• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbil på vintern

F

F.d. 11883

Guest
Hej!
Jag står i köpetankar på en husbil men jag har en liten fundering som ni gamla husbilsrävar säkert kan svara på.

Om man tänker sig en "normal" husbil utan något som helst vinterpaket, dubbelgolv etc. Hur mycket "vinter" klarar en sån om man har ett normalt luftburet värmesystem om man vill bo hyffsat komfortabelt.

Med vinter menar jag inte att det behöver vara superkallt, utan neråt en -10-15 grader kanske. Fixar man att bo några nätter då?

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Husbil på vintern

Under 10 år var vi ute året runt med en integrerad -99 med luftvärme och enkelgolv.
Vi klarade oss bra ner till runt -10 men fick då öppna avloppet till en hink.
Mellan -10 o -15 fick man klä på sig lite mer och när det var ännu kallare så var vi inte ute.

Finns viljan och man är villig att pruta lite på bekvämligheten så fungerar det mesta.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Till Vidhem: Strunprat, ned till minus 10-15 är det inga problem om tankarna är isolerade och du har utvändiga mattor till framrutorna. Har du invändig färskvattentank kan du t.o.m. klara dej med oisolerad gråvattentank om du lämnar avloppet öppet och ställer en hink inunder. Fungerar doch inte så bra under körning! :santa-3-icon:

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Hej!
Jag står i köpetankar på en husbil men jag har en liten fundering som ni gamla husbilsrävar säkert kan svara på.

Om man tänker sig en "normal" husbil utan något som helst vinterpaket, dubbelgolv etc. Hur mycket "vinter" klarar en sån om man har ett normalt luftburet värmesystem om man vill bo hyffsat komfortabelt.

Med vinter menar jag inte att det behöver vara superkallt, utan neråt en -10-15 grader kanske. Fixar man att bo några nätter då?

Med en liten bil så är det inget bekymmer, sen 2005 har vi varit ute året runt ibland har det varit ganska kallt nog över -15. Aldrig har vi fått frysa men har en del vinter utrustning.

Leif :holly-3-icon:

S

suneAl

Guest

Påsken 2007 var vi Merkenäs, den natten var det -37C utanför, bakredelen i husbilen där sängarna är hade vi +20C varmt men längst fram "hyttdelen"var det +16C för då hade vi inte inmonterat värmemattan på hyttgolvet.

Pannan gick nästa iett, det gick åt en PA11 Gasol den natten, tur man dubbla.

571 SuneAl :santa-2-icon:

F

F.d. 52945

Guest

Hej!
Detta ämne har varit på "tapeten" många gånger, jag hävdar fortfarande att det är med dagens husbilar en fråga om hur mycket gasol man är beredd att lägga pengar på, avlopp/tankar oisolerat/isolerat kan man alltid moderera med sunt förnuft, jag har själv varit ute och campat med en sk. "sommarbil" med luftvärme i -23 grader utan problem, varmt och skönt i hela bilen, lite kallare i hytten av kända skäl!

Vidhems 0 grader vet jag inte var han fått ifrån, men han har en Nordic husbil som är en mycket bra husbil på vintern i alla avseenden..förutom att han måste stänga till hytten med dörrar för att minska kallraset..ok. men det minskar ju oxå boytan drastiskt till en "mini-iglo".. konstigt att man från Nordic inte löst detta "problem" på ett bättre sätt!

Mvh
Pilot

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Vi har varit ute i över -25 och blåst men då har vi uppvärmda tankar samt en liten extra värmefläkt i fram på våran Hymer husbil använder vi även hytten och inte drar för någon dörr som Nordic (Vidhem) har .

Men Vidhems Nordic är ju så tät så han har ju kvar sommarvärmen även å vintern ;) ;) .

Köper du en bil utan dubbelgolv så är ju förmodligen vattentanken inne i kupén = ingen fara men avsloppstanken kan ju vara ett bekymmer men man kan ju avhjälpa detta genom att låta kranen så öppen och ha en 10 liters hink som det rinner direkt i som husvagnsfolk gör .
Köp även ett vintertäcke samt en tystgående keramiskfläkt (inga värmetrådar) att ha i fram vid pedalerna , köp även en med elpatron i originalpannan .

Lycka till och man märker vad man har glömt och vad man vill fixa med till nästa gång .

F

F.d. 55451

Guest

På vintern parker vi mestadels i Danmark och Tyskland och sällan under - 10 grader kallt.
Vi har regelbundna luft-värme.
Använder endast mycket lite gas och värme - men vi har massor av värme.

