• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbil från förra årtusendet?

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Husbil från förra årtusendet?

det är väl tur att några köper nya bilar, så dom också blir gamla så småningom, så ni som vill ha gamla bilar också kan njuta av den frihet som alla vill ha, skall jag nu ha dåligt samvete för att jag köpt 2st nya bilar, eller vad tycker ni min första bil var 15år gammal mvh håkan
:yes::wub:

Nu är jag tjatig som tusan och svarar i ett:oops:

I mina ögon blir aldrig en ny husbil gammal utan bara något som blir dyrt att äga!

Jag tycker att en sak är gammal när man kan med sin egen ålderns rätt ta hand om den på ett egenkunnande bra sätt!!!

Alltså på nått sätt positivt åldrande, om ni förstår.............

Min fru är t.ex inte 22 år utan strax över..... , nää jag menar 3 år yngre än mig!
Hur tusan skulle jag kunna sköta en 22 åring på ett ärbart och bra sätt, VA????

Anders

F

F.d. 9344

Guest

Tillhör jag en utdöende art, eller finns det fler som "bara" har råd med en "gammal" husbil och trivs med det? Ofta när man läser på forumet om olika problem tänker man att det även finns fördelar med en "gammal" bil, jag tänker på div. elektronik (som jag nog skulle kunna stå ut med). Jag har givetvis följt våra experter ( Bror & Juan m.fl.), men det verkar ändå som om dom flesta har husbilar av senare årsmodell. Därför undrar jag om det skulle vara på sin plats med en egen avdelning för husbilar <2000, eller om ni tycker att vi ändå platsar in här?
/Göte

Det hoppas jag verkligen och har inte känt att vi gör något annat, har själv en från 1991 och det är både jag och frugan helnöjda med. Vår ekonomi (pensionärer med vad det innebär) har inte haft råd att inverstera in något som kostar mer än vårt hus. Visst, vi kan inte glänsa med det lyxigaste men vi kan glänsa med att vi trivs i vår Husbil och det är väl det det gäller för det är ju vi som använder den. Ett kolkt ord "Man bygger inte ett hus för sina gäster utan för sig själv" och det gäller nog Husbilar också:)

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Tjaa, 100.000kr skulle jag tro:D! En Solifer 6700 har ungefär denna kravspec. De flesta såldes ju med bensinmotorer, fast de finns med turbodieselmotor också. Lite får du fixa till själv, men de mesta finns på dessa åkdon.

Tjosan, ut å leta!:rolleyes:

Tjosan själv! Med "ny" menade jag en fabriksny bil.:D

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Undrar var man hamnar prismässigt om man söker en ny husbil som uppfyller följande krav: Integrerad, turbodiesel, lastförmåga 630 kg, 2 fasta bäddar, 2 bäddar i bäddbar dinett, separerat sovrum med dusch, elgolvvärme separerat för duschrum och sovrum med 4 effektlägen, skjutdörr till sovrummet, 135 l färskvattentank, 2 st avfallstankar à 100 l samtliga rostfria, vattenburen värme Alde, värmeväxlare, snurrbara pilotfåtöljer, microvågsugn, köksfläkt, gasolspis med två brännare, kylskåp för gasol, 12v och 230v, 5 m Omnistormarkis.

Den bör väl gå på några hundratusingar?
;)

Alve

Jag blir 55 om några dagar och har en husbil 2011 men inte fn har jag 4 effektlägen i sovrummet.:)

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Mia (de var väl inte Claes som skrev?)

