• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbil mot Husvagn, för resp. nackdelar

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Hej

Jag och min fru har haft husvagn i ca:15 år, men nu börjar jag bli mer och mer sugen på husbil. Men då jag har noll erfarenhet av husbil så vore det väldigt bra om man kunde få höra om fördelar och även nackdelarna med att ha / köra husbil.

En fördel är ju helt klart om det t.ex. regnar och man svänger in på en rastplats. Då stannar man, drar i handbromsen, snurrar runt stolen, och vipps så är man i bodelen. Med husvagnen så måste man ju samla ihop alla värdesaker man har i bilen, springa in med dem till husvagnen, sedan får man springa tillbaka till bilen för att hämta barnen, två stycken, så det blir ju då två vändor till fram och tillbaka. Regnar det då lite skapligt så är man ju inte direkt torr längre…
Så då vore det väldigt smidigt att istället bara snurra runt på stolen, och sen är det klart.

En av fördelarna med husvagn är ju att när man väl är framme på plats så är det ju betydligt smidigare att bara ta Volvon och åka runt och se sig omkring i närområdet. Det kan ju inte vara lika smidigt att packa ner allt i husbilen och sen ta och köra runt med den i t.ex. Visby, Borgholm, Gränna eller vart man nu kan vara. Sen är det väl inte världens lättaste att hitta p-platser till den ?

Men sen måste det väl vara fint med alla ställplatser, eller ?

För en sak som retar mig är att när man väl dragit runt på husvagnen genom hela Sverige och tagit sig till en camping, så kostar det 400:-/natt för att låna en liten gräsplätt. Ja, jag vet att man får tillgång till servicehus och så, men jag tycker ändå det är rätt dyrt. Då skulle jag hellre stanna till på en ställplats för runt hundringen eller vad det nu kan kosta.

Sen gillar jag inte att man på allt fler ställen måste boka låååångt i förväg, och då givetvis betala hela kalaset i förväg. Det förtar mycket av charmen med att campa. Då kan man ju inte bara stanna till någonstans, om man redan betalat nästan 3000:- för en vecka på t.ex. Öland. När vi började campa behövde vi aldrig boka plats i förväg, ens på Öland. Men kommer man dit nu utan att ha förbokat och betalat, så är det oftast omöjligt att få en plats. Då måste det vara mycket charmigare med husbil och ställplatser. För där förbokar man väl knappast ? Då finns det ju mer utrymme för spontanstopp.

Tar även gärna emot tips på barnvänliga husbilar, då vi har två pojkar i åldern 6 och 3 år. Husvagnen vi har idag är rätt stor, Hobby 650 KFU, 8,5 meter lång, 2,5 meter bred, med en vikt på 1800 kg. Den har två våningssängar längst bak i pojkarnas ”lekavdelning” sen kommer vår dubbelsäng, sen köket och sen kommer sittgruppen där vi ser på tv, myser, spelar spel och så. Då jag som sagt har noll koll på husbilar så vet jag inte om det finns liknande planlösningar i bilarna.

Hur är det att campa med husbil och barn ?

Tar gärna emot tips på allt som har med husbil att göra.

Vet någon vart man kan hyra en husbil för en vettig peng ? (i närheten av norrköping)
Blev tipsad om att hyra en husbil på ett ställe för 12000:-/vecka, känns lite sådär med tanke på att vi faktiskt redan har husvagn. Så att då betala 12000:- för en vecka, känns lite överkurs.

Det blev nästan en liten roman, hoppas någon orkat läsa igenom detta och kommer med något tips.

Ha det så bra och kör försiktigt där ute.

Mvh Peter

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Husbil mot Husvagn, för resp. nackdelar

Hej Peter.

Det känns som om du har en god bild av skillnaderna. Vi har haft husvagn, sedan husbil, gått tillbaka till husvagn men har nu husbil igen sedan några år tillbaka.

Smidigheten att köra, ställa upp och komma iväg, är outstanding med husbilen. Eftersom vi reser allt mer och inte ligger kvar lika länge som förr, så spelar det en större roll. Dessutom finns det massor av trevliga, centralt belägna ställplatser lite varstans i Europa, som man ofta inte kan utnyttja med husvagn.

Men visst saknar man personbilen ibland om man ligger länge på samma ställe. Speciellt om man planerat att göra utflykter därifrån. Men det gäller att planera annorlunda. Man reser mer emellan utflyktsmålen istället.

När barnen var med låg vi ofta upp till två veckor på samma ställe. Ungarna gillade att bli "hemtama" på campingen. Då var det husvagn som gällde för oss.