Det finns flera orsaker:
Stängt alkov med elvärme (50 watt matta) som kan slås på ½ timme före sänggåendet - bra att krypa ner under täcket i en varm säng.
Stängt förarkabinen.
Stängt stor toalett (220 x 80 cm) med snabb uppvärmning.
Dubbel garderob med stor skydd mot utsidan.
Ljudisolering / temperatur isolering i alkov.
Men ingen dubbel botten och bara 22 mm cellplast isolering i väggar och tak.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53051

Guest

Under åren 91-94 var vi Jämtlandsfjällen med en Hymer 83 helintregerad -20-25c utrustad men matta på framrutan och tjocka mattor på golvet samt elfläkt på 2kw,litebökigt var det väl men vi klarade oss bra om man förbereder sig så går det.Lycka till

F

F.d. 29841

Guest

Hej på Er
har ingen erfarenhet av sommar HB;ar annat än vad jag sett under åren då vi vintercapat, med Husvagn eller HB.
det är klart att man kan klara sig med va s... som helst, För två år sedan var det några killar som bodde en ett militärtält på Mora camping under wasalopps veckan..
Men dom kanske hade det varmare än vissa vissa har i en sommar HB.
Ha det bra i Er HB:ar
/Vidhem

F

F.d. 3077

Guest

Hej
0 grader
/Vidhem
Hej Vidhem.
Vi har också varit Nordicägare, men ack så lurad man blir av deras och nordicsägarnas reklam.
Fakta, som nybliven (och stolt nordicägare)januari 99,åkte vi till Lappland på jobb,med en sprillans ny nordic 599,med golvvärme extra i första modellen ,MB Spinter med automat,
Första natten med -12 och sonen liggandes i alkoven,måste han flytta ned på dinetten,det var för kallt i alkoven.
Nordic kunde inte åtgärda detta första och inte andra vintern heller,vi måste bygga om värmen i i alkoven ,men konvektorer runt om och riktiga luftspalter under och på sidorna om sängen,vidare golvvärmen fungrade inte ,cirkulationen kom ej igång ordentligt.
Tvättrummet var det kallaste stället i hela bodelen,aldrig varmare än 12+ på vintern.
Vi gjorde omfattande värmeanalyser i hela husbilen,dessa visade på undermåliga värden.
En anledning som vi konstaterade var att alla vattenslangar,kalla som varma +alla elkablar var klamrade UPPÅ konvektorerna!!!!luftcirkulationen genom elementen är ju obefintlig då.
En gång när det var- 34
och inte E-Ben startade tänkte vi inga problem,kör den extra cirkulatinspumpen och värmer motorn på gasol från husdelen,men men åter en miss c-pumpen satt monterad HÖGST upp under motorhuven,resultatet är givet,i hög kyla krympande vattenvolym pumpen blir utan vatten.Efter flytt av c-pumpen lågt i motorutrymmet inträffade aldrid detta fenomen fler gånger.

Vidhem hoppas att Nordic bygger bättre nu,Du kanske har haft bättre tur än vi hade med vår.
Vi använde den under 4 år och 20 000 mil,året runt mest i Lappland och Norrbotten,
särskillt vintertid,(mesta jobben där uppe då ).
Mvh Bernt

PS listan kunde bli ändå längre men detta får räcka
DS

Mvh Bernt

F

F.d. 52945

Guest

Hej på Er
har ingen erfarenhet av sommar HB;ar annat än vad jag sett under åren då vi vintercapat, med Husvagn eller HB.
det är klart att man kan klara sig med va s... som helst, För två år sedan var det några killar som bodde en ett militärtält på Mora camping under wasalopps veckan..
Men dom kanske hade det varmare än vissa vissa har i en sommar HB.
Ha det bra i Er HB:ar
/Vidhem

Ha,ha och detta fick du ett tack för, du e för rolig Vidhem, jag ser fram emot när du kommer ner till mej el. tvärtom och får "tjöta"

God jul på dej
Pilot

F

F.d. 29841

Guest

Tja Piloten Det är klar vi MÅSTE ses,men vi får vänta tills våren och alla HB;ar kommit ut ut ladan, Samt att mössen efter vägarna blivt överkörda av långtradarna.

Bernt ser fram mot mer från din lista. Sen gäller det det förstå sig på ALDE pannan.
Ser att du är från Sala, 3 av mina Farbrödet har haft rörelser i Sala Olle ägde ULVENS TOBAK
Ha det vi hörs igen.
God fortsättning på JULEN.
/Vidhem

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

hej på er som kör på vintern, hur gör ni med mat( basvaror) sängkläder toalett artiklar rengöringsmedel, tar ni ut alting när ni inte använder bilen under veckan, eller har ni värme på ,med risk att möss kommer in. kanske en dum fråga men jag vet ej hur jag skall
göra, vill också evt köra på vintern, men jag kan ej ha el på, och jag tömmer bilen på allt,
även dynor ,,mvh håkan

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Vi har värme på om vi tänker åka ut inom 1-3 veckor. Annars tömmer vi bilen men inte på dynor.

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Det är ibland ett väldigt bärande ut och in, fram och tillbaka.
Nu när det är frostrisk tar vi in matvaror (även torrvarorna) och det som kan frysa inne på toan (tvålar, tandkräm osv).
Dynorna är kvar på plats, sängen är bäddad och gott om kläder finns.
Bilen står helt utan värme så det tar några timmar att få till den när vi väl åker.

skoogis

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026

Hej.
Vi har pannan på hela kalla delen av året, Man vet inte när man har lust att åka.
Då är alla utrymmen uppvärmda. håller ca:14 g
Mvh
Skoogis
:santa-4-icon:

Toppen