55 han är ju bara barnet. Hav tålamod. Det kommer.:)

Alve

F

F.d. 55425

Guest

Min husbil är från -92 och jag stor trivs i den. Vill inte byta bort kära gamla Peggy . Vi är inte pensionärer än, har minst 5 år kvar tills dess. Vi har tänkt att OM vi fortfarande gillar det här med husbil den dagen så säljer vi nog huset och köper en nyare . Drömmen är att övervintra i Spanien.Till dess kommer vi att ha många roliga sommrar med Peggy. :yes:

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025

Vår första husbil var en ombyggd televerksbuss Mercedes med Reimo tak. 2,95 hög!
Det var en 1980 års modell bensin. Bränsleförbrukning 1,4 liter/mil vid snäll körning! Vi hade den i 15 år innan vi sålde den. Då var den skattebefriad.
Köpte en importerad Citroen-Bürstner årmodell 1989. Det vi ville ha var fasta bäddar. I Mercedesen fick vi bädda sittgruppen morron och kväll. Nu har vi kompressordrivet kylskåp och solcell också. Toalett fanns inte i Mercedesen så vi utnyttjade naturen i stället. Vi reste mest i norrland och där är naturen stor!
Har blivit sedda som något katten dragit in vid träffar av några med Nyare och dyra bilar.

F

F.d. 7591

Guest

Vår första husbil var en ombyggd televerksbuss Mercedes med Reimo tak. 2,95 hög!
Det var en 1980 års modell bensin. Bränsleförbrukning 1,4 liter/mil vid snäll körning! Vi hade den i 15 år innan vi sålde den. Då var den skattebefriad.
Köpte en importerad Citroen-Bürstner årmodell 1989. Det vi ville ha var fasta bäddar. I Mercedesen fick vi bädda sittgruppen morron och kväll. Nu har vi kompressordrivet kylskåp och solcell också. Toalett fanns inte i Mercedesen så vi utnyttjade naturen i stället. Vi reste mest i norrland och där är naturen stor!
Har blivit sedda som något katten dragit in vid träffar av några med Nyare och dyra bilar.

Tyvärr har ni så rätt om det där med katten framförallt om det råkar vara någon träff av något slag . Däremot tycker vi det blivit bättre på senare tid och ger man bara "katten" (nu fick jag till det !:D) i alla nedlåtande blickar så har man förmodligen en bättre resa än de som har problem med andras årsmodell på husbil/vagn.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tycker instinktivt illa om detta med att någon ser ner på oss som åker lite äldre bilar. Vem är denna att döma?? Val av hur man väljer att använda sina pengar är ju upp till var o en.
Anser att det man själv trivs med och tycker att det passar ens behov skall inte någon skitstövel i något sammanhang ha synpunkter på. Kanske plånboken hans är lite fetare eller behovet av lån och hyrköp för en finare husbil hus eller bil - vad det nu kan vara. De flesta lånar maximalt och lever på stor lånad fot. Naturligtvis finns det undantag men de har ingen synpunkt på andras val
Detta med lånta fjädrar................
Hälsningar Bror

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Varför har inte jag träffat dessa tråkiga figurer? Finns de i sinnevärlden?
Inget jag känner igen från alla de år jag körde med lite äldre och hembyggda bilar.
Jag mötte intresse och nyfikenhet på mina gamla hembyggen.

aake

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, är det inte lite så också,.......... att ett tag (gäller både husbilar och "vanliga" bilar) så är bilen bara en gammal bil. Men när den gamla bilen blir tillräckligt gammal så går den in i andra andningen och blir kul, hipp, och jätteintressant.
Det är nog det som gör att när man är på en bilträff så kan man se en lycklig ägare av en ny Ferrari stå och dregla sig bredvid en gammal fin Volvo PV :).
Detta har väl lite med allmänt bilintresse att göra visserligen, och svårt att förklara för de stackare som inte är invigda i dessa tokigheter.

Detsamma gäller när man får frågan från någon oförstående.
"Varför har du köpt alufälgar till din bil, dög inte originalen ?????????."
Vad svarar man på det till någon oinvigd ?

M.v.h. JANKRO.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Har heller inte träffat på någon. Dock har jag haft lite komplex. "Kanske inte skulle stå i den här raden med så fina bilar".

Den känslan har jag nog skapat själv.

:)

F

F.d. 7591

Guest

Hejsan, är det inte lite så också,.......... att ett tag (gäller både husbilar och "vanliga" bilar) så är bilen bara en gammal bil. Men när den gamla bilen blir tillräckligt gammal så går den in i andra andningen och blir kul, hipp, och jätteintressant.
Det är nog det som gör att när man är på en bilträff så kan man se en lycklig ägare av en ny Ferrari stå och dregla sig bredvid en gammal fin Volvo PV :).
Detta har väl lite med allmänt bilintresse att göra visserligen, och svårt att förklara för de stackare som inte är invigda i dessa tokigheter.

