• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbil och lägenhet!

F

F.d. 3847

Guest
Att bo i lägenhet och äga husbil.
Är det ett problem med tanke på parkering e.t.c.

F

F.d. 10627

Guest
Sv: Husbil och lägenhet!

Visst kan det vara det, man det kan det även vara om man bor i radhus och villa, alltså alla typer av boendeformer kan ju skapa problem om man ej har tillgång till parkering.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

JA - det kan det vara!
Vet en som i vintras köpt en liten husbil under 6 m i tron att under tidens/köpes gång att det skulle lösa sig med parkering.
Det gjorde det inte.
Han såg sig nödsakad att häva köpet till slut och blev därmed av med handpenningen.

Så lös parkeringsfrågan först och köp husbil sen - är mitt råd.
Vet att en del som har både båt och HB löst det genom att parkera HB på båtklubben under sommaren.
Andra hyr in sig hos grannar eller släktingar i närheten - gäller att vara uppfinningsrik.
Annars är väl vinterförvaringen det största problemet för de flest - tror jag.
Lycka till - det är klart att du ska prova på husbilslivet! :)

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Jovisst kan man ha husbil och bo i lägenhet, man får ju mer tid till kortare och längre turer.. du slipper gräsmattor och lövräfsa.. hammare och spik..
Gör en inventering av parkeringsmöjligheter på gator i närområdet ta hänsyn till gatubredd och ev. boendeparkering.. Breda gator i villaområden kan t.ex fungera bra. Kolla industrier eller som nämnts båtklubbar.. Att det är 24 tim. park betyder inte att du automatiskt blir lappad efter 24 tim, (ofta i praktiken 48 tim.) Hör med gatukontoret.. På en del 24 tim park. lappas det inte förrän ngn ringt.. Men räkna ändå med att flytta HB ngn gång i veckan.. Det blir en trevlig vana.. Sjäv har jag stått olappad i nästan 3 år i samma område.. (men tyvärr ett inbrott..)
Lycka till
Libom

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Vi bor i lägenhet (bostadsrätt) och har husbil.

Förut hade vi stuga, men när vi sålde den så köpte vi husbil.

Hade tänkt att hyra en GB till en resa norröver men så läste vi en husbil i tidningen och köpte den. Vi hade varken parkeringsplats eller liknade för den. Men min sambo tycker ju alltid allt löser sig på ett eller annat sätt.

Och han känner också gud och alla människor:) så vi fick ställa bilen hos en ridklubb.

Och när vi kom hem efter första resan så bleve en husvagnsparkering ledigt här.

Bostadsföreningarna har ju oftast en husvagnsparkering. Kanske man måste stå i kö först.

Och den stackars husbilen står ute i ur och skur:yes:

Framsidan

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

Vi bor i lägenhet sedan 12 år.
Hade hus tidigare. Men då barnen flyttat ut och vi hade båt på den tiden så passade det bra med lägenhet istället. Behovet av hus har ju inte precis ökat sen vi skaffade husbil för 9 år sen.

- Men vi behöll båtskjulet och det passar utmärkt för husbilen året runt. Det ligger inte mer än 5 minuter med bil från hemmet. Här kommer några bilder.

PICT7344.JPG

PICT7345.JPG

PICT7346.JPG

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Åke,
jag tror att vi är många som är lite avis på er.
Den platsen ser ut att vara den mest optimala och bästa lösningen.
Har börjat fundera på flyghangarer som det måste finnas en hel del av i vårt avlånga land efter alla avvecklade militära flygförband. Där borde det finnas en hel del plats om nu inte flygplanen står kvar i väntan på bättre tider.
V-backen :wink:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Det finns flygklubbar och segelflygklubbar över hela landet också. Vintersäsongen brukar det finnas plats för husbilar/-vagnar i hangaren.

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2025

:mh::quest: Hej, jag bor mitt i Stockholm och jag kan meddela att det är ett helsicke att ha Husbil här! Jag har en liten bil, den är bara 5 meter lång. Så den går ju in på en vanlig P-plats. Men att ständigt jaga parkering är ingen höjdare! Vi har garage i huset, men där går så klart inte Husbilen in. Nu hyr jag en P-plats i en förort och oroar mig för att någon i huset ska behöva den och Husbilen ska ut på rull igen.
Husbil och storstad är inget idéaliskt äktenskap!
Hälsningar Elisabeth:mh4:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Elisabeth

Jag brukar åka förbi på Bagarbyvägen/Bygatan i Sollentuna ganska ofta. Vet inte vem man ska kontakta men där finns en inhängnad som det står husbilar o husvagnar innanför. Verkar mycket lugnt och fint.

Kanske något du borde kolla upp?

F

F.d. 50097

Guest

Vi tycker att husbil och lägenhet är en bra kombination - man kan bo i stan och ändå komma ut på landet, precis vart man vill...

Men det är ju det där med parkering... Vi hoppas på att så småningom få en p-plats på gården där vi bor, det skulle vara perfekt! Så länge hyr vi en uppställningsplats genom Caravan Club. Men det är i en annan kommun, och alltid en bit att åka när vi ska hämta husbilen... inte helt optimalt...

Helena & Peter
Freedomtravel

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Husbil, lägenhet och Stockholm är säkerligen förknippat med en del parkeringsproblem. Funderade mycket på detta med parkering och uppställning innan vi skaffade husbil. Som tur är bor vi fortfarande i villa och där kunde vi bredda ut garageinfarten med plattor för husbilen.
Bor man i i lägenhet i Stockholm så är många hänvisade till Stockholm Parkering där går det hitta inhängnade parkeringar som lämpar sig för husbilar och husvagnar.
Vet att det finns en sådan inhängnad parkering som jag funderade på intill Vällingbyrondellen.
V-backen :wink:

Toppen