• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil för vintercamping

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för vintercamping

Vinter med husbil är lite annorlunda. Allt utanför fryser, så fisken kan hängas på cykelstället, djupfryst och färdig.
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för vintercamping

Vi var där i söndags men de hade sålt alla bilar vi var intresserade av bla en Kabe 750 lxl -12.
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för vintercamping

När drar husbilsmarknaden igång? Vilken tid är det bäst att köpa?
Är det köparens marknad som på båtsidan?
 
Senast ändrad:

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för vintercamping

I morgon åker vi till Borlänge för att titta på en Frankia 8400. Den står som tur är inne i hallen så vi kan kolla ordentligt. Vi är för nyfikna för att vänta tills kontrollvägning men kommer inte köpa innan det är gjort.
Vill bara veta om vi tycker lika mycket om denna som den 840 vi var inne i för några veckor sedan.
Håll tummarna att det är "vår" bil. Det finns inte jättemånga hb som motsvarar våra krav, varken här eller i Tyskland
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.521
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för vintercamping

I morgon åker vi till Borlänge för att titta på en Frankia 8400. Den står som tur är inne i hallen så vi kan kolla ordentligt. Vi är för nyfikna för att vänta tills kontrollvägning men kommer inte köpa innan det är gjort.
Vill bara veta om vi tycker lika mycket om denna som den 840 vi var inne i för några veckor sedan.
Håll tummarna att det är "vår" bil. Det finns inte jättemånga hb som motsvarar våra krav, varken här eller i Tyskland

Hej!

Klokt att väga den då totalvikten bara är 5,0 ton. Risken är stor att det inte räcker till.

Lycka till
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för vintercamping

Vet inte om det är samma bil som vi tittade på tidigare, på den så var armstödet på L-soffan bortbrutet ur väggen. Kolla isåfall om och hur det är lagat.

Lycka till!!
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för vintercamping

Bilen vi såg i dag motsvarade inte våra önskemål så det blir inget köp. Vi fortsätter leta
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för vintercamping

Sent svar men vi tyckte att armstöden var oproffsigt ditsatta med väldigt korta skruvar. Kan man inte förstå att armstöd behöver bättre fastsättning så kanske det finns mer som missas som inte syns. Sedan luktade den inte bra.


Och sedan till något roligt - nu är det bara en fuktkontroll mellan oss och en husbil: Niesmann+Bischoff Flair 8000i L 2010:D
 

skalleskalle

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Skellefteå
Sv: Husbil för vintercamping

Ska ni uteslutande använda den vintertid så är ju en alkovbil med rejäl stängbar mellanvägg till förarhytten klockren.
Dessutom får ni mycket bil för pengen.

God Jul!!
Husbil med stängbar mellanvägg är det Nordic husbil du tänker på? Har läst om dessa och ställt en del frågor men inte fått något svar. Står att den har dieselvärmare. Värmer den hytten och motorn eller enbart hytten och kan man värma upp bodelen från värmaren med värmeväxlaren med dieselvärmaren? tacksam för svar.
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Rekommenderar Carthago var på Jokkmokks marknad i februari 26 minus varmt och gott i bilen,körde från Ängelholm 340 mil totalt. c-linne 2015
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Helintegrerte med isolerglass i siderutene også foran og isolert rullevegg for frontruten er et meget godt alternativ. Med Alde varmesystem er det mulig å ha det jamt varmt inne til tross for kaldere enn 30 blå ute. Har bilen vanntankene i oppvarmet dobbeltgulv så er det liten forskjell på om det er 30 varme eller30 kalde ute :D en bruker bare mer gass ;)
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Min tanke tidigare var precis som din. Att ha en pump för att tömma gråvattnet kändes bara fel... Ännu en sak att byta så småningom.
MEN ... I vintras fick jag lära mig varför det finns och uppskattar numera den funktionen.
Vintertid finns sällan öppna brunnar för tömning av gråvatten. Istället kopplar jag två avloppsslangar (två 3m ihopkopplade avsedd till tvättmaskiner) till avloppstappen o nyper åt med fjäderbelastad klämma.
I andra änden av avloppsslangen har jag en plastkrök avsedd för att haka över kanter till vattenhoar.
Sedan kan jag tömma tanken med hjälp av pumpen hur lätt som helst på vilken av trafikverkets rastplatser som helst , där man kan tömma toatanken.
Kräver lite träning och finess, men fungerar nu utmärkt att använda, både sommar och vinter.
Så nu uppskattar jag denna funktionen hos Kabe, som visar att man är i framkant när det gäller vintercamping - till och med före kundernas kunskap ... Ibland
De nya Kabe har möjlighet till att manuellt tömma systemet också. En funktion jag gärna skulle se, men saknas på vår 2017.
Finns däremot en ganska effektiv rengöringsinlopp separat för gråvattentanken jag kör ibland. Spola där, så lossnar mkt beläggning från tanken.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Min tanke tidigare var precis som din. Att ha en pump för att tömma gråvattnet kändes bara fel... Ännu en sak att byta så småningom.
MEN ... I vintras fick jag lära mig varför det finns och uppskattar numera den funktionen.
Vintertid finns sällan öppna brunnar för tömning av gråvatten. Istället kopplar jag två avloppsslangar (två 3m ihopkopplade avsedd till tvättmaskiner) till avloppstappen o nyper åt med fjäderbelastad klämma.
I andra änden av avloppsslangen har jag en plastkrök avsedd för att haka över kanter till vattenhoar.
Sedan kan jag tömma tanken med hjälp av pumpen hur lätt som helst på vilken av trafikverkets rastplatser som helst , där man kan tömma toatanken.
Kräver lite träning och finess, men fungerar nu utmärkt att använda, både sommar och vinter.
Så nu uppskattar jag denna funktionen hos Kabe, som visar att man är i framkant när det gäller vintercamping - till och med före kundernas kunskap ... Ibland
De nya Kabe har möjlighet till att manuellt tömma systemet också. En funktion jag gärna skulle se, men saknas på vår 2017.
Finns däremot en ganska effektiv rengöringsinlopp separat för gråvattentanken jag kör ibland. Spola där, så lossnar mkt beläggning från tanken.
Du kan alltid tömma gråvattentanken manuellt genom att skruva loss locket och stoppa ned handen dra ur bottenpluggen,jo du blir blöt om handen men möjliheten finns.
Din variant med slang går att använda utan pump men det måste vara fall ut,funkar på dom flesta bilar,på min bil följer slang med som standard.
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Visst går det som du säger att tömma ut genom att dra ut plugg inifrån tanken. Men det blir ju ett meck varje gång, och last i garaget måste flyttas ut för åtkomst. Så det är ju nåt man gör vid rengöring eller avstängning till avställningsperiod.
Däremot saknas det på äldre modeller av de med pump, möjlighet att tömma manuellt på annat sätt som du beskriver.
 
Toppen