• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbil på Gotland

lpalmborg

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2025
En Gotländsk tidning har uppmärksammat vår ilska i Husbilsklubben över Gotländska tjänstemäns tjänstvillighet gentemot campingföretagen på ön. Alla skall tvingas att bo på camping.
Kent har blivit intervjuad i tidningen och uttryckt sig bra. Andra är mera "förlåtande" det är ju trots allt kul att komma till Gotland och tar fram parkeringsplatser som är bra.!
Vad vi glömmer bort är att i husbilens grundidé ligger detta att vi inte behöver någon daglig service, själv understryker jag att jag vill inte ha allt det fantastiska - jag vill vara fri och köpa service då det behövs. Någon intervjuad talar om "uland" vilket är alldeles rätt. För övrigt vill jag vara ifred för tjänstemän och den camping som i mycket styrs från Kneippbyn.
Jag uppmanar fortfarande turister att inte åka till Gotland, gynna i stället orter och länder som är generösa, trevliga och billigare att vara i.

F

F.d. 1606

Guest
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Husbil på Gotland

Vi husbilister bör fundera över vad som är rimligt att ta upp och torgföra i dessa och liknande diskussioner om "parkeringar(övernattningsplatser)" = sk ställplatser! I vänskapliga samråd som t.ex i Kungsbacka så tror jag att vi husbilister har mer att hämta inkl förståelse!
Bara för att man har husbil måste inte allt vara gratis eller tillgängligt, det finns ju dessutom även andra samhällsintressenter att tillgodose!

I utlagd artikel (se Jeepkungens inlägg) ovan ondgör sig husbilist(-er) över utpekade "parkeringsproblem(?)" i en lokal Gotlandstidning(!);

Ref; "Det Region Gotland (ex-vis) gjorde förra månaden ... var att förbjuda parkering vid lasarettets parkering mot sjön där det inte bara blev förbud nattetid – där förbjöds husbilsparkering dygnet runt"!

Som vän av ordning och tillika husbilist, frågar man sig oroligt;
vilken husbilist tror sig få förståelse för att "(gratis) husbilsparkering/övernattning" ska gå före sjukhusets "verksamhet för hjälpbehövande" som av någon orsak måste utnyttja sjukhusets tjänster.

För mig är det självklart att ett sjukhus p-platser ska utnyttjas av sjuka- resp besökare till sjuka och ingenting annat. Om tvivel i användning så är det enbart en sak mellan aktuellt sjukhus och kommun/-innevånare men knappast för utifrån kommande husbilister (om vårdbehov saknas)!

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Den sk "sjukhusparkeringen" vid strandlinjen ligger mellan sjukhuset och havet och har ingenting med sjukhuset att göra. Där parkerar man om man ska vandra längs havet.

Det är inga husbilar som parkerar på sjukhusets kund-parkering som ligger öster om sjukhuset där även entréerna ligger.

Jag tycker det är väldigt tråkigt att våra egna medlemmar motverkar syftet med husbilsåkande och bara yttrar sig till förmån för alla som ska ha betalt av oss husbilsägare bara av den enkla anledningen att vi har en husbil.

Sakfrågan: Anledningen till att Gotland har satt reglerna på de kustnära parkeringarna är att de vill aktivt stödja campingägare och ställplatsägare - inget annat. Parkeringarna står tomma så det är ingen form av trafikreglering.

Relax - i denna frågan har du spårat ur - vänligen ta reda på fakta.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Håller mig till de "fakta" som tidningen www.helagotland.se bjuder på och följaktligen det som kan diskuteras(?) antar jag;

Följande utdrag ur tidn-art ovan; "Det Region Gotland gjorde förra månaden var att .... "Vid lasarettets parkering" mot sjön blev det inte bara förbud nattetid – där förbjöds husbilsparkering dygnet runt".

Tror nog att jag kan läsa innantill och är tidningens innehåll som diskuteras ovan är fel, så får du väl börja med att tillrättavisa tidningen och dess reportrar inte dess läsare .... !

F

F.d. 1606

Guest

Ja du Relax.

Du skriver fint och snyggt som jag påpekat tidigare, men du har återigen fel i sak.

Du har tidigare sagt att du inte varit på Gotland och inte har för avsikt att komma hit. Det märks för du vet uppenbarligen inte något alls om vad du skriver. Det stod så i tidningen, kanon, och tidningar skriver alltid rätt. Har du hört talas om att vara källkritisk.

Jag kommer med stor källkritik läsa din inlägg framgent med stor försiktighet.

Återigen Relax med förlov sagt- dumheter.

D

Deleted member 11118

Guest

Jag som aldrig varit på Gotland, tolkade också artikeln som att det var Lasarettets parkering, ordet VID kan olika människor tolka på olika sätt, så är det. Nu med bild från Kenth fattar även jag, men läsarna av artikeln har inte tillgång till denna bild, och är man mot husbilar så blir klart tolkningen, bra de inte får parkera på Lasarettets parkering.

Jag vet att de som skriver i tidningar kan vara slarviga med med fakta och kan vinkla orden så läsaren uppfattar något annat än vad som var meningen.

F

F.d. 50096

Guest

Avsikten med parkeringsförbudet är nog så att vi husbilsägare inte ska parkera för att vandra på strande eller av någon anledning besöka lasarettet utan att först ta in på Norderstrands camping. Så har jag uppfattat att region Gotlands politiker vill ha det.

