• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbil från förra årtusendet?

F

F.d. 3167

Guest
Tillhör jag en utdöende art, eller finns det fler som "bara" har råd med en "gammal" husbil och trivs med det? Ofta när man läser på forumet om olika problem tänker man att det även finns fördelar med en "gammal" bil, jag tänker på div. elektronik (som jag nog skulle kunna stå ut med). Jag har givetvis följt våra experter ( Bror & Juan m.fl.), men det verkar ändå som om dom flesta har husbilar av senare årsmodell. Därför undrar jag om det skulle vara på sin plats med en egen avdelning för husbilar <2000, eller om ni tycker att vi ändå platsar in här?
/Göte

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Husbil från förra årtusendet?

Hav förtröstan, verkar faktiskt på alla inlägg som om de flesta problem finns på bilar tillverkade denna sida sekeskiftet.:rolleyes:

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025

Det fina med äldre bilar är att att alla "barnsjukdomar" är avklarade (om det nu varit några). Det är heller inte mycket elektronik som kan krångla. Allt är väl provat och testat. Motorerna är just inkörda.
Har funderat på hur långt en motor egentligen kan gå de verkar vara väldigt slitstarka.
Kör väl inte alltför många mil under säsongen ( c:a 1000 mil)
Tror att om man bara byter olja, oljefilter samt dieselfilter varje år så hjälper det till att ha en fungerande motor.
Man skall även kolla gaskopplingar och byta ut gasolslangar som blivit för gamla.
Sen är det bara att åka och njuta av husbilslivet.

Det är "kul" att höra andra husbilsägare klaga över diverse fel på deras nya bilar. När de sedan frågar en annan är svaret: Inga problem alls jag har en gammal bil en .....?
Ha en bra helg!

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Men även nyare bilar kan gå långt. När jag sålde min förra bil, en Kabe på MB 316 CDI -04 så berättade köparen, som hade ett åkeri, mest skolbussar, med något tiotal bilar på detta chassie att den som gått längst just nu i somras hade rullat 95.000 mil utan behov av motorrenovering.
Men så länge lär inte bilen leva annat än vid daglig drift och omvårdnad.

aake

F

F.d. 2944

Guest

Överst på forumets startsida har du en menyrad där du bl.a. Hittar husbilsmärken.
Det här är en bra plats för oss med äldre bilar att byta erfarenheter, ge tips och publicera manualer runt våra gamla kelgrisar.
God Jul

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Det är "kul" att höra andra husbilsägare klaga över diverse fel på deras nya bilar. När de sedan frågar en annan är svaret: Inga problem alls jag har en gammal bil en .....?
Ha en bra helg!

Nya bilar blir ju gamla med tiden. Det är ju bra då kommer problemen minska ju mer man har kör och ju äldre bilen blir.... :rolleyes:

/Bosse

F

F.d. 7591

Guest

Tillhör jag en utdöende art, eller finns det fler som "bara" har råd med en "gammal" husbil och trivs med det? Ofta när man läser på forumet om olika problem tänker man att det även finns fördelar med en "gammal" bil, jag tänker på div. elektronik (som jag nog skulle kunna stå ut med). Jag har givetvis följt våra experter ( Bror & Juan m.fl.), men det verkar ändå som om dom flesta har husbilar av senare årsmodell. Därför undrar jag om det skulle vara på sin plats med en egen avdelning för husbilar <2000, eller om ni tycker att vi ändå platsar in här?
/Göte

Som riktig "retrocampare" (husvagn 1970, husbil 1988) tycker jag nog att vi platsar här och jag tycker ni har helt rätt i att det finns stora fördelar med gamla grejer bl.a elektronik som man inte behöver vara it expert för att klara av. Det mesta som ev. går sönder kan man oftast åtgärda själv. Det är intressant att läsa om problem som uppstår på nyare bilar och svårigheterna att åtgärda dem. Då är man mycket nöjd med sin driftsäkra och "reparationsvänliga" gammelbil.
Ibland får man dock "konstiga" och nedlåtande blickar av vissa husbils/husvagnsägare som man träffar på ute i lyxbilar av senaste årsmodell (antagligen oftast med dyra avbetalningskostnader) men dom ger jag blanka sjutton i. Jag/vi trivs med våra fungerande gammelfordon och är dessutom med i Campingveteranerna som värnar om äldre campingfordon. Tyvärr finns det inte så många veteranhusbilar ännu men det är på gång hoppas jag. Ge inte upp !:yes::wink:

F

F.d. 50069

Guest

I bland undrar man om man är riktigt "funtad" som har köpt en sprillans ny husbil när egentligen en äldre husbil funkar i princip lika bra till en sjukt mycket lägre kostnad:oops:

Det är klart att man får mycket fina planlösningar i de nya, men......är det värt pengarna? Bättre prestanda så klart! Högre säkerhet!

