• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

husbil-husvagn

T

Teddi

Guest
en ekonomisk jämförelse som knappast är relevant,,men ändå är den det,
samma grundförutsättningar för användande,,,

husbil är ett dyrt nöje,,anskaffningskostnader-skatt-försäkr,,blir ganska saftigt om man ska räkna hem den på,,låt säga 10 år,,

en husvagn kostar inte fem öre i trafikförsäkring,,den är försäkrad med bilen påhängd,,saknas andra tillägg som dock är friviliiga,,

skatten är noll kronor på lätta vagnar upp till 750kg,,tror jag det är,,

annars en blygsam summa,,

vi tänkte byta husbil,,de blir inte så,,den är bra vi har,,endast 9000 mil,,ingenting på en ivecomotor,,

den sista bilen i vår ägo,,kanske svårt att jämföra fullt ut,,vi har ju olika ekonomiska förutsättningar,,men en stor kapitalförlust på en ny bil går ju inte att komma ifrån,,

ock just detta hoppas jag att det kommer att skapas betydligt mer platser för husbil,,

för många handlar det om pengar,,

finns det nån åsikt i detta? eller så stänger jag ner ämnet kl1300,,:D:D

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: husbil-husvagn

Ja det är sant som du säger.

Det som är störst belastning på min ej obegränsade ekonomi, är att med husbil måste jag ändå ha en personbil.

Personbilen + husvagn blir som sagt betydligt billigare.
Speciellt om man som vi är extremt kräsna map boutrymme.

Vi kan inte tänka oss att köpa en husbil mindre än 8-9 meter, med toppkvalitet och utrustning = dyyyrt.

Då avstår vi hellre husbil.

T

Teddi

Guest

jag tror du har en personbil också,,eller?:p

flåt,,läste galet,,du har som dom flesta en personbil också,,

Senast redigerad av en moderator:

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024

Jag kör numera husvagn, toppen att man kan koppla loss motordelen, och kostnaden är mycket mindre än tidigare, har hafft 4 husbilar men det blir nog ingen mer.
Jag har utrustat min vagn för fricamping och den fungerar jättebra.
Skatt 360 (tidigare 5600).
Inga oljebyten och servicear som på en husbil.
Med andra ord MYYYKET billigare.
MVH KEJO

F

F.d. 28371

Guest

Jeg har i dette forum fått mye informasjon om husbiler. Jeg kjører selv husvagn. Å sette opp noen skarpe skiller synes jeg er vanskelig. Begge har sine for og ulemper sammenlignet mot hverandre. Det er en del utgifter med husvagn også forsikring, årsavgift, service og dyrere på fergene. Det jeg savner mest i husvagnen er riktig dusj. Det finnes i større hisvagner, men krever en stor og dyr bil.

T

Teddi

Guest

precis alve,,vad e 9 tusen mil på en lastbil,,mitt första åkeri,,88.000 mil,,runt 10 om året,,en scania,,

men vi har bestämt att vi handlar en WESTFALIA,,ock har den som enda bil,,dieselvärmare-lätt att plocka ut grejer,,allround helt enkelt,,ock lite mer anonymt gentemot campingmaffian,,:p:p

annars skulle de bli en ny dragbil till nån husvagn,,ock där räcker inte KIAN till,,

F

F.d. 24356

Guest

Det fungerar alldeles utmärkt att åka husbil som enda bil om man väljer en av de mindre modellerna. Jag sålde min personbil och har åkt 4000 mil med husbil det senaste året. Den gör tjänst som både personbil husbil och lastbil. Kostar som en personbil i försäkring service och bränsle inga extra kostnader för husvagn även om det är möjligt att hänga på en sån också !

Jag vet att skatten är högre i Sverige men här är myndigheterna nöjda med 44 euro per år betydligt billigare än en personbil.

Att åka omkring i en 5.4 meter lång FIAT Ducato funkar lika bra som en personbil med undantag för parkeringsgarage med låg takhöjd.

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Har också 5,41 m som är på väg att bli den enda bilen pga sin smidighet, strl och ekonomi utan extra pb.

Livibil

Toppen