Detsamma gäller när man får frågan från någon oförstående.
"Varför har du köpt alufälgar till din bil, dög inte originalen ?????????."
Vad svarar man på det till någon oinvigd ?

M.v.h. JANKRO.

Håller med dig beträffande bilar. Vi har "gammelbil" av årsmodell 1960 och husvagn 1970 också och dom får vi inga nedlåtande blickar med. Inte från husbilsfolk heller. Tvärtom - alla ställer frågor och ställer sig runtom för att titta. Däremot husbilen... Bland bilfolk och husvagnsfolk samma intresse men en del husbilsägare ... Är vi olika folk eller hamnar vi då och då på "fel" ställe ? Vi har aldrig lagt märke till detta förut trots 45 år som campare och som f.d. campingägare. I den senare verksamheten hörde vi någon gång kommentarer om detta men trodde att det var typiskt "campingsnack". Aakes förmodande om sinnevärld ligger nog långt borta i vårt fall.

Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Håller med dig beträffande bilar. Vi har "gammelbil" av årsmodell 1960 också och den får vi inga nedlåtande blickar med. Tvärtom - alla ställer frågor och ställer sig runtom för att titta. Däremot husbilen... Bland bilfolk och husvagnsfolk samma intresse men en del husbilsägare ... Är vi olika folk eller hamnar vi då och då på "fel" ställe ? Vi har aldrig lagt märke till detta förut trots 45 år som campare och som f.d. campingägare. I den senare verksamheten hörde vi någon gång kommentarer om detta men trodde att det var typiskt "campingsnack". Aakes förmodande om sinnevärld ligger nog långt borta i vårt fall.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Kan kanske ha att göra med att en del husbilsägare inte är bilintresserade utan bara vill ha en rullande sommarstuga, så stor och fin som möjligt, och ser inte det intresse som en del av oss andra tokar delar.
Jag träffade en ägare av en rätt ny husbil i år som var bilintresserad..... Nya Brembobromsar runt om. Avgasrör som ett stuprör, större turbo, större spridare m.m...m.m. Gick som en skållad råtta. Försök motivera det för den som inte är bilintresserad :D.

JANKRO.

Senast ändrad:
F

F.d. 7591

Guest

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Kan kanske ha att göra med att en del husbilsägare inte är bilinresserade utan bara vill ha en rullande sommarstuga, så stor och fin som möjligt, och ser inte det intresse som en del av oss andra tokar delar.
Jag träffade en ägare av en rätt ny husbil i år som var bilintresserad..... Nya Brembobromsar runt om. Avgasrör som ett stuprör, större turbo, större spridare m.m...m.m. Gick som en skållad råtta. Försök motivera det för den som inte är bilintresserad :D.

JANKRO.

Där tror jag att du kom med förklaringen som jag inte haft en tanke på. Jag tror du slog huvudet på spiken ! Det accepterar jag faktiskt . Därmed avslutar jag diskussionen för min del. Tack JANKRO !:spinny:

F

F.d. 55451

Guest

Kan kanske ha att göra med att en del husbilsägare inte är bilintresserade utan bara vill ha en rullande sommarstuga, så stor och fin som möjligt, och ser inte det intresse som en del av oss andra tokar delar.
JANKRO.

Kommer att ge dig delvis rätt, för min husbil har bara 83 HK men OK för bara 2725 kg (max).
Någon frågar hånfullt hur jag kommer förbi Kassel - men det går perfekt och snabbare än många lastbilar.
Så lite snobberi med HK finns.
------------------------------------
Vil give dig delvis ret, for min autocamper har kun 83 HK men OK for kun 2725 kg ( max.).
Nogen spørger hånligt hvordan jeg kommer forbi Kassel - men det går udemærket og hurtigere en mange lastbiler.
Så lidt snobberi med HK eksisterer der.

Toppen