• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil ihop ?

Henning

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
25800
Medlemskap
2024
Hej !

Har en utsliten liten husbil och funderar på något nytt. Att skaffa nytt är ju dyrt så började därför fundera på om det finns 4 st andra i Trollhätteområdet som skulle kunna tänka sig att dela på en husbil. Själv har jag tänkt ca. 50-60.000 SEK vilket skulle bli 250-300.000 SEK att köpa för. Att importera en husbil från Tyskland är inte så krångligt längre. T.ex.en Dethleffs 6840 av årsmodell 2002-2003 som inte gått alltför mycket kan köpas för ca. 30.000 EUR. Att dela innebär givetvis att tydliga regler upprättas innan köpet och att stadgarna dokumenteras. Under sommarhalvåret som löper från slutet av maj till slutet av augusti måste alla veckorna fördelas löpande. Det skulle innebära att medlem 1 skulle ha veckorna 21-26-31 första året. Medlem 2 skulle ha 22-27-32. Medlem 3 skulle ha 23-28-33. Medlem 4 skulle ha 24-29-34 och medlem 5 veckorna 25-30-35. Givetvis kan man byta sinsemmellan för att få flera veckor i rad. Detta är bara ett förslag hur det skulle kunna vara om vi är överens. Under hösten vintern och våren kan veckorna fördelas på samma sätt eller enligt överenskommelse. Förutsättningen är att alla vill hjälpa till och tar ansvar för bilen och dess underhåll. Finns det likasinnade som inte ryggar för att dela med andra och är öppna för att diskutera ett gemensamt ägande så hör av er till mig .
Min mailadress är : henning.huhta@telia.com

En trevlig sommar till alla fritidsvänner på hjul

Henning

skoogis

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Husbil ihop ?

Bra ide! Vi har skulle också kunna dela våran bil, men då karnse bara men fam.
Tycker att du är helt rätt, Kul om att vi kan träffa några i Trollhätteområdet.
Om inte annat. Kan man köpa en som man hyr ut, så karnse det kan gå i hopp.
Lycka till
Skoogis.

F

F.d. 52943

Guest

Har haft segelbåt ihop med annan familj i många år helt problemfritt - halva kostanden och halva jobbet. Men - det kräver en del flexibilitet av båda parter - vet inte om det skulle funka med mer än två inblandade- kanske???? Vi kan båda parter förlägga våra semestrar lite fritt - kanske en förutsättning för lyckat samarbete??

Henning

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
25800
Medlemskap
2024

Hej !
Tackar för synpunkterna som kommit in. Att vara flexibel är förstås förutsättnigen för samarbete men även att i förväg diskutera alla möjliga problem som kan uppstå och skriva ner regler som alla är överens om. Lyckas jag med att få tag i några som är intresserade så skall jag göra ett seriöst försök att få ihop det. Även om 5 st är optimistiskt så är det utgångsläget .
M.v.h. till alla som finns på forumet.
Henning

Toppen