• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil med automatlåda

F

F.d. 10115

Guest
Någon som vet varför det är så ovanligt med automatlåda i husbilar? Vi letar efter en beg husbil med ac och automat som krav,vill även ha våningssängar och farthållare..:) men i prisklassen under 300000:- (där vi letar) verkar det svårt.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Husbil med automatlåda

Varför är det så ovanligt med automatlådor överhuvudtaget i Europa? Andra sidan Atlanten är det tvärtom. Är på min tredje full-size pick-up och har således kört riktig automatlåda sedan 1985, och undrar fortfarande varför man skall växla. Tyvärr så blev husbilen med manuell låda. Dels för att vi hade inte kunnat köpa bil de året annars. Bilen blir tyngre = mindre last förmåga. Bilen blir dyrare. Och framför allt så är det inte automatlådor (konverter) i många europeiska lätta lastbilar. Det är robotisera växellådor. Bränsle ekonomiskt är det säkert rätt, men dom uppför sig inte som en riktig automatlåda.
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Husbil med automatlåda

Såg en hoss Bengt i Örkeljunga för en tid sedan.Var byggd på en Amerikansk Ford. Den hade hela köret du frågade efter och kostade en bra bit under dit maxpris har jag för mig.För övrigt den första husbil jag sett med badkar!
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Husbil med automatlåda

är det inte automatlådor (konverter) i många europeiska lätta lastbilar. Det är robotisera växellådor.

Min mercedes personbil har båda teknikerna i samma automatlåda. Det gör att automatlådan är helt steglös. Man kan också växla den halvmanuellt i 7 växlar. Gasar man iväg snabbt så åker varvtalet upp och ligger så konstant på det varvtalet man gasat upp motorn i medan hastighetsmätaren i en jänm rörelse vandrar uppåt utan ryck.Kanske finns det på något Mercedes cassi eller är på väg. Jag har haft båda typerna av automat tidigare och jag håller med att den amerikanska typen är helt överlägsen, men Mercedes automat med båda typerna i samma automat är ännu bättre, något som dom andra märkena också säkert måste haka på så småningom.
 
F

F.d. 18476

Guest
Sv: Husbil med automatlåda

prova sök på 313 eller 316 på blocket tex, DVS merseders chassíen. Har kört cdi313 en säsong och är väldigt nöjd med den "robotiserade" 6 växlade lådan.
00-01 går att få loss runt ditt maxpris.
Du får även en betydligt tystare bil jämfört med fiat från samma årsmodeller.
 
Toppen