• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbil för första gången

F

F.d. 22112

Guest
Vi har nu köpt en ny bil en chausson. Har aldrig direkt campat eller åkt husbil. Men vi ser så framemot denna flexibilitet att bara kunna åka dit vi vill. Vad ska man tänka på för att underlätta? Allt från tanktömningar till värmehantering etc. Finns det ngn bok eller dylikt man kan läsa sig till med tips o tricks. Husbil för dummies typ :) Alla råd o tips för noviser uppskattas <3

Nihog

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2025
Sv: Husbil för första gången

Hej Anna
Gratulerar till kul val av semesterlösning. Är rätt ny själv men man inser snabbt vad som är bra, bättre, bäst och helt onödigt jämfört med vad man trodde. Först kommer grejor man har eller inte har med sig första långturen. Sen hittar man alla möjliga bra och dåliga saker med bilen som borde varit si eller så. Sen svämmar man över toan, får problem med kylskåpet eller strular med laddning/batteri, glömmer kabeln på en camping, inser att en tvättlina är bra...

Men allt det där spelar ingen roll om man blir biten och inser det smått galet underbara att om det är trist väder så bara åker man över till Italien lr nått, man köper det man behöver på vägen i början. Eller så bara bryr man sig inte så mycket då det mesta ordnar sig under markisen vid en strand nånstans! Smidigheten och upptäckarsuget parar sig med en husbil och resan blir alltid i alla fall en del av målet.

Men om jag ska vara lite allvarlig så se till att alltid ha uppdaterad och bra information var ställplatser lr camping finns inom några valda "radier" där ni är. Promobil är en bra app och det finns massa annan information här på forumet om länkar etc. Skulle jag säga nått om prylar som är helt nödvändigt så är det bra utemöbler, gott vin och bra böcker. Allt annat inser ni snart. Alla kommer ge olika svar om allt från AC till extra gasol eller solceller och batterier. Bäst är att bara ut ock testa så hittar ni er version av husbilande. (tror det får bli dagens verb: "att husbila")

N.

Cia och Magnus

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2025

Trådskaparen vill nog ha mer handfasta råd om hur man gör för att tömma gråvatten och dyligt.

Och det undrar jag med. Vi har 150 liter på vår "Nissan" som ska tömmas. Släpper man bara glatt ut det någonstans?

Och fast toatank? På båten har vi en 90 liters som töms med hjälp av en sug på speciella tömningsstationer. Hur gör man med en husbil?

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

För dom med fasta tankar har jag på en del ställen sett att man har ett galler man backar över & öppnar ventilen till gråvattnet & en låg balja på hjul som är förbunden med en brunn meddelst en tjock slang som man skjuter under HB'n & tömmer svartvattnet i. Fler varianter finns naturligtvis & det blir en överraskning när man besöker stället. Att bar åka in på en skogsväg & tömma är inte ett alternativ eftersom det är både äckligt för dom som är ute i naturen & även förbjudet.

Bennie

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Det finns oräkneliga trådar om fyllning och tömning, som trådskaparen kan söka på när hen blivit medlem. Du som redan är med kan söka nu.

Gråvatten brukar sällan ge problem och inte heller toakasetter, vilka går tömma på alla Vägverkets rastplatser. Men fasta toatankar är något jag skyggar för; fungerar säkert bra för den som endast bor på campingplatser, men inte för oss som vill kunna tömma hemma.
Er nya bil är väl utrustad med toakasetter och förhoppningsvis även SOG?

Vi skall åka ut några dygn för rekreation och fjällfiske i ett naturreservat i norra Jämtland i morgon bitti och sedan tömmer vi toakasetten/kasetterna hemma i en toalett när vi kommer hem. När trekammarbrunnen inte ligger begravd under djup snö kan vi tömma direkt i den.

aake

F

F.d. 22112

Guest

tack snälla för svaret lite nervis är man allt och med två små barn :)

F

F.d. 29756

Guest

Grattis till Chausson!
Generalagent i Sverige är Lindströms husvagnar i Stockholm. Kolla gärna med dem.
Jäkta inte vid umgängelse med bilen. Ha "mjuka" fingrar.
I våran Chausson årsmodell 2010 som vi köpte i Hannover fanns stor väska med all erf. instruktion - tyvärr det mesta på tyska. Dom kan lite engelska.
Info@wohnmobile-hannover.de

