• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil i brand - gasoltuberna exploderade

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej
Min ventil läckte i axeltätningen mot vredet.
(Man jämföra med en o-ring inte håller tätt.)
Inte till brännaren/ spisen.
Felet uppstår nog lättare när man inte har använt spisen under en längre tid, tex efter vintern.
Gammal ( 30 år) torr och spröd packningsmassa är nog känslig.

Ett tips: Öppna och stäng stäng ventilerna flera gånger innan man ska kolla trycket.Speciellt efter vinteruppställningen.

Och håll rent bakom kylskåpet som skrevs i ett tidigare inlägg. Det
har jag gjort under alla år.
Annars hade min bil kanske brunnit upp.

Bildäck som exploderar i samband med en bilbrand låter jätte högt.
Kanske kan förväxlas med gasolflaskor som exploderar.

/Åke
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Är det verkligen bara 150mbar? Trycket i tuben ligger på 8bar vid 20°

Trycket i tuben är oväsentligt.

Arbetstrycket efter reduceringsventilen är 30 mbar (i äldre tyska anläggningar 50 mbar).

Vid täthetskontroll pumpar man upp trycket i ledningarna till ca 150 mbar.

(Bilprovningsstationernas "kontroll" sker med arbetstrycket, och säger i princip inte någonting.)

Pålle
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Bilprovningarna tryckprovar under tiden som husbilen kontrolleras inne i hallen vilket tar ca. 15 -20 minuter & då FÖRE reducerventilen som bara skickar ut 30mbar i systemet. En seriös firma kopplar in sig EFTER reducerventilen & trycket hela systemet med 150mbar. Sist när jag gjorde detta tog dom 2 timmar på sig att utföra detta. Att låta bilprovningarna utföra täthetskontrollen är meningslöst & bortkastade pengar.
Man kan ju koppla in en läckindikator LÄCKAGETESTARE ALDE mellan reducerventilen & systemet för att löpande kunna kolla själv & få en första varning för läckage.
 

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
Här är en svensk studie, som visar vad som kan hända med våra gasolflaskor under kontrollerade former. Glömde länka i mitt förra inlägg. Här är länken: https://rib.msb.se/filer/pdf/28210.pdf
Det är anmärkningsvärt hur snabbt en mycket farlig situation uppstår vid en brand i en husbil. Mindre än 2-3 minuter!
Det absolut farligaste i dessa sammanhang är om gastankar/flaskor blir snabbt upphettade och brister pga något som kallas BLEVE = Boiling Liquid Expanding Vapor Explosion. Youtube dräller av sådana filmer/explosioner, men i lite större skala. Alarmistiskt? Javisst men poängen är det kan mycket väl hända i en husbilsolycka. Säkerhetsventil och eller smältsäkring hinner inte alltid med att lätta tillräckligt snabbt på trycket. Varför chansa och invagga sig i en falsk trygghet att det kan inte hända.
 
Toppen