• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbil och trägård/balkong

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Eftersom jag alltid har varit trädgårdsmänniska så har jag nu en massa blommor och plantor på mina 2 balkonger. Även krukväxter finns det gott om här.

Trädgården sålde vi innan vi köpte husbil men jag har ändå svårt att få gå det ihop med mina växter och husbilsresor.

Hur gör ni?

Med trädgård menar jag en riktig trädgård, inte en tomt som består av gräsmatta.

framsidan

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Husbil och trägård/balkong

Vi har ju kvar våran "trädgård" men inte har vi varit sådana trädgårdsmästare utan har väl enkla blommor och buskar , plommon och äppleträd inga stora rabatter som man behöver rensa för det hade inte gått .

Förra året så gödslade jag gräsmattan på våren och jösses vad jag fick klippa och när vi var borta 3 veckor så hade inte "ungarna" 20 och 22 år klippt någon gång så det var ca 2-3dm högt .

maro

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

Jag har kommit dithän som jag aldrig trodde om mig själv - köper numera nästan bara sidenblommor inomhus och till uterummet. I trädgården blir det mer och mer stenrabatter med krukor och även antalet krukor har jag dragit ner på så att vi kan vara ute så många helger som möjligt med husbilen utan att bli deppig när man kommer hem och ser vissna blommor. Dessutom har jag tröttnat på att springa och vattna överallt.

Har man blivit tokig eller........:twitcy:

Marie

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Så här gjorde jag i våras på vår baksidan. Inga rabatter i trädgården, bara i affären.........

Bilagor

• PICT3355 (Small).JPG
    PICT3355 (Small).JPG
    58,6 KB · Visningar: 5

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Sindeblommor elöler plast blommor kommer inte på min balkong. Min sambo hade ju nästan bara plastblommor innan vi flyttade ihop. Jag gjorde tidigare visserligen olik aarrangemang med sidenblommor men på balkongerna skall det var ariktiga växter.

Vår trädård var rabatter, blommor osv så långt man kunde se. Och det mesta framdragit ur frö...

Sammlade äver pelargoniums, hade ca 150 krukor stående. Nu har jag inte fullt så många men ändå går det inte. Slängde idag en hel del och hjärtat blöder........

Men även krukväxterna behöver ju skötsel. Vill inte bo utan en grön och blommande växt. Men hur skall man det få att gå ihop med husbilen?

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Ja egentligen finns det bara ett alternativ om du inte kan vara utan växter och grönsaker.
Det är att skaffa ett rullande växthus på ett släp efter husbilen. Det vore väl läckert att bara behöva knalla över till släpet plocka in lite fräscha blommor och ett knippe purfärska morötter och härliga rädisor. Kan kanske bli världsunikt.
V-backen :wink:

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

grönsaker odlar jag ju inte längre (tyvärr för att jag tycker att alla köpta grösaker är kass...)

Men för ett år sedan, eller det kanske var redan för 2 år sedan, var i Mölndal, Gunneboslotts trädgård, en husbil med mycket grönt. Det hade t.o.m. varit för mycket för mig:)

Tänkte bifogar en bild här men den var tyvärr för stort.

F

F.d. 55288

Guest

Jag har kommit dithän som jag aldrig trodde om mig själv - köper numera nästan bara sidenblommor inomhus och till uterummet........................................................................... Dessutom har jag tröttnat på att springa och vattna överallt.

Har man blivit tokig eller........:twitcy:

Marie

Nej Marie, du har inte blivit tokig.
Har själv bytt ut mina till sidenblommor, trodde jag var rätt ensam om det. Funkade inte med att ha en massa växter som ska skötas om o vi är ute o far.
Har bara kvar ett par, som jag gör allt el inget för att de ska gå hädan, näns inte kasta dem så länge de är gröna..

Framsidan,
Såg oxå en husbil i sommras med massor av grönska i, undrar hur det är att vara i den husbilen, blir det inte fuktigt om det är för mycket grönt?
Hoppas du hittar en lösning.

Leena;)

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Frun fyller en flaska med vatten och kör ner den i jorden med öppningen ner, Det brukar räcka i ca 2-3 veckor.
/Vidhem

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Vidhem....räcker det till hela trädgården:twitcy:

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Hej
Frun fyller en flaska med vatten och kör ner den i jorden med öppningen ner, Det brukar räcka i ca 2-3 veckor.
/Vidhem

Det gör jag med. Köpte sådana Hattar/strutar man skruver på flaskan (stora som små el. mindre ). Men är det riktig varmt räcker det inte längre. På min inglasade balkong blir det fort 40 grader.

Även ute på loftgången räcker det inte med flaskorna. Har visserligen slutat med tomater och chili men även alla perenner vill ha mera vatten.

Igår började jag nu rensa bland mina pelargonier, några är nu redan i blomsterhimmlen.

F

F.d. 55306

Guest

Så sant som det är sagt! Husbilslivet är inte så lätt att kombinera med prunkande och välskött trädgård. Under sommaren kan man ju inte vara borta mer än en vecka i taget om man inte vill vara en belastning för barn och grannar. Och det vill man ju inte. De har ju nog av sitt.

Har på blodigt allvar börjat fundera på att sälja gamla kära kåken som vi byggde -71 och istället skaffa nå´t med 40, 50 kvm uteplats utan nämnvärd växtlighet. Skulle kanska kännas bättre än att behålla en trädgård som för varje år ser allt lurvigare ut.

Men nu har vi i alla fall en vinter i antågande då förhoppningsvis både gräs, blommor, buskar och träd håller sig lugna några månader. Se´n får vi se hur det blir.

Hälsn. från S-E i E-tuna

Toppen