Men smaken är som baken. Det finns många barnfamiljer som reser med husbil och inte skulle trivas med husvagn.

Vi har aldrig gjort så stor skillnad på husbil och husvagn egentligen. Det är för oss två trevliga former av rörligt turistande.

Typen av husbil är också en smaksak. Jag tycker alkovbil är ett bra alternativ för barnfamilj. Man får fler bäddplatser och större boyta med en relativt kort bil. Sedan har ofta alkovbilarna en bra prisbild. De fördelarna uppväger det något ökade luftmotståndet från alkoven.

Krister N

M

Matts Torebring

Guest

Oj det var ett långt inlägg och här kommer ett lie kortare svar.
Jag känner igen alla din frågor och tycker du har ett sunt resonemang. Vi hade husvagn i 26 år, den sista som din i storlek, en Öggestorp President boggie, vikt 1600 kg. Det gick inte att rubba den för hand, så tung kändes den, men bra planlösning.

För elva år sedan köpte vi en ny tysk husbil med alkov. Det var hur oskönt som helst att sova däruppe och först krypa över frugan och sedan hasa ned uppifrån. När man nattparkerar var det viktikt att stå plant eller att luta åt rätt håll. Husbil nummer två, tre år senare, var med dubbelbädd också den samma märke. Vi saknade dock allt det lilla extra som vi ville ha.

2006 köpte vi en svensk husbil efter dagar av utvärdering av modeller och utrustning i olika märken. Det var vår första riktiga husbil, den var komplett från början utan att behöva montera än det ena och än det andra. 2010 köpte vi vår nuvarande husbil med långbäddar. Vi mer än stortrivs med denna vagn.

Två- tre hundra kronor för att gå på toa på en campingplats är inget för mig mer än när vi ligger still en vecka eller mer, på samma plats nere i sydeuropa. På vägen ned sover vi på rastplatser vid autobahn.

Man måste välja planlösning efter hur de behov man har och hur många som reser, till exempel med barn. Barn gillar säkert att sova i alkoven, men jag gör det inte. Vi har långbäddar idag och det är urskönt när man går upp på natten.

För att se lite mera, åka och handla m.m. duger cyklar gott. Vi har gått ett steg till i år och har med en Honda 125 cc på en lastbrygga bak. Vi har dock inte kört så mycket med den än i Spanien i år. Jag vill ta det lite lugnare än tratikrytmen är här.

Till slut, i början av husbilsåkandet sa vi alltid när det kom en bil & husvagn, "Titta där kommer det en att tycka synd om". Lycka till med ert val, det är ett rent personligt ställningstagande du gör, oavsett vilka råd du får. Mvh Matts Torebring
sydeuropa.

F

F.d. 3088

Guest

Hej Husbilar har på många ställen dåligt anseende och motas bort med olika medel. Många statsnära eller andra populära platser som man kunde stå på gratis har efter många husbilsägares önskemål försetts med samma facilitetet som en camping har och blivit avgiftsbelagda, många över 100kr vilket gör att det även blir en bra slant per vecka. en del är grusplaner andra en vanlig parkering vid en hamn eller dylikt. Även Husbilarna har exploderat i antal vilket gör det ibland svårt att komma intill på de populäraste platserna. Men det finns många naturnära platser utanför statskärnorna det gäller bara att upptäcka dom. En del av det positiva är spontaniteten, du åker o kommer när du vill inga in o utchekningar på camping lätt att stanna och sova under resans gång,
Bil för rundturer ersätter du med buss, cykel eller gåendes. Solceller är ett stort +, kolla lastvikten. Om jag köper begagnad köper jag ingen vinterkörd:cool: Marknaden börjar bli mättad så pruta på ordentligt, köper du från någon privat (firma) som importerar själv och säljer vidare så har du stor prutmån

