• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbil och hästtransport.

F

F.d. 21947

Guest
Hej.
Vi funderar på att köpa husbil med dragkrok för att kunna åka på ridtävlingar.
Är det någon som har erfarenhet med detta ( eller dragit något annat ) och vad ska man tänka på isåfall.
Vi har tittat på en Adria Coral Sport A 660 DP -07, den är importerad -12.
Eller är det någon som har andra förslag.
Den bör kunna dra runt 1800 - 2000 kg.
Vi är helt nybörjare på detta med husbil så vi hoppas att få lite tips o råd.
Tack på förhand.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbil och hästtransport.

Pass på hengervekt, mange husbiler har knapt tusen kilo, er husbilen under 3500 kg totalvekt og den har en hyggelig hengervekt så kan en kjøre med BE kort. Er bilen over 3500 kg totalvekt og en skal trekke henger over 750 kg så holder det ikke med BE en må opp på CE eller C1E, min 6 tonn husbil er utstyrt og godkjent for 3 tonn henger. Merker ikke en Böcknann Grand Master bak der.

F

F.d. 50609

Guest

Sitter du på ett BE ? Det blir liksom avgörande för om du kan dra något av betydelse öht. Men okej jag gissar att du har det. Sikta på något RWD eller AWD. Framhjulsdrift och tunga släp är ingen bra kombination ( jag får dra 1600kg med husbilen , det fungerar.... såååådär )

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Glöm inte att kolla tågvikten dvs sammanlagda bruttovikten på bil o släp.

Har själv haft en treaxlig HB med en totalvikt på 5000kg godkänd dragvikt på 1500kg, men en tågvikt på max 6000kg, det vill säga att om bilen var maxlastad ( vilket den alltid var)så var släpvikten reducerad till 1000 kg.

Hejs
Claes 105

Ps. Tågvikten står på viktplåten och i regbeviset.

Livsnjutaren

HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2025

Jag drar ofta hästtransport till tävlingar, perfekt att kunna bo på tävlingsområdet. Jag kör en 3,5 tonnare på 130hk som får dra 2000kg, då räcker BE kort men lite starkare motor skulle vara bra.

F

F.d. 21947

Guest

Tack för era svar.
Vi har BE kort, bilen vi tittat på väger 3500 kg o får dra 2000 kg.
Enligt Transportstyrelsens släpvagnskalkylator så ska detta inte vara några problem.
Livsnjutaren, hur mycket är starkare motor.
Den vi tittar på är på 130 friska kusar.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

En framhjulsdriven husbil med 2 ton släp låter inte som en bra ide', ssk som jag antar att du ibland får lov att lämna hårdgjord väg för att kunna lasta ur och i hästen.
Fyrhjulsdrift (permanent eller inkopplingsbar) fungerar naturligtvis bäst, men utbudet är begränsat. En bakhjulsdriven husbil, gärna med diffspärr, blir nog det rimliga valet.

aake

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Glöm inte att kolla tågvikten dvs sammanlagda bruttovikten på bil o släp.

Har själv haft en treaxlig HB med en totalvikt på 5000kg godkänd dragvikt på 1500kg, men en tågvikt på max 6000kg, det vill säga att om bilen var maxlastad ( vilket den alltid var) så var släpvikten reducerad till 1000 kg.

Hejs
Claes 105

Ps. Tågvikten står på viktplåten och i regbeviset.

Claes,

Det är säkert rätt många husbilsägare som missar detta med tågvikten (vi har sett det i ett flertal inlägg tidigare).

Vår bil - precis som din - har en totalvikt på 5 ton och vi får dra ett släp som väger max 1.600 kg.

MEN, tågvikten är maximerad till 6 ton vilket innebär att om husbilen är fullastad (väger 5 ton) så får inte släpet väga mer än 1 ton (precis som du skriver här ovan).

Ett alternativ kan ju naturligtvis vara att man lämnar en del "bra att ha grejor" hemma så att husbilen väger t.ex. 4.700 kg - detta innebär att man kan lasta släpet upp till 1.300 kg = en totalvikt = tågvikt på max 6 ton !

Glöm inte bort ovanstående - det kan resultera i dryga böter om du missar detta !!!

Bosses och Gerds husbilsresor

Livsnjutaren

HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2025

Tack för era svar.
Vi har BE kort, bilen vi tittat på väger 3500 kg o får dra 2000 kg.
Enligt Transportstyrelsens släpvagnskalkylator så ska detta inte vara några problem.
Livsnjutaren, hur mycket är starkare motor.
Den vi tittar på är på 130 friska kusar.

