• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil finns inte i lagens mening vad gäller vid parkering

D

Deleted member 11118

Guest
Personbil klass II omfattar enligt svensk lag bland annat husbilar vars totalvikt överskrider 3,5 ton. Detta innebär bland annat att de får framföras på B-körkort (om föraren innehar B-körkort utfärdad innan 1 juli 1996)

Som jag ser det är en husbil en personbil eller har jag fel? Om där då står skyltar husbilsparkering förbjuden, vad gäller då enligt lagen?

Intressant fråga
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Husbil finns inte i lagens mening vad gäller vid parkering

"husbilsparkering förbjuden" existerar INTE i vagtrafikförordningen!
Du kan anmäla "ägaren" för "olaglig skyltning".
Det blir intresant ett följa!

Hans
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Husbil finns inte i lagens mening vad gäller vid parkering

Som jag nämnt tidigare, men då uppfattats som motvalskärring, så uppfattar jag det som att den nya klassningen personbil klass 2 gör det ypperligt lätt för den som har en parkeringsplats att sätta dit en tilläggsskylt under p-skylten med "gäller ej Pb Kl II"

Tidigare var husbilar registrerade som lastbilar, med tillägg i karroserikod bostadsinrede (lätt eller tung) Det var det nog svårare att skriva tilläggsskyltar om.

Så länge vi talar om ett lätt fordon (under 3500Kg) skulle jag vara glad om jag hade husbilen lastbilsregistrerad. (skylten förbud mot lasbil gäller lastbil över 3500Kg) då jag är övertygad om att "gäller ej Pb Kl II) kommer öka snabt där man av olika skäl inte vill ha husbilar.

Vet inte om skylten "gäller ej Pb Kl II" blivigt, eller ens behöver, blir rättsligt prövad. Tror i alla fall inte alla andra sådana undantagsskyltar typ " gäller ej sön o helgdagar" eller "gäller endast beskickningsbilar" eller liknande skulle vara ogiltiga.

Sen blir det ju kul o se om de kan skilja på en äldre husbil med lastbilsregistrering och en nyare, eller omtypad, personbil klass 2. Kräver ju att P-vakten har tillgång till bilregistret.

Detta inte sagt för att vara negativist utan realist:confused:

Personbil klass 2 ger en möjlighet att skilja husbilar från alla andra fordon som inte funnits tidigare.
Det possitiva med Personbil klas 2 gäller som jag ser det för alal som har en bil över 3,5 ton och som under vissa förutsättningar får framföras med B kost samt i högre hastighet.

Hoppas jag har fel:)
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Husbil finns inte i lagens mening vad gäller vid parkering

Gokväll

Enligt min egna erfarenhet så tror jag att du har fullkomligt rätt i det du skriver,tyvärr.
Detta gör att kommunerna kan särskilja sk husbilar( pb 11) från övriga personbilar( pb1) vilket också redan praktiseras i en del kommuner bl a i Bohuslän.
Den " frihet" som vi känt i 37 års husbilsåkande har naggats rejält i kanten på senare tid bl a pg a denna möjlighet.

Tragiskt o beklagligt.

Hejs
Claes 105
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbil finns inte i lagens mening vad gäller vid parkering

PBII er en særsvensk klasse, så hva med utlendinger som har campingbil, wohnmobil eller autocamper i sin registrering? Et P-forbud for PBII vil det da gjelde for utenlandske fordon?
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Husbil finns inte i lagens mening vad gäller vid parkering

P-vaktsjobbet kommer bli ett krävande yrke. Högskolleutbildning i internationell juridik och internetuppkoppling kanske är lämpliga förutsättningar:)
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Husbil finns inte i lagens mening vad gäller vid parkering

Man kan ställa sig frågan vad som gäller för PB 1. Min är 6,3m och jag får plats med både fram och bakhjulen inom en P-ruta. Visserligen sticker rumpen ut :)
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Husbil finns inte i lagens mening vad gäller vid parkering

Man kan ställa sig frågan vad som gäller för PB 1. Min är 6,3m och jag får plats med både fram och bakhjulen inom en P-ruta. Visserligen sticker rumpen ut :)

Hej igen

Sorry, men jag förstår inte frågeställningen riktigt, kan du utveckla den?

Du skriver att din pb1 är 6,3 m, kan tänka mig att du menar din pb11, eller?

Ang hjulens placering placering i P ruta, så är det så vitt jag vet så att om alla hjulen är innanför dom vita strecken så står man rätt parkerad.
Denna tumregel har i alla fall jag använt mig av i många år o aldrig blivit bötfälld.

Hejs
Claes 105
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Husbil finns inte i lagens mening vad gäller vid parkering

Och för oss som mot förmodan skulle drabbas av ev. p-böter (Kontrollavgift!) så är det ju faktiskt möjligt att ta det till rättslig prövning. Det är inte så farligt som det låtar även om det så klart är obehagligt att stå inför skranket.

