att tro att det skulle gå att få din bil omreggad till 3500 kg totalvikt.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbil registrerad som lastbil/tung lastbil(?) krävs C1 körkort?

Så lenge totalvekten er over 3500 kg og kjørkort B er nyerer enn 1996 så trengs C1 eller C uansett om den er registrert som PbII eller lastbil.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Husbil registrerad som lastbil/tung lastbil(?) krävs C1 körkort?

Så det spelar ingen som helst roll att husbilens totalvikt är under 3500 kg?

Som sagt det som står på ett papper är en sak och verkligheten en annan.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Husbil registrerad som lastbil/tung lastbil(?) krävs C1 körkort?

Totalvikten är 4600 kg. Det är bruttovikten som är under 3500 kg.
Det är totalvikten som bestämmer körkortskraven. Bruttovikten har inget med körkortet att göra. Bruttovikten får aldrig överskrida totalvikten då blir det överlast.
Lasse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbil registrerad som lastbil/tung lastbil(?) krävs C1 körkort?

Er totalvekten i registreringspapirene under 3500 kg så greier en seg med B-kort selv om det står lastbil - dette i følge EU direktivet.
Om det i papirene står en vekt over 3500 kg så er løpet kjørt for B-kortet, da er det C1 eller C som trengs.
Svensk spesialregel gjelder endast for personbil registrerte biler (M1 i reg-papirene) og kjørkort fra før 1996 som ikke har vært tilbakekalt, her gjelder de ingen vektbegrensning.
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Husbil registrerad som lastbil/tung lastbil(?) krävs C1 körkort?

Hej!
Du bör kunna typa om bilen till 3500kg
du har 1500 kg till last,det bör du kunna skriva der till 450 kg
då har du vikten för b kort

NVH//Jocko:music-icon:

(dessutom sparar du skatt kr, ange det som orsak till om typningen )
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.631
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Husbil registrerad som lastbil/tung lastbil(?) krävs C1 körkort?

Hej!
NVH//Jocko:music-icon:
(dessutom sparar du skatt kr, ange det som orsak till om typningen )
--------------------------------------------------------------------------------------
Troligtvis inte några sparade skattekronor. Om bilen är reggad som tung lastbil nu så borde årsskatten inte vara mera än ca. 2000:-
Men blir den i stället reggad som lätt lastbil (som troligtvis inte går längre) utan även den varianten blir PB2 under 3500kg. Eller som PB2 över 3500kg så åker årsskatten upp till ca.5300:- Men PB2 över 3500kg hjälper ju inte med ett för nytaget körkort.
Men det kan ju vara en gammal Mercabuss som är skattebefriad och då gör det ju detsamma :).

CapYank, akta dig för att åka med bilen, för då kör du faktiskt omkring i något som du inte har körkort till, och det kan bli väldigt besvärligt om du blir stoppad av polis.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.843
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Husbil registrerad som lastbil/tung lastbil(?) krävs C1 körkort?

Är du säker på att bilen väger under 3500 kg körfärdig med vatten bränsle och allt övrigt? Det är mycket ovanligt med bilar som är registrerade för så mycket som 4600Kg väger nedåt 3000kg tomma?
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Husbil registrerad som lastbil/tung lastbil(?) krävs C1 körkort?

--------------------------------------------------------------------------------------
Troligtvis inte några sparade skattekronor. Om bilen är reggad som tung lastbil nu så borde årsskatten inte vara mera än ca. 2000:-

M.v.h. JANKRO.

Stämmer ganska bra. Årsskatten ligger på 2420:-
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Husbil registrerad som lastbil/tung lastbil(?) krävs C1 körkort?

Är du säker på att bilen väger under 3500 kg körfärdig med vatten bränsle och allt övrigt? Det är mycket ovanligt med bilar som är registrerade för så mycket som 4600Kg väger nedåt 3000kg tomma?

Japp! Jag har vägt bilen två gånger. En gång vägde den 3200kg men då var vattentanken tom och jag körde ensam. Nästa gång jag vägde bilen var den fulltankad med diesel och vi var tre personer samt hade en halvfull vattentank, då vägde den nästan exakt 3500kg. Så med full vattentank (130 liter) så hade den vägt mer än 3500kg.

Men eftersom jag missförstått det här med totalvikt på b-körkort så blir det nu till att jaga efter en intensivkurs att gå för att ta C1 behörighet.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Husbil registrerad som lastbil/tung lastbil(?) krävs C1 körkort?

Det gör du helt rätt i. Då behåller du den fina lastvikten.
Tur du inte råkat i tråkigheter då du kört.
 

lydde

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6666
Medlemskap
2024
Sv: Husbil registrerad som lastbil/tung lastbil(?) krävs C1 körkort?

Hej på dej!

Det är alltid siffrorna i reg beviset som gäller oavsett vad den faktiska vikten är.

Hälsningar Roland 6666
 
F

F.d. 50513

Guest
Sv: Husbil registrerad som lastbil/tung lastbil(?) krävs C1 körkort?

Har läst ett antal inlägg om problemet med att styrka undantagsregeln för tung personbil under resa i Europa
Jag är medlem i Motor och ställde frågan till deras jurist om vad som gäller och hur man kan få hjälp med att argumentera för att få en utländsk polis att förstå vår svenska regel att man får köra tung personbil över 3,5 ton om körkortet är taget före 1996.
De hade en mycket bra skrivning på 12 europeiska språk som förklarar detta. Rekommenderas.
Bertil Lindgren, medlem 15387
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Husbil registrerad som lastbil/tung lastbil(?) krävs C1 körkort?

En liten uppdatering till tråden:
Husbilen är nu såld och letandet efter ny pågår för fullt. Jag kommer efter ett noggrant övervägande inte ta C1 kort, fördelarna med en husbil som väger max 3,5 ton överväger anser jag så vi håller oss till de modellerna i letandet efter ny husbil som även sambon kommer få köra :)
 
Toppen