Lycka till!
palle

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Lycka till med husbilslivet, Anna och ställ gärna alla frågor och funderingar på detta forum när de dyker upp! Jag är övertygad om att HBK:arna är både glada och lyckliga över att få bistå med någon form av hjälp.
Alla har vi i något skede varit nybörjare och haft både frågor och funderingar.
Det finns inga dumma frågor om praktiskt husbilsliv, så fråga på bara! :applaus:
//Kjell

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

angående platser att tömma tankar så finns det för medlem i HBK
FANTASTISKA listor att lägga in i navigatorn som tydligt visar hur de olika platserna är bestyckade, har underlättat mycket för oss med fasta tankar.
På många ställplatser/campingar finns markbrunn att tömma i.
Sen kommer inte tömningsbehovet så ofta för oss, ca. var 5:e dygn behöver vi tömma och då använder vi 2 alltid dusch/toa i husbilen.

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Trådskaparen vill nog ha mer handfasta råd om hur man gör för att tömma gråvatten och dyligt.

Och det undrar jag med. Vi har 150 liter på vår "Nissan" som ska tömmas. Släpper man bara glatt ut det någonstans?

Och fast toatank? På båten har vi en 90 liters som töms med hjälp av en sug på speciella tömningsstationer. Hur gör man med en husbil?

Hejsan på vår första husbil en LMC där var det fast toatank, det fanns en vagn med som man kunde sätta under 3" röret från bilen med en adapter rakt ner i tanken. Nackdelen var att man inte "orkade" lyfta tanken ensam när man kom till tömningsplatsen, tanken hade hjul.
Ha de Paffw

F

F.d. 22112

Guest

Något tips på medlemskap som är bra att ha eller annat? Tänkte på kostnader för camping och så. Vår tanke är att resa i sverige första året iallafall. Gotland Öland men kanske ev Finland Danmark.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Om du vill ha ett bra medlemsskap så bli medlem i denna klubb. Du kommer då att få tillgång till allt på HBK's hemsida vilket du inte har som intresserad. Hemsidan är en guldgruva för oss husbilsåkare som man bara inte får missa.

Bennie

F

F.d. 50069

Guest

Sen är jag övertygad om att den dagen ni kommer till en Ställplats och frågar vem som helst om råd, så är de flesta husbilister mycket vänliga och hjälpsamma!
:)

Nihog

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2025

hej igen
jaha eftersom jag nu fattat att du har barn, liksom vi, så blir mkt planerande för deras skull viktig. Men det vet du säkert redan. Jag kan säga att det tog ca 10 mil innan de glatt hoppade runt i hela bilen under färd vilket kanske inte är så bra. Bra med böcker, ritmaterial, kortlek eller vad det nu kan vara är rätt centralt för det går lite långsamt med husbil. En dator med massor av film en annan. I det fallet är det viktigt att se till att dator/padda går att ladda under färd dvs den typen av sladdar behöver du. Biltema har bra grejor för 12v cigguttag, även Kjell.com eller Clas Ohlson.

Sen kan jag säga, beroende på ålder, att campingar ofta är väldigt bra för barn. Mycket att göra och andra barn att träffa etc.

Allt detta med toatömning, gråvatten och även fylla på vatten är lätt då för det finns i stort sett alltid sånt och personal som kan hjälpa.

Se vill jag bara säga att vi köpte en begagnad bil. Åkte hem och fyllde den och åkte med sikta Frankrike nästa dag! Det är bara att kasta sig ut! Men att prövköra och provbacka etc lite mer än jag gjorde är nog bra :)

N.

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Om man har barn med så är det viktigt att ge dem mat med jämna tidsmellanrum. Det fungerar ju oftast när man håller sig till de vanliga rutinerna men när man är på resa mot ett spännande mål är det lätt att glömma bort det.
När våra var små upptäckte vi att när de började kivas bak i bilen så var det egentligen försent att leta någonstans att stanna och äta. Men med lite framförhållning var det inga problem. Deras näringsförråd är ju betydligt mindre än hos oss som är vuxna så det är lätt att glömma bort matpauserna när man snabbt vill komma dit man tänkt sig.
EssoJ

Toppen