• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

husbil påkörd på parkeringen

peppar

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2025
Mitt husbilsägande verkar ha fått en tråkig årlig tradition, köpte bilen förra sommaren och då körde någon sönder mitt ena baklyse när bilen stod parkerad, fick aldrig tag på den som gjorde detta.

I söndags 24/6 var det dags igen, en idiot körde på min plastspoiler på bodelen på förarsidan så den sprack samt vart repig men denna gången hade jag tur då flera personer såg detta och tog bilnumret.

Men nu är frågan, går det att få tag på nya plastspoilar/kjolar på bodelen till en fiat ducato 2003 chausson 50 någonstans i sverige och är det svår att byte dem, ser ut som en del fästen sitter innanför bodelsväggarna.

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021
Sv: husbil påkörd på parkeringen

Man kan ju nästan gå sönder själv när man råkar ut för smitare

Det fins en firma Mjölby som är kanonbra att laga sådana skador

Lackeringstecknik i Mjölby AB

Har sjävl råkat ut för samma sorts smitarkräk som Du

Dom gjorde ett mycket profsigt jobb

Hej Från
Julle

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Eller fråga på ett båtvarv där de lagar plastbåtar, de brukar vara skickliga på att laga dyligt.
//W

Kjellberg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2025

Ditt försäkrings bolag rekommenderar säkert vem du skall vända dig till

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det bör gå att beställa från Chausson direkt , en räv hoppade upp och slog sönder vår kofångare på motorvägen så jag beställde en från Pilote och vi hade en 1990 , dom hade iofs inga på lager men gjöt upp en i glasfiber .

Hoppas även du gjorde en anmälan om smitning och ser till att det svider rejält för denne .
Du kan även förhandla med försäkringsbolaget att du får ersättning för eget arbete du gör.

F

F.d. 25142

Guest

Tips på bra verkstad, tar bl a försäkringsskador: SCC i Karlstad. (SCC = Scandinavian Caravan center), Patric Larsson, 054-533660.

F

F.d. 9344

Guest

Om nu ett fordon som skall vara Trafikförsäkrat åstakommit denna skada så är det Trafikskadeföreningen som tar kostnaden.
Gör en Polisanmälan, de vill besiktiga bilen och du får ett intyg på att "Skadan är med största sannorlighet tillfogad av ett fordon".

Sedan är det bara att kontakta Försäkringsbolagens gemensamma bolag Trafikskadeföreningen och ersättning utgåt.
Trafikskadeföreningen är de som kräver dig på jäkligt mycket pengar per dag om du missat att teckan försäkring vid bilbyte bland annat.
Lycka till:)

F

F.d. 52943

Guest

Det krävs också ett vittne till att bilen parkerats oskadad och var skadad vid återkomsten. Hade exakt ett sådand intyg från polisen, men trafikskadeföreningen nobbade - krävde vittne.

Y

Yjons

Guest

Alldeles riktigt. Idag är det svårt, intill omöjligt att få ersättning. Hustrun, ensam i bilen blev påkörd i en rondell av en smitare. Av skadorna att döma framkom tydligt, också enl polisen att ett annat trafikförsäkringspliktigt fordon förorsakat detta. Avskavd färg fanns också kvar efter volvon som kördes från platsen. Ingen ersättning medgavs pga att vittnen saknades. Inte lätt att få tag på vittnen i en rondell. Ärendet överklagades utan åtgärd.

F

F.d. 9344

Guest

Ojdå:wideeyed: då gäller inte det som var meningen från början med denna inrättning. Det är ju av den anledningen de är snabba att skicka räkningen för ett par dagar du ev. missat att teckna trafikförsäkring vid bilbyte.:mad:

Y

Yjons

Guest

Så är nog tyvärr läget. I mitt tidigare liv som polis har jag skrivit många anmälningar om div skador orsakade av försäkringspliktiga fordon. Jag hörde aldrig att någon fick problem med detta. Nu är andra tider där det gäller att håva in så stora inkomster som möjligt och betala ut så litet som möjligt. Vi känner igen förfarandet från våra olika trygghetssystem.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det bör gå att beställa från Chausson direkt , en räv hoppade upp och slog sönder vår kofångare på motorvägen så jag beställde en från Pilote och vi hade en 1990 , dom hade iofs inga på lager men gjöt upp en i glasfiber .

Hoppas även du gjorde en anmälan om smitning och ser till att det svider rejält för denne .
Du kan även förhandla med försäkringsbolaget att du får ersättning för eget arbete du gör.

Utveckling av ämnet:

En tanke hoppade upp och slog mig när jag läste om räven som "attackerade" husbilen på motorvägen.

Naturligtvis är det ett större brott att repa och spräcka en plastspoiler än att döda ett djur! Det var ju bara en räv!

Jappe

F

F.d. 9344

Guest

Utveckling av ämnet:

En tanke hoppade upp och slog mig när jag läste om räven som "attackerade" husbilen på motorvägen.

Naturligtvis är det ett större brott att repa och spräcka en plastspoiler än att döda ett djur! Det var ju bara en räv!

Jappe

Jaha och????????????:confused:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Utveckling av ämnet:

Jappe

Nu tror du att jag skämtar ...
Det var inte jag som körde på den utan jag körde bakom en bil på en vajerräckesväg och räven sprang ut framför den bilen och när räven kom till räcket så tvärvände den och sprang in i vänster hörn på den bilen så den flög in i vajerräcket och returnerade upp i min kofångare .
Jag hade ju markfrigång på 30-35 cm i fram så hade jag kommit först så hade jag väl bara kört över den.
Jo räven dog inte förgäves utan blev väl föda till några fåglar .
Men jag beklagar händelsen ..

F

F.d. 9344

Guest

Ja det låter faktiskt som ett skämt eller en otrolig händelse.
Det är ju så att vi en gång fick lära oss att "Panikbromsa inte för små djur som springer i vägen det kan ställa till mer skada än kollitionen med djuret".
Men rent refelexmässigt så bromsar man likt förbaskat:rolleyes:

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Ytterligare en utveckling av ämnet:
Stackars räv. Den måste ha känt dödsskräck när den träffades och for som en propeller genom luften. Kanske ungarna dog en plågsam död av hunger när mamma inte kom med mat till dom något mer.
Men sånt tänker inte de flesta på.

F

F.d. 9344

Guest

Ytterligare en utveckling av ämnet:
Stackars räv. Den måste ha känt dödsskräck när den träffades och for som en propeller genom luften. Kanske ungarna dog en plågsam död av hunger när mamma inte kom med mat till dom något mer.
Men sånt tänker inte de flesta på.

Kan så vara men vänd då på "steken". Du panikbromsar för en räv/hare och det händer en olycka där kanske en människa/mor/far omkommer.

Räven/haren klarade livhanken men en familj blev utan förälder, Ja vilket väljer vi?

Jag väljer faktiskt i detta fall människan.

Toppen