I dag skriver tiningarna på Gotland att Färjepriserna har sänkts kraftigt på vissa tur.
Hoppas Campingar o vissa ställplatser och sänker priset.
Ha De Bert:swoon:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Det är ju tur att dom där idiotiska reglerna inte fanns när jag gick Gotland runt. Då hade Visby-etappen blivit 3 mil - rena soldatprovet (visserligen med lätt packning).

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Ja du Relax.
Du har tidigare sagt att du inte varit på Gotland och inte har för avsikt att komma hit. Det märks för du vet uppenbarligen inte något alls om vad du skriver. Det stod så i tidningen, kanon, och tidningar skriver alltid rätt. Har du hört talas om att vara källkritisk.

Jag kommer med stor källkritik läsa din inlägg framgent med stor försiktighet.
Återigen Relax med förlov sagt- dumheter.
Bäste CarinaMalte!
1) "Hörsägner, skrönor, ovidkommande - vilka är DINA källor", dvs varifrån hämtar DU din egen information som du vidareför (= ditt källmaterial?);
Jag har t.ex varken "sagt eller skrivit" att jag inte har varit på Gotland! Jag var där med husbil senast en vecka i sept 2010, vi har dessutom släkt på Gotland, så det var förmodligen inte sista besöket heller! Har tidigare förlagt en del ledningsmöten till Visby, har även seglat där - kanske klädsamt med lite självkritik CarinMalte?

2) Betr min kommentar om sjukhusparkeringen; läs Lassejs inlägg 11 ovan (= trevlig ton och sakligt som vanligt)! Jag tycker att Lassej där ger ett bra beskrivning på hur kanske 15-20 tusen av tidningens läsare kan uppfatta den aktuella tidningsartikeln (= mitt källmaterial), fö har jag inget mer att tillägga i sakfrågan (= tidningsartikeln)!!

3) De(?) som anser att (källan =) TIDNINGSARTIKELN ÄR FELAKTIG, BÖR NATURLIGTVIS RÄTTA TIDNINGSSKRIBENTEN/ARTIKELN och inte alla oss som enbart är läsare! Detta så att tidningens läsare, dvs allmännheten ska få rätt sammanhang i det de läser och skapar sig uppfattningar om!

Uppskattar när man försöker skilja på sak- och personbedömningsfrågor"!
/Ha det gott på Gotland, Relax

F

F.d. 1606

Guest

Jag gör en hel Pudel Relax.

Det var i tråden Gotlandsupproret jag surnade till på ditt resonemang. Jag har ägnat mig åt dåligt källunderlag, jag skulle kollat exakt vad du skrev då. Jag gick en genväg och litade på mitt tydligen dåliga minne. Det var någon annan i den tråden som skrev att dom inte varit och inte tänkte komma dit. I den delen Relax ber jag dig uppriktigt om ursäkt. FÖRLÅT.

Vad gäller min kunskap i ämnet så är jag faktiskt husbilsägare sen 6 år här på Gotland. Jag tar del i vad som beslutas i frågor angående ämnen som intressserar mig. I detta fallet ställplats i Visbys närhet, och priser och tillgång till vår landsväg.

Som sagt ber om ursäkt, jag föll i samma fälla som du, dålig faktakoll.

Skall göra ett mycket seriöst försök att inte göra om det.

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028

Gotland har aldrig tillhört något land. :)
Håller med där , saxat ur wikipedia:

I slutet av 1200-talet och början av 1300-talet försökte den svenska centralmakten ansluta Gotland till Svea rike. 1285 mötte Magnus Ladulås representanter för tjugotre hansastäder på Kalmar slott. En överenskommelse slöts om att Gotland skulle tillhöra Sverige. I praktiken var centralmaktens inflytande inte självklart. 1313 företog kung Birger Magnusson ett krigståg till Gotland för att tvinga allmogen att betala högre skatter. En gotländsk bondehär slog kungen i slaget vid Röcklinge backe i Lärbro socken.

Så jag tror de har varit självständiga innan dess ...

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Jag gör en hel Pudel Relax.

Det var i tråden Gotlandsupproret jag surnade till på ditt resonemang. Jag har ägnat mig åt dåligt källunderlag, jag skulle kollat exakt vad du skrev då. Jag gick en genväg och litade på mitt tydligen dåliga minne. Det var någon annan i den tråden som skrev att dom inte varit och inte tänkte komma dit. I den delen Relax ber jag dig uppriktigt om ursäkt. FÖRLÅT.

Vad gäller min kunskap i ämnet så är jag faktiskt husbilsägare sen 6 år här på Gotland. Jag tar del i vad som beslutas i frågor angående ämnen som intressserar mig. I detta fallet ställplats i Visbys närhet, och priser och tillgång till vår landsväg.

Som sagt ber om ursäkt, jag föll i samma fälla som du, dålig faktakoll.

Skall göra ett mycket seriöst försök att inte göra om det.
Tack CarinaMalte, detta ditt inlägg är lika starkt som bra, det uppskattar jag verkligen, helt utagerat för min del - tack!
/ Det är såna som dej som jag gärna kallar klubbkamrat,
med bästa hälsningar, Bengt

Toppen