• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbil med Motorcykel

F

F.d. 27899

Guest
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att ha med en Mc när ni är ute med husbilen, jag funderar på om det är möjligt att lasta en Mc bak på husbilen eller om man måste ha ett släp bakom.

Någon som har testat eller har funderingar kring detta?:mcride:

I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: Husbil med Motorcykel

Hej på er,

Vi har alltid motorcykeln (Gold Wing 1500) med på våra längre resor. Vi har löst det med ett överbyggt släp där min man Taeke monterade skenor på golv och väggar där han kan spänna fast motorcykeln, den står som gjuten i släpet. Enda problemet är att jag, utan C-kort inte kan köra på hela semestern, sju veckor. Fördelen är att vi kan lägga in en uppblåsbar madrass och därmed använda släpet som ett extra sovrum när barnbarnen eller vänner vill följa med.
Du kan titta på våra foton av husbilen på vår blog.

Hälsningar från ett kallt och snöigt Holland!
:twitcy:

Bilagor

• DSC00400.JPG
    DSC00400.JPG
    2,8 MB · Visningar: 35
Senast redigerad av en moderator:

Diesel Doris

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2025

Det är som M skriver , det beror på. Att ha en motorcykel bak är att vara i gränslandet för överlast på bakaxlarna eller bakaxeln på dom flesta bilar. Har en 250 kubikare på 170 kg bak på en hylla och känner inte av vikten speciellt mycket under körning mer än lite sämre fäste på gräs och vid gupp.
Bilen lastar ca 1000 kg men det blir ändå ca 5-10 % överlast på bakaxeln (inte totalvikten) vid semesterpackning och 160 l vatten mest på grund av överhäng. Luftfjädring bak gör att det inte syns och avlastning går enkelt när man kan sänka bakre delen och höja den för frigång vid kuperad väg. I dom flesta fall är nog ett släp att föredra om man ska ha med sig en motorcykel. // Peter

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

ZZR1200 på släp... 275Kg...
Skulle ev. kunna tänka mig en vespa linande ting hängande på HB'n,
men med fullsize MC, då gäller enl. mitt tycke släp.

Mvh. Magnus

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

På en tidigare husbil vi har haft, lastade vi vår scooter på ett ställ baktill.
MC-stället var hemmagjort i aluminium och vägde under 20 kg, och scootern 120 kg.
Bakaxeln var förstärkt med Karnags hjälpluftfjädring och en storlek större däck med högre lastindex.
Det var absolut inga problem att köra på detta sättet, men jag hade 10% övervikt på bakaxeln.
Så ju mer upplyst man blev om lastvikterna desto nervösare var det att köra förbi vågstationerna.
I vår nuvarande husbil har vi scootern i garaget,
och har inga problem med lastvikten.
Så här såg det ut.
Krister.
HPIM0702.JPG

HPIM0653.JPG

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Har sett Knaus S-Liner 800 LEG med MC-ställ orginalmonterat. Man drog ut hela paketet med stötfångare, nummerskylt etc om jag inte missminner mej. Har tyvärr inga bilder eller uppgifter om lastvikt. Den jag såg var till salu på Husbilslandet till för en månad sedan och var av årsmodell 2010.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Har inte ens tänkt tanken att kunna hänga på någon av mina MC (Suzuki 1100R resp fn Ducato 998 Biposto) på de HB som vi ägt under senaste 10 åren (2st 4t/2axlar och 2st 5t/3 axlar). Dessa MC har vägt 230 resp 210kg men är alltför tunga map stora överhäng (ca 2m). Beroende på HB'ns körbarhet, max axeltryck (räcker inte ens till på 3-axl trots nästan 1.000kg lastförmåga), de 2-axlade kan helt uteslutas de klarar praktiskt inte ens av maxlasten, trots påstådda lastvikter på 640kg, mm!

Enda fungerande alt lagligt och säkerhetsmässigt som jag kan rekommendera är dragkrok på HB'n och koppla till ett stabilt personbilssläp för transport av MC'n - bara att "bita i det sura äpplet", hålla 80km/h med HB'n för att sedan "kunna köra av sig med MC'n"!

