• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbil reg. som LB

F

F.d. 53267

Guest
Har funderingar på att köpa en mindre Husbil som
är reg. som Lastbil. Vilka ev. fördelar och nackdelar medför det ?
Ska köra runt i Europa med den.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Husbil reg. som LB

Hejsan, om den är reggad som "lätt lastbil", så kan man i princip säga att det är ingen skillnad från om den är reggad som PB2 under 3,5 ton på varken skatt eller avgifter, lätt lastbil har för det mesta varit jämställd med vanlig personbil lagmässigt för övrigt.

Om den är reggad som "tung lasbil" (över 3,5 ton) så har du en stor fördel med att årsskatten bara ligger något över 2.000 kr/år i stället för minst ca 5.200.
Men då måste du ha C behörighet på körkortet för att framföra den.

Nere i Europa så finns ju inte benämningen PB klass 2 utan de ser mest till totalvkten på bilen vid avgifter och kontroller. Men de flesta länder vet väl nu mera att äldre svenskt körkort då duger, även om vikten är över 3,5 ton.

Ev. skillnader får någon annan skarva i med :).

M.v.h. JANKRO.

Ps. De här nya skyltarna som en del städer sätter upp med P förbud för PB klass 2 kan man i princip också strunta i om man har en "lätt lastbil", om vill dra nattparkeringsproblemet till sin spets :D.

Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

För att hitta en lastbilsregistrerad husbil, måste du leta bland gamla bilar.

Sedan den 1/5 2006 är nämligen, i princip, alla husbilar registrerade som PB2.

Att registrera om en lastbilsregistrerad husbil till PB2 låter sig göras, men inte det motsatta.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

...

Ps. De här nya skyltarna som en del städer sätter upp med P förbud för PB klass 2 kan man i princip också strunta i, om vill dra nattparkeringsproblemet till sin spets :D.

Jag har ju blivit fritidsforskare så nästa gång jag kommer till Visby ska jag testa detta. Det finns ju inga bilar på parkeringen i gästhamnen efter säsongen. P-förbud är en trafikreglerande åtgärd. Kunde vara bra för oss husbilsåkare om vi fick ett prejudikat på detta. :)

Om dom nu har P-vakter på vintern???

Toppen