• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbil för åretrunt boende.

F

F.d. 2025

Guest
Någon som har förslag på lämpliga bilar som man kan ha som enda bostad här i vårt land.
Ska ej väga mer än tot 3500kg.
Kanske blir den väl liten då?
Någon som har en sådan tillvaro?

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029
Sv: Husbil för åretrunt boende.

Vad är anledningen till att bilen inte får väga mer 3500kg?

F

F.d. 4879

Guest

Är den besiktad som PB2 så kan den väga hur mycket som helst och får köras på B kort. Tror nog att de flesta husbilar är PB2 snart?

F

F.d. 7997

Guest

Skulle förvåna mig om någon har en så liten bil som enda boende,

Vänligen stig 296

F

F.d. 2025

Guest

Måste be dig utveckla detta lite mer för jag trodde att gränsen gick vid 3500kg?
Vet att man kan köra över 4000kg med ett äldre b-kort men om man av någon anledning måste förnya detta så blir det ju mer osäkert.

Är den besiktad som PB2 så kan den väga hur mycket som helst och får köras på B kort. Tror nog att de flesta husbilar är PB2 snart?

F

F.d. 4879

Guest

Är bilen besiktad som PB2, alltså en speciell klass för husbilar i princip (personbil klass 2) så kan den väga hur mycket som helst och får framföras på ett gammalt B körkort (finns nån gräns där vet jag). Skulle du bli av med körkortet och måste ta ett nytt så är det nog kört.. Då bilen klassas som personbil så måste du även ha vinterdäck på den under gällande årstid.

F

F.d. 673

Guest

"Alla" här på forumet må vara i den åldersklass som har de B-kort som krävs för PB2 över 3500 kg, men vi ska väl ändå inte glömma att det FINNS folk som är yngre också! Kanske man vill att även de ska kunna köra...

(1996-06-30 är gränsen för när körkortet ska ha tagits, så ingen född efter 1978-06-30 får köra tyngre fordon än 3500kg på B-kort även om de tagit körkort på sin 18-årsdag. Dessa "småglin" fyller faktiskt 30 år eller mer nästa år, hur otroligt det än kan låta, så vi kanske ska vara lite försiktiga med våra svepande formuleringar om vilka fordon man för köra på B-kort. )

F

F.d. 24280

Guest

Fast visst är det underligt att sånt kan gå igenom!Specielt om man ser att bara det reggat som PB2 så kan den väga hur mycket som helst och kan köras på B-kort...Det är väl det kanske som ingår i nol-visionen:snowman-1-icon:

F

F.d. 4879

Guest

"Alla" här på forumet må vara i den åldersklass som har de B-kort som krävs för PB2 över 3500 kg, men vi ska väl ändå inte glömma att det FINNS folk som är yngre också! Kanske man vill att även de ska kunna köra...

(1996-06-30 är gränsen för när körkortet ska ha tagits, så ingen född efter 1978-06-30 får köra tyngre fordon än 3500kg på B-kort även om de tagit körkort på sin 18-årsdag. Dessa "småglin" fyller faktiskt 30 år eller mer nästa år, hur otroligt det än kan låta, så vi kanske ska vara lite försiktiga med våra svepande formuleringar om vilka fordon man för köra på B-kort. )

Ja det var väl ungefär vad jag skrev också att det gäller gamla B kort och att det finns en årsbegränsning där. Jag tycker definitivt inte att det var en svepande formulering.

F

F.d. 4879

Guest

Har precis fått veta att lagen om vinterdäck på PB2 över 3500kg är nedlagd nu. Inget krav på vinterdäck således om den har en totalvikt över 3500kg. Det gäller from 071210.

Toppen