130 hk funkar men 150 skulle vara bättre sen får man ju vara försiktig med blött gräs när det gäller Fiat

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Enligt Transportstyrelsens släpvagnskalkylator får jag dra tungt släp med min HB som har totalvikt 5,3 ton eftersom jag har BE-kort taget före -96. Det blev jag lite förvånad över. Trodde att jag bara fick dra släp på max 750kg. Sedan måste jag förstås se upp med tågvikten (7 ton i vårt fall)vilket är den sammanlagda bruttovikten (den sanna vikten just för tillfället). Har inte dragit med denna HB som dessutom är bakhjulsdriven med fyra hjul på bakaxeln (Ahh fyrhjulsdriven alltså, haha.) Den förra var framhjulsdriven och på 155 hk och vi hade en rätt så tung båt efter en sommar och det var inga problem att köra med. Båten gjorde vi oss av med. Det var för besvärligt att lägga i på de ställen vi var på. Hade snökedjorna med för säkerhets skull. Det kan jag rekommendera även till dig som ska dra hästsläp. Bra att ha om det är regnigt med lera som följd eller blött gräs.

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Trots att jag nu själv också råkar äga en 5 ton Sprinter (men med inkopplingsbar 4WD och tillsatslåda/lågväxlar) så inser jag ändå att ts rimligen klarar sig bra med en bakhjulsdriven husbil, helst med diffspärrar och automatlåda. Varför välja annat när han nu avser att köpa för just detta användningsområde?
Själv drar jag ett 2 ton båtsläp sommartid och ett tämligen tungt skotersläp på vintern och då krävs ofta nog lite mer resurser.

aake

plastpelle

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2026

detta var minhästtransport med camper min dotter höll på med ponny hoppning 96 -99 såvi åkte runt det gick bra vi var bra två Per

Bysmeden

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025

Sitter du på ett BE ? Det blir liksom avgörande för om du kan dra något av betydelse öht. Men okej jag gissar att du har det. Sikta på något RWD eller AWD. Framhjulsdrift och tunga släp är ingen bra kombination ( jag får dra 1600kg med husbilen , det fungerar.... såååådär )
Ja intressant då det finns fiatar som får ha 3000kg på kroken. Då kommer de inte att fungera nåt vidare. Tack för inlägget.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det beror ju helt på vilken framhjulsdriven husbil det gäller, har du en bil med kort överhäng bak och skapligt med vikt på framaxeln är 2000Kg inget större problem, men har du en bil med långt överhäng och garage med en massa grejor i får man ju väldigt lågt tryck på framhjulen, då kan det bli problem!

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Nåja, i den bästa av världar så kör man bakhjulsdrivet när detta räcker till, kopplar in 4WD när det krävs och petar i tillsatslådan (lågväxel) när föret är halt och/eller kuperat och har även diffspärrar eller som på min nuvarande bil den elektroniska motsvarigheten som bromsar slirande hjul att ta till om det krisar. :D

aake

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Så är det naturligtvis i den bästa av världar, men det finns ju möjlighet att få det att fungera för oss som bara drar släp på sommaren, och kör lite lagom till fjälls för skidåkning på vintern?! Här är så många som bara ser svart eller vitt, men det finns många nyanser däremellan. Det gäller bara att välja rätt bil och lasta rätt, även om den är framhjulsdriven! :)

Livsnjutaren

HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2025

Rätt lastat släp ska vara som ett par dricka backar i garaget det påverkar inte framhjulens grepp speciellt mycket.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

50-75 Kg kultryck med två meter hävarm till bakaxel plus kanske 100-200 Kg i garaget kan avlasta framaxel ganska rejält. Sådant här är nog kanske det vanligaste felet när man har problem med fästet på framhjulsdrivna bilar. Långt överhäng och stort garage är väl närmast att betrakta som en felkonstruktion när bilen är framhjulsdriven. :wideeyed:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Rätt lastat släp ska vara som ett par dricka backar i garaget det påverkar inte framhjulens grepp speciellt mycket.

För drygt 10 år sedan så provade jag en Dethleff alkovbil på fiat-chassie och den slirade olastad på en plan gräsmatta och inte tror jag att det går lättare med ett 2 ton hästsläp efter.

aake

PS. Gräsmattan var fuktig. På torrt underlag skulle det sannolikt gått bättre, men jag hade faktiskt för avsikt att även kunna dra släp på vinterväg.

Senast ändrad:
Toppen