Om ett p-bolag har lappat dig på s.k, tomtmarkt är det bara att bestrida och inte betala även om det hotar med gud och inkasso och fan vet vad. Om du sen förlorar i tingsrätten är det bara att betala o se glad ut. Risken är dock stor att p-bolaget inte vågar visa sig i rätten när det kommer till kritan.

Om du stått på kommunal gata och fått p-böter bör (skall) du betala dina böter och sen överklaga hos polisen. Får du rätt får du stålarna tillbaka:)
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Husbil finns inte i lagens mening vad gäller vid parkering

Hej igen

Sorry, men jag förstår inte frågeställningen riktigt, kan du utveckla den?

Du skriver att din pb1 är 6,3 m, kan tänka mig att du menar din pb11, eller?

Ang hjulens placering placering i P ruta, så är det så vitt jag vet så att om alla hjulen är innanför dom vita strecken så står man rätt parkerad.
Denna tumregel har i alla fall jag använt mig av i många år o aldrig blivit bötfälld.

Hejs
Claes 105

Hej Claes!

Det står personbil 1 om jag inte minns fel. Inte 2 på min bil.
Vad jag menar är; står det parkering gäller ej pb 2. Är det ok för oss som har pb1 att parkera? Har svårt att tänka mig att parkeringsvakterna kollar vad bilarna är reggade som.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Husbil finns inte i lagens mening vad gäller vid parkering

Vi kanske får se P-skyltar med tillägget "Övernattning förbjuden". Problemet blir då att dom måste se att man övernattar i bilen.

Vad finns det för regler i olika länder för övernattning i fordon?
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Husbil finns inte i lagens mening vad gäller vid parkering

Hej Claes!
Har svårt att tänka mig att parkeringsvakterna kollar vad bilarna är reggade som.


Parkeringsvakten, som jag språkade med i april i Helsingborg, menade att de kollade, via sin handdator/telefon/gudvetmer vad den kunde användas till, om husbilen var reggad som PbII eller LB innan de skrev ut en kontrollavgift. Han menade att de hade full kontroll på vilka husbilar som fick parkera och inte parkera på olika skyltade parkeringsplatser.

Jag hade ingen anledning att ifrågasätta hans påstående då jag inte var felparkerad just för tillfället....

//Lasse
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Husbil finns inte i lagens mening vad gäller vid parkering

Parkeringsvakten, som jag språkade med i april i Helsingborg, menade att de kollade, via sin handdator/telefon/gudvetmer vad den kunde användas till, om husbilen var reggad som PbII eller LB innan de skrev ut en kontrollavgift. Han menade att de hade full kontroll på vilka husbilar som fick parkera och inte parkera på olika skyltade parkeringsplatser.

Jag hade ingen anledning att ifrågasätta hans påstående då jag inte var felparkerad just för tillfället....

//Lasse

Gott att veta. Då kanske jag skall behålla Campingbilen (VW-bus), PB 1 :)
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Husbil finns inte i lagens mening vad gäller vid parkering

På kommunal eller privat mark bestämmer väl markägaren, så det behövs inga godkända skyltar".
Att sedan hävda sådant här gör ju bara folk mera irriterade på oss! :confused:

Ibland blir man lite trött på visas inlägg:mad:
Jodå det behövs faktiskt GODKÄNDA skyltar oavsett vem eller vad de står.

Hur sjutton skulle det se ut i vårt land om varje kommun eller privatperson sätter upp "egenkomponerade" skyltar efter eget gottfinnande?
Stackars de som skall ta körkort då.
De ska får lära sig vad de olika trafikmärkerna betyder, trafikmärken som enligt lag är gilltiga i landet Sverige.
Men jag böjer mig ödmjukt om någon kan påtala motsattsen.
I så fall få Utbildaren på Trafikskolan göra följande kommentar.
"Vi har giltiga vägmärken i Sverige men tänk på att skylten för Övergångställe, Pakering, Hastighetesbestämmelse, förbud mot infart av fordon (enkelriktat) kan se ut hur fasen som helst i Sverige i olika kommuner för det kan kommunen skita i och göra egna skyltar.
Jag säger bara TRAMS och inget annat.

Reglerna är klara, skall jag sätta upp ett vägmärke av slag det än må vara så skall det finnas med i Trafikverkets förteckning över i Sverige godkända Trafikskyltar och dessutom skall du göra en anmälan till Trafikverket vad du tänk göra och skall ha Trafikverkets godkännande som kostar en slant att få.

Visst varje Kommun kan ha Lokala föreskrifter, men då är de regristreade i den lokala ordningsstadgan och hos Polismyndigheten på orten.

Det verkar som att problemet inte ligger hos några andra än en del som kör omkring i PB KLII. Det vi i vardagstal kallar Husbil.

Yttreligare en kommentar till den som "inte vill väcka ont blod hos andra".

Självklart skall alla respektera vad en enskild markägare vill tillåta på sin mark, men det har inget med vår Trafiklagsifting att göra utan enbart att visa hänsyn till den som är privat markägare.:)

Det är bara att följa svensk trafiklagstiftning oavsett vad för fordon som framförs.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen