• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbil genom Österike!

F

F.d. 30817

Guest
Hur är det nu då, jag har en husbil som väger totalvikt 3500kg.
Vad ska jag ha för nåt förutom vignette på min husbil för att köra genom Österike.
Behöver jag en sk kallad GO.Box.:confused:
Förresten ,är helt ny på husbilsfronten, och för den delen här på HBK med.
Försökte pricka medlemsnummer 6000 men, icke de..!
Tacksam för hjälp.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Husbil genom Österike!

Om du vill köra på betalvägar i Österrike behöver du endast lösa Vinjette annars inte. Vinjetten måste du köpa innan du kör in på betalvägen annars blir det böter.

F

F.d. 30817

Guest

Ok. Gött...ska ner till poljana i kroatien den vägen. Är det något annat matnyttigt man behöver veta i fråga om avgifter o sånt.:confused:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Lånar den här tråden.

Det sägs att det finns en max 3,5tons gräns för att passera Insbruck på gratisvägen genom Österike. Någon som vet exakt var det är för jag antar att det är skyltat. Känns som det ändå skulle vara den bästa vägen för oss som ska till Kroatien.
Om man vet var stoppet är så är det helt ok för mig att köra upp på motorvägen en bit. Kommer att lösa en GoBox iallafall.

J

Jarn

Guest

Att lösa en GoBox för att köra motorvägen A10 mellan Salzburg o Villach detta året är inte lönt.
Går lika bra att köra småvägar eftersom det är vägarbeten nästan hela vägen. Har aldrig varit med om så mycket.
Körde där för knappt 14 dagra sedan och skall i morgon samma väg i retur.

De hade också en stor Vignette/GoBox kontroll mitt på dagen vid gränsen ut från Österrike.
Jag som tagit en "rövare" med min 4,0t fick lite hicka. Men då de såg min Vignette, var det bara att köra vidare....

Spanjoren famför fick sina modiga 220 Euro i böter.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Om du har betalat för en Go-box så har du också betalat en depositionsavgift. Det är ett himla bök att lämna igen boxen. Tro inte att du bara för att du har betalat en deposition kan välja bort att lämna igen den. Om du visar dig på en Go.box station igen och vill betala för genomfart så konstaterar man att deras system har noterat dig med alla uppgifter, hemadress etc. och att du inte har lämnat igen en Go-box. Då klämmer dom av dig ytterligare c:a 500 skr för den icke igenlämnade boxen. Så var det med den depositionen.

Man kramar ur turisterna så mycket man kan. Grundkonceptet verkar vara luddiga upplysningar. Nu är det definitivt: ALDRIG MER ÖSTERRIKE. Varken med bil, buss eller flyg. Dom kan ta sina Go-boxar och p.u.i.h.
:(:(:(:(

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Måste erkänna Alve att jag är inte med riktigt vad du menar.
Visst kan man väl behålla den om man vill till nästa år? O varför skull men få betala för att man vill lämna in den?

Förklara gärna mera........

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Vi råkade ut för Go-boxsystemet introduktionsåret. Fick mycket dåliga upplysningar av personal som inte kunde engelska. Inga kreditkort fungerade. Vi köpte boxen på en station där vi tankat på kort. Att betala med kort gick inte, alla våra kort testades. Det första stora problemet var att hitta ett ställe att köpa boxen på. Då vi lyckats köra tur o retur genom Österrike (Tysklandsgränsen och Italienska gränsen) var vi inte på humör att leta en station där vi kunde lämna tillbaka den. Vi valde alltså att inte lämna tillbaka den. Vi hade ju betalat en depositionsavgift. OK. hellre åt he med dom pengarna än ytterligare konfrontation med eländet. Kastade med glädje boxen vid hemkomsten.

Det blev dyrt. Nu vet vi att det hade lönat sig att posta den till Österrikarna. Då hade vi inte den informationen.
:cool:

F

F.d. 30817

Guest

Mjo, blev jag klokare på detta? ...knappast...någon tappade nog tråden. Men jag ska nog ta mig till Kroatien iaf. :yes:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Den som har tid och lust kanske kan göra en redovisning för boxar och vignetter och hur det fungerar/kostar.
Många "nybörjare" med/utan barn siktar ju på Kroatien, ofta med +3500kg bilar.

Peter :)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag har för mej att det här har diskuterats mycket ingående, pröva med sökfunktionen! :)

Toppen