Fast Frugan och jag har trasslat runt i husbilar av alla möjliga slag sedan 1988 och vi har aldrig nånsin blivit stående även i de äldre farkosterna!

Förr så servade jag alltid husbilarna själv och nu är det en omöjlighet iaf för mig med en ordinär verktygsuppsättning att ta mig an en ny bil.

Den husbil som jag minns med de ljusaste minnena är just en 1987`års modell (Solifer 6700 bensinare).
Fin planlösning, bra vinteregenskaper med vattenburen golvvärme bl.a, ja det var nog en av den tidens finaste husbilar!

Marie-Anne å Anders som nu åker Eriba 697 och får ta smällen;)

F

F.d. 29756

Guest

Dagens husbilspark speglar väl till del den förmögenhetsspridning som ett marknadssamhälle åstadkommer och då blir det plötsligt politik.
Kritiserar jag marknadssamhället så är jag väl skyldig att redovisa ett bättre alternativ förståss!
Jag hoppas att detta samhälle finns för det ser inte bra ut nu på vår jord.Jag känner oro!!

Göte & Ing-Britts bil ser trevlig ut och verkar en måttfull investering. Dom har nog ett självförtroende som inte kräver en 2 miljoners husbil som överrock!

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Tar man risken att köra bil och ssk gammal bil så får man räkna med att något förr eller senare går sönder. Kört husbil sedan 1979 och de första bilarna var tämligen åldrade redan vid ombyggnad och fick rulla flera tiotusentals mil. På rak arm kommer jag ihåg skuret framhjulslager tre ggr, dito bakhjulslager en gång, motorhaveri pga brott på kamkedja en gång, förutom allt småtrassel. Detta trots regelbunden service.

Så visst är det säkrast att sitta hemma på kammaren och mer pengar till dödsbodelägarna blir det ju också.

aake

F

F.d. 50069

Guest

Tar man risken att köra bil och ssk gammal bil så får man räkna med att något förr eller senare går sönder. Kört husbil sedan 1979 och de första bilarna var tämligen åldrade redan vid ombyggnad och fick rulla flera tiotusentals mil. På rak arm kommer jag ihåg skuret framhjulslager tre ggr, dito bakhjulslager en gång, motorhaveri pga brott på kamkedja en gång, förutom allt småtrassel. Detta trots regelbunden service.

Så visst är det säkrast att sitta hemma på kammaren och mer pengar till dödsbodelägarna blir det ju också.

aake

Om man kollar runt lite på forumet så är det väl inte så där 100à med hållbarheten på nytt heller?;)

Det jag menade är lite så att har då något äldre (gäller även vanliga bilar också) så har man iaf en sportslig att kunna laga det själv !

Sen är det ju så att jag lämnar hellre pengar till efterlevande än till banker och verkstäder!

Fast det är ju bara jag det:rolleyes:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Anders Bohman skrev "Sen är det ju så att jag lämnar hellre pengar till efterlevande än till banker och verkstäder!
Fast det är ju bara jag det:rolleyes:"

Nej, där är vi nog i grunden ense. Vi körde gamla mer eller mindre heminredda husbilar till dess barnen blev vuxna och självförsörjande och till dess huslånen var amorterade. Sedan tyckte vi oss kunna titta efter något nyare (utan att behöva blanda in bankerna). Och våra snälla barn uppmuntrar oss verkligen att konsumera lite för vår egen del.
Men det är mycket ädelt av dig att spara allt till dödsbodelägarna.
aake

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Min första husbil var en GMC Midas -76.
Kul förstabil och man bodde bra i den, men jag kan inte säga att jag saknar att åka runt i gammalt mög och aldrig veta att man kommer fram...
Eftersom jag tillbringar semester och annan ledig tid i husbilen så vill jag slippa bekymra mig över funktionen. Dyrt, visst, men kostar det så smakar det oftast! :)

