• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbil i krock

F

F.d. 55554

Guest
En personbil och en husbil har krockat på E4:an utanför Gränna.
Sex personer har förts till sjukhus efter olyckan.
Efter olyckan uppstod långa köer vid olycksplatsen
Aftonbladet

Senast redigerad av en moderator:

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025
Sv: Husbil i krock

Enligt tidningsuppgifter var även denna olycka vållad av en "vanlig bilist".

Jag tror inte att vi husbilsförare är så stressade som många andra bilister.

Den förra allvarliga olyckan berodde på en bilförare som hade kört alldeles för långt utan vila.

Vi har ju faktiskt den stora fördelen att vi ganska enkelt kan ta en paus och en bensträckare ganska enkelt. Kanska tom. en kortare rast utsträckt på sängen.

En lugn och rofylld sommar ute vägarna.

F

F.d. 53358

Guest

Jag tror att under semestertid är det väldigt många förare som är ute och kör alldeles för långa sträckor, utan vila. Många är orutinerade och kanske inte kör så mycket under året annars och inte känner till när tröttheten sätter in. Då finns det inget alternativ till att stanna och sova någon timma. Jag själv kör aldrig mer än två timmarspass, därefter kaffe eller mat och en kort promenad. Jag pratar ALDRIG i telefon när jag kör, man tappar i koncentration, garanterat. Kolla själv och var ärlig mot er själva. Jag har själv kört förbi skyltar utan att lägga märke till betydelsen. Därför pratar jag ALDRIG i telefon när jag kör numera.

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

jag var där, satt i ca 1timma, det var en typ v40 v70 som kom ut i vägrenen, på höger sida sedan in i vajerräcket i mitten v-sida, sedan voltade och ner i diket på höger sida på ca 2meters nivåskillnad, hur husbilen troligen bromsat väjt och slagit runt, det var en 90tals Hymer helt platt i taket och väggar, det är otroligt att dom klarat sig, dom tog ut sig skälva ur vraken, så det är nog ganska bra för stärkning i helintegrerat ändå, det gick rätt lugnt i trafiken efter detta Med vänlig hälsning Håkan ,,ps ta det lugnt i sommar ock håll avstånd

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

jag var där, satt i ca 1timma, det var en typ v40 v70 som kom ut i vägrenen, på höger sida sedan in i vajerräcket i mitten v-sida, sedan voltade och ner i diket på höger sida på ca 2meters nivåskillnad, hur husbilen troligen bromsat väjt och slagit runt, det var en 90tals Hymer helt platt i taket och väggar, det är otroligt att dom klarat sig, dom tog ut sig skälva ur vraken, så det är nog ganska bra för stärkning i helintegrerat ändå, det gick rätt lugnt i trafiken efter detta Med vänlig hälsning Håkan ,,ps ta det lugnt i sommar ock håll avstånd

Just helintegrerade Hymer har inbyggd störtbåge,
Vet dock inte från vilket år.

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Vår första Hymer, en B698 helintegrerad -98 hade det och det hade funnits ett antal år redan då. Hoppas vi slipper få användning av den bara men tryggt att veta att det är bättre skydd än i de flesta andra HB.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Egentligen har nog alla helintegrerade med taksäng fram bågar, de behövs för sängens upphängning, det är antagligen mest en fråga om benämning, vår har t.o.m. två?! :)

Toppen