Ha de så länge

Gurra

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

Hei
Som de fleste andre er vi også ex. Caravanister og nå bobilister. Begge former har sine fordeler og bakdeler og det kommer an på en selv hvilke type som passer best for den enkelte.
Slik du beskriver din situasjon tror jeg campingvogn fremdeles passer best for dere?
For det første må dere ha en ”rimlig stor” bobil for å få samme bekvemligheter som i dag, siden dere har en stor campingvogn i dag.
Da blir bobilen over 3,5t og en trenger kanskje utvidet førerkort, C kort?
Siden dere har med barn kan utfordringen og ”aktivisere” dem bli annerledes en tidligere, fordi på bobilparkeringer er det sjelden andre barn og sjelden er det noe som aktiviserer barna. Og komme til en bobilparkering er milevis fra og komme til en camping i så henseende.
Skal man så på de campingplasser dere søker, må man bokke på forhånd uansett om en har campingvogn eller bobil.
Så dere må både forandre deres campingbehov og deres campingutstyr og da er det spørsmål om ikke overgangen blir enda større en forventet og dermed ”fallet” mye høyere?
Har dere derimot en hobby eller interesse som kan kombineres med bobillivet blir overgangen mye mindre og kanskje bare til det positive.
Dere har fornuftige tanker rundt begge ferieformer og det å leie en bobil for å prøve det ut er meget fornuftig og bør gjøres. Kostnadene ved det er bare en brøkdel av kostnadene ved en bobil.
Du har ikke sagt noe om hvordan dere bruker vogna utenfor sesongen? Da er ikke det med forhåndsbestilling noe problem? Og som sagt mye av det en finner på camping som er greit for barn finner en ikke på bobilparkeringer.
For oss var barna det som holdt mest igjen, så vil barna trives i bobilen også i dårlig vær på en bobilparkering?
Ble langt dette også, men det er dere som bestemmer og bør ha med alle momenter og dette er viktig valg. Lykke til, men lei bobil først er mitt råd.

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021

Hej och tack för svaren.

En alkovbil är en sådan med färdiga sängplatser ovanför förarhytten, eller ?
Det gillar nog pojkarna i så fall.

Vikten på husbilen spelar mindre roll för mig. Då jag tog mitt körkort så pass länge sedan som November 1986, så får jag köra även tyngre bilar än 3500 kg.

Frågan är bara om poliserna utanför vårt avlånga land känner till dessa regler...
Någon som har erfarenhet av detta ?

Det där om att det inte finns något för barn att göra på ställplatserna var en bra tanke. De gillar ju inte direkt att bara sitta och göra inget alls...

Användningen av husvagnen/husbilen sker både under och utanför högsäsongen.

Mvh Peter

M

Matts Torebring

Guest

I en Alkovbil sover du över förarplatsen längst fram.
Vi har kört i Europa 2 somrar med fem ton som högsta vikt och "åtta år tidigare med överlass". Vi har aldrig blivit stoppade. Jag har i och för sig busskort, men har inte hört om andra som haft problem heller.

Vår sista vagn, som har boggie och totalvikt 5 ton, är en dröm att köra. Den ligger alltid lika stadigt på vägen oavsett, väder som till exempel snöslask, hård vind, bilar som kör om i höga hastigheter och så vidare.

På ställplatser sover man oftast, för att sedan dra vidare, det är nog inga större problem för barnen där heller. På campingen L´Àmfora hade vi ett medelålders par som grannar, de spelade Fia hela dagarna.

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Hmmm.
Vikt och körkort ta det inte för givet att undantagsregeln gäller i evighet.
Utan för Sveriges gränser kan du bli stående.
Det har hänt en del men det skrivs sällan här.Överlast kan kosta dig körkortet då flyger övergångsregeln all värdens väg.
Om kortet blivit återkallat är regeln förbrukad.
Över 3500 kg gäller c behörighet.:music-icon:2179

Senast ändrad:
I

Ice-Man

Guest

Vikt och körkort ta det inte för givet att undantagsregeln gäller i evighet.
Utan för Sveriges gränser kan du bli stående.
Det har hänt en del men det skrivs sällan här.
Över 3500 kg gäller c behörighet.:music-icon:2179
"Körkortsinnehavare som förvärvade ett körkort i kategori B före den 1 juli 1996 är berättigade att köra personbilar med en högsta tillåten totalvikt som överstiger 3 500 kg, under förutsättning att fordonet är registrerat som personbil och inte som lätt lastbil. Denna rättighet gäller tills körkortet upphör att gälla. När ett nytt körkort utfärdas efter indragning är innehavaren enbart berättigad att köra fordon i kategori B i enlighet med direktiv 91/439/EEG. Normalt utbyte av körkort vart tionde år påverkar inte giltigheten, vilket innebär att ovanstående behörighet inte heller berörs."

Övergångsregeln gäller alltså tills det inte finns fler sådana körkort - kanske 50 år framåt eller något. Vill de ändra på det så får de vackert fixa fram de behörigheterna som behövs. Hur vore det annars om man äger en husbil på låt säga 8 ton som man helt plötsligt inte får lov att köra?