Diesel Doris

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2025

Så här ser det ut med 170 kg MC bak på specialförstärkt hylla, luftfjädringen är i läge sänkt på ena bilden och höjd utan MC på den andra //Peter

Bilagor

• P7050029.JPG
    P7050029.JPG
    2,1 MB · Visningar: 60
  • P3120024.JPG
    P3120024.JPG
    2,3 MB · Visningar: 43

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Vår Riviera hade Fiat originalchassie på 3.4t, lastvikt enl handlingarna 640 kg.
Bilen beställde jag med drag. I och med originalchassiet fick man förlänga chassiet med en balkkonstruktion som tillsammans med draget säkert vägde 40 - 50 kg.
Tack vare detta var det lätt att fästa mc-stället i dom balkarna.
Med utrustning, semesterpackning och scootern hade jag en övervikt på ca. 200 kg.
Jag hade också möjligheten att använda släp.
Men då hade jag fått hålla en hastighet på 80 km. på 4ans växel, och det hade jag aldrigt klarat.
Så om jag var olaglig på ena eller andra sättet var sak samma.
Numera har jag 120kg tillgodo på bakaxeln och170 kg på framaxeln på carthagon när vi har semesterlastat.
Bilen har totalvikt på 4500 kg, lastvikt 1460 kg och en längd på 6,99.
Men det var ett kostsamt sätt att bli laglydig.
Krister.

Diesel Doris

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2025

170 kg motorcykel ger ca 330 kg belastning på bakaxeln med hyllans vikt och ca 120 kg +vikt på framaxeln räknat på mina överhäng. Att notera är att totalvikten kollas vid en P-kontroll, inte axelbelastningen. // Peter

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Vi har en Skyteam 125cc, tjänstevikt 80kg i garaget. Den har 150kg i maxlast, godkänd för två personer men 150kg är inte mycket för två men den duger att åka och handla med för en person. Lite knepig att köra, kändes livsfarlig när man kom från en GSX1300 men man vänjer sig. Tar lite plats.
//Åke

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

170 kg motorcykel ger ca 330 kg belastning på bakaxeln med hyllans vikt och ca 120 kg +vikt på framaxeln räknat på mina överhäng. Att notera är att totalvikten kollas vid en P-kontroll, inte axelbelastningen. // Peter

Jag antar att du menar 120Kg minusvikt på framaxeln? :)

F

F.d. 52943

Guest

Bifogar ett excelblad som gör det lättare att beräkna lastvikt - axeltryck. Den lades ut här av Roland och Ingegerd förra året. Hittar inte länken till deras inlägg.

Bilagor

• Master Arbetsblad viktber%E4kning husbil .xlsx
    61,2 KB · Visningar: 147
F

F.d. 54926

Guest

Vi har en Skyteam 125cc, tjänstevikt 80kg i garaget. Den har 150kg i maxlast, godkänd för två personer men 150kg är inte mycket för två men den duger att åka och handla med för en person. Lite knepig att köra, kändes livsfarlig när man kom från en GSX1300 men man vänjer sig. Tar lite plats.
//Åke

Går det att ha någon liknande lätt modell på en mindre husbil som är runt 5,5 m?

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

finanshajen
Som jag ser det borde det funka antingen du får in den i garaget där man får bygga en fästanordning eller bakpå med ett mc-fäste. Det finns säkert andra som kan hjälpa dig med detaljer typ. axeltryck m.m.
//Åke

F

F.d. 52920

Guest

Hej på er,

Vi har alltid motorcykeln (Gold Wing 1500) med på våra längre resor. Vi har löst det med ett överbyggt släp där min man Taeke monterade skenor på golv och väggar där han kan spänna fast motorcykeln, den står som gjuten i släpet. Enda problemet är att jag, utan C-kort inte kan köra på hela semestern, sju veckor. Fördelen är att vi kan lägga in en uppblåsbar madrass och därmed använda släpet som ett extra sovrum när barnbarnen eller vänner vill följa med.

Det skulle nästan vara mer naturligt att dra husbilen efter GW:n :twitcy:
Förlåt, men jag kunde inte hålla mig :wub:

F

F.d. 25200

Guest

Hej på er,

Förstår inte vad det har för betydelse om du har C kort eller inte.
MVH
Stig

Toppen