Bilagor

• GMC_Midas_1.jpg
    GMC_Midas_1.jpg
    56,3 KB · Visningar: 4
F

F.d. 50069

Guest

Anders Bohman skrev "Sen är det ju så att jag lämnar hellre pengar till efterlevande än till banker och verkstäder!
Fast det är ju bara jag det:rolleyes:"

Nej, där är vi nog i grunden ense. Vi körde gamla mer eller mindre heminredda husbilar till dess barnen blev vuxna och självförsörjande och till dess huslånen var amorterade. Sedan tyckte vi oss kunna titta efter något nyare (utan att behöva blanda in bankerna). Och våra snälla barn uppmuntrar oss verkligen att konsumera lite för vår egen del.
Men det är mycket ädelt av dig att spara allt till dödsbodelägarna.
aake

Nix, jag pratar överlag, men VI har gjort exakt som ni:D!

MEN, nu skall vi inte bli några tråddödare utan att fortsätta med det tråden verkligen handlar om.

GAMLA FINA GENUINA SAKER!

Varsågod kör på i fin anda !

F

F.d. 55451

Guest

Var kan jag hitta en ny eller yngre husbil med samma innredning som min?
Föredrar alkov, Ford, bakhjulsdrift under 6 meter.
Den är anpassat i 10 + år.

Anpassa en ny :confused:

------------------
Hvor finder man en ny eller yngre autocamper med samme indretning som min ?
Foretrækker alkove, Ford, baghjulstræk under 6 meter.
Den er tilpasset gennem 10 + år.

Ombygge en ny ?
husbil-image-6710-1296365627.html

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Undrar var man hamnar prismässigt om man söker en ny husbil som uppfyller följande krav: Integrerad, turbodiesel, lastförmåga 630 kg, 2 fasta bäddar, 2 bäddar i bäddbar dinett, separerat sovrum med dusch, elgolvvärme separerat för duschrum och sovrum med 4 effektlägen, skjutdörr till sovrummet, 135 l färskvattentank, 2 st avfallstankar à 100 l samtliga rostfria, vattenburen värme Alde, värmeväxlare, snurrbara pilotfåtöljer, microvågsugn, köksfläkt, gasolspis med två brännare, kylskåp för gasol, 12v och 230v, 5 m Omnistormarkis.

Den bör väl gå på några hundratusingar?
;)

F

F.d. 50069

Guest

Visst är det roligt att se hur folk anpassar sina husbilar (precis som BREDO här ovanför) så att de passar just till sina behov!

Undrar hur många av oss som åker i nyare husbilar törs sätta tigersågen i sin husbil:cool:!

Inte jag i alla fall.

Det är ju också en tjusning att just låta "Timellådran" få fritt spelrum, eller hur?

Det finns iofs några trådar här på forumet om hur folk även har anpassat sina nyare bilar. Fast inte så många!!!!!

Så jag personligen går i gång på bilar där man har "fixat" till det så det blir lite mer personligt.

Vi törs knappt lägga dit en ny pläd av rädsla för att sänka värdet:rolleyes:!

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

det är väl tur att några köper nya bilar, så dom också blir gamla så småningom, så ni som vill ha gamla bilar också kan njuta av den frihet som alla vill ha, skall jag nu ha dåligt samvete för att jag köpt 2st nya bilar, eller vad tycker ni min första bil var 15år gammal mvh håkan
:yes::wub:

Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest

Undrar var man hamnar prismässigt om man söker en ny husbil som uppfyller följande krav: Integrerad, turbodiesel, lastförmåga 630 kg, 2 fasta bäddar, 2 bäddar i bäddbar dinett, separerat sovrum med dusch, elgolvvärme separerat för duschrum och sovrum med 4 effektlägen, skjutdörr till sovrummet, 135 l färskvattentank, 2 st avfallstankar à 100 l samtliga rostfria, vattenburen värme Alde, värmeväxlare, snurrbara pilotfåtöljer, microvågsugn, köksfläkt, gasolspis med två brännare, kylskåp för gasol, 12v och 230v, 5 m Omnistormarkis.

Den bör väl gå på några hundratusingar?
;)

Tjaa, 100.000kr skulle jag tro:D! En Solifer 6700 har ungefär denna kravspec. De flesta såldes ju med bensinmotorer, fast de finns med turbodieselmotor också. Lite får du fixa till själv, men de mesta finns på dessa åkdon.

Tjosan, ut å leta!:rolleyes:

Toppen