• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbil Burstner o garanti -importerad

F

F.d. 30474

Guest
Vi funderar på att köpa en husbil årsmodell 2011 ( Burstner nexxo 660 ) det blir våran första husbil men vi såg att den var importerad år 2011 .Handlaren erbjuder iofs 3 års solid garanti .. Vågar man köpa en importerad bil ? vi bor i Södra Sverige och någon som vet något om solidgaranti ..tack för alla Tips Vågar man be om vägning och täthetsprov? eller gör man det någon annanstans vi åker i morgon på ett litet helgäventyr o tittar på den och tar en liten hotell vistelse i Mariestad :p::wideeyed:

Senast redigerad av en moderator:

surtecruisers

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Husbil Burstner o garanti -inporterad

hej ! varför skulle man inte våga köpa en direktimp bil ? har själv en samt köpte privat ! vet inget om solid garanti men förutsätter det är en seriös handlare och klart du ska begära fukttest protokoll nyligen utfört samt gasoltest likaså ! om du har reg nr kan du gå in på transportstyrelsen för att få reda på lastvikten ! är den under 500 kg fundera ett varv till ! sen innan det skrivs kan du ju alltid kontrollväga ? lycka till :spinny:

F

F.d. 30474

Guest
Sv: Husbil Burstner o garanti -inporterad

Tusen tack för ditt svar :) Jag mest orolig för pga av att det är första husbilen men det verkar som många kör med direktimporterade , tänkte mest att det inte är anpassade för svenskt klimat och hur verkstäder ställer sig till en importerad , vi har ju iofs inte tänkt köra på vintermånaderna . kollade vikten Max Lastvikt kg 655kg och vi ska fråga om protokollen du nämnde och vägning Tack ännu en gång surtecruisers

surtecruisers

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Husbil Burstner o garanti -importerad

hej ! förstår era tankegångar det är mycket som snurrar i huvet när man ska göra en sån stor investering vilket det inte är egentligen för det är ebberöds bank det kostar därför är det viktigt att man känner sig för så det blir i möjligaste mån rätt bil från början för det kostar att byta ! som med vanlig bil fast värre ? hur många ska ni åka ? använda bra sommar ? planlösning ? halvint helint ??? frågetecken många ! ta god tid på er finns uppsjö med bilar överallt ! kläm känn lukta pruta osv men glöm inte lastvikt fukt !

F

F.d. 30474

Guest

Ska kolla med säljaren i morgon .. Och tack för samtalet Clas B :)

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Självklart ska ni KRÄVA vägning, alt. göra det själv i samband med provkörningen.
Köp ALDRIