• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil och geocaching

F

F.d. 10755

Guest
Hej.
Jag undrar hur många det är av er som har kommit på det fantastiska med att kombinera husbilsåkande med geocaching ?:)
Vad är då geocaching undrar säkert några av er. Jo, det är ett spännande sätt att hitta nya platser och sevärdheter, som man kanske aldrig hade hittat annars, när man är ute och reser.
Det är en sorts "skattjakt" med gps, där man ska leta rätt på en gömd skatt (burk) i närheten av en intressant plats. Det finns över 8000 skattgömmor i Sverige
Vill ni veta mer om geocaching, så kan ni läsa mer om det på Geocaching i sverige - w w w . g e o c a c h i n g . s e eller se programmet Packat & klart från 20/9 som hade ett inslag om geocaching.
Det skulle vara trevligt att träffa andra cachare som har husbil, när man är ute och reser runt i husbilen.

mvh
Roland

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 10755

Guest
Sv: Husbil och geocaching

Ops, ursäkta att jag startade en ny tråd om detta ämne, men som ny på forumet har jag inte hunnit att läsa alla inlägg.:eek:

Kul att det var flera här som upptäckt detta fritidsnöje. :yes:
Kingen och mjölner har jag träffat tidigare i skogen. Vi ses på FAD 2007 om bara jag får hem Hobbyn, då ställer hela familjen upp.:D:D:D

Roland, Catarina & Arvid = rulle

Kingen

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2025

Hej Roland

Jag försökte få ihop några med en spontanträff inför FAD 2007 men tyvärr var det bara en som nappade.
Antagligen är det så att folk börjar ställa in sina bilar.
Ska göra ett nytt försök till Våren/Sommaren med en Geocaching-träff, behöver kanske din hjälp då.
Tänker på Skackastugan. Där var det ju fint.
Jag kommer nog ensam till Fad 2007 om det inte finns andra som kan lura med Queen ut i skogen mitt i natten.

Ha de

F

F.d. 10755

Guest

Vi får väl ha en liten spontanträff då:).
Skackastugan i Karlsborg är ju en trevlig plats att ha en träff på, så kan vi ju låta andra husbilsägare som vill, prova på lite geocaching.

Roland

F

F.d. 4424

Guest

Kingen vet du någon bra plats att stå på under FAD, vi kommer två bilar från Kumla / Örebro med respktive.
Cachare från Karlsborg dansar ni gammalt så kan vi ses i Olshammar Bygdegården på lördag

Kalle W

Kingen

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2025

Hej

Angående FAD och ställplats så vet jag ju inte ännu var det ska vara.
En gissning är Backamo G:a militärförläggning, en annan är Norr om Uddevalla på Bulid eller Sågebackens skjutfält.
Ska ni ha någonstans att kvarta så finns det nog plats på respektive parkering eller dess närhet.
När ni kommer så skall jag hjälpa er med övernattningsplats.
Vi hörs och ses på FAD 2007.
Fredag kväll så skulle jag rekommendera Ställplats Lindesnäs.
Sen kan vi ses vid parkeringen till Museet där Lördagens aktiviteter ska börja.

Ha de

F

F.d. 23555

Guest

Vi provade att leta cachar för första gången i lördags 27/10 i falköpingstrakten.
Vi letade efter åsle-tå och Djupadalen och hittade bägge två med en vanlig gps för bilbruk garmin 660. Det kanske finns andra mer exakta gps-navigatorer för detta ändamål som någon kan tipsa om.Det var inte sista gången vi åker ut för att leta cachar,för det var ett trevligt och spännande tidsfördriv när man är ute med husbilen.

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Detta påminner mig om sk. Rävjakter man hade när man körde på komradio, på 70-talet.
Fanns lite olika klubbar som anordnade lite sådana Rävjakter. sökantenn...sen ut och åka och leta.
Någon som kommer ihåg.....Var det någon av er i klubben som höll på med detta?
Vad jag minns så var det ganska kul.
Det kanske detta är också...har inte prövat!

F

F.d. 23555

Guest

Jo jag höll på med detta i slutet på 70-talet var med i en klubb som hette Pri-F. Jag tror den comradion hette centinel.Någon var då räv och gömde sig någonstans och sände ut en signal,då fick man stanna och försöka att pejla in i vilken riktning man skulle åka och ju närmare man kom ju starkare signal fick man in på radion.

F

F.d. 10755

Guest

Grattis pågen till dina första hittade gömmor.
Varning ;):wink: denna aktivitet kan vara starkt vanebildande:D:D

Roland, Catarina & Arvid = rulle

Toppen