Utanför Sveriges gränser kan det vara en mycket god idé att ha med sig "körkortshandboken" som finns att skriva ut på flera olika språk här: Utomlands med husbilen?
Har man C-behörighet eller en bil som väger under 3,5 ton så lär det inte vara något som helst problem. Har man ett fordon som är över 12m långt registrerat som något annat än buss (som kräver D-behörighet) så får man hitta andra vägar runt Tyskland (kanske något mer land?).

Blir lite nyfiken på vad som "mer hänt som det inte skrivs om här"? Ut med språket, vi är en nyfiken skara :)

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Klicka på "Visa Min Husbil" här i vänsterkanten på min (Luddes) profil, så ser du en väldigt barnvänlig husbil. Vi hade en mindre innan denna, men det blev för trångt för fyra personer (vi använder den ju även på vintern), så vi bytte till den här istället, köp i Tyskland för en mycket billigare penning än motsvarande i Sverige.

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021

Ja, det är precis som Ice-Man skriver. Så länge jag ser till att inte bli av med körkortet för fortkörning eller så, så lär de allt få låta mig ratta vikter som överstiger 3500 kg.

Annars så lär de vara tvugna att dra mig inför rätta, det är då säkert.

Sen lär det kanske vara knivigare att tjafsa med poliser utanför rikets gränser. Men då kan man ju skriva ut det som Ice-Man länkade till.

Ludde - Vilken fin fin bil du har !!!

Den såg verkligen stor och barnvänlig ut...

Mvh Peter

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021

Hmm, kom på en annan sak när det gäller vikten.

Jag håller envist på att jag har rätt att köra bilar som väger över 3500 kg, då jag har ett så pass gammalt körkort.

Men vad är för respektive nackdelarna med att köra en som väger 3500 kg och en som väger mer ?

Antar att bränsleförbrukningen skiljer sig lite, eller ?

Sen gäller det väl att hålla koll på vart man får och inte får åka. Speciellt när man är utomlands, annars kan det kanske bli dyrt ?

Sen läste jag här någonstans i forumet om att bilar som väger över 3500 kg inte får parkera på "vanliga" parkeringar.

Stämmer det ?

Mvh Peter

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Min fem ton tunga husbil drar mellan 1,2 - 1,5 l/mil beronde på vindmotstånd. Jag ligger sällan över 90km/h, oftast på ca 85km/h.

Min gamla husbil drog lika mycket, en 03:a, 3,8 ton alkov den med.

Bekvämligheten med en stor bil överväger den negativa faktorn av en högre bränsleförbrukning....:cool:

/Ludde

F

F.d. 53018

Guest

Hei! Bobiler som er lengre enn seks meter og/eller veier mer enn 3500 kg, er ofte vanskelig å parkere på vanlige p-plasser. Du trenger ofte to plasser og kan bli bøtelagt for bare å ha betalt for den ene. Og prisen på ferger, betalingsbruer og -motorveger, kan være tre ganger så høy som for en mindre bobil som ofte koster det samme som en en ordinær personbil. Mvh!

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Luddes bil hade varit mitt val om jag hade pengarna och min fru fick köra PBII <3500kg.
Alternativ för en tunnare plånbok , som väger lite mindre men fortfarande får lasta en del samt har utrymmen är Chausson Flash 15 och McLouis Glamys 22.

Peter :)

F

F.d. 3088

Guest

Enligt vägverket står du lagligt om alla hjul är innanför rutan. Det sägs inget om att överhänget inte får inkräkta på nästa plats.

http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1600/88517_stanna_och_parkera_utgava_6.pdf

Visst är det lagligt men men ibland är det bättre att använda huvudet istället för lagen. Varför reta upp dom som inte kan använda dom halva parkeringarna, det är ju bland annat när vi husbilsbilister parkerar med uthänget över andra rutor som vi får dåligt rykte och motas bort.

Gurra

F

F.d. 29954

Guest

Lite smaksak är det..
Skulle rekommendera att du hyr först för att pröva ut ifall det passar er och vilken modell, så slipper du dyra byten.
Själv tycker jag att två vuxna (lite lata) trivs bäst i husbilen och barnfamiljer i husvagn.
Husbil är kanske också mer lämpad för något rastlösare personer, man stannar några nätter och drar vidare, ofta ut till andra länder...

F

F.d. 28371

Guest

Det er en ting jeg savner i denne debatten, det er det økonomiske aspektet. Hvor mye koster det i året å ha en husbil og hvor mye koster en husvagn? Jeg tenker verdiminskning og alle måste utgifter slik som skatter og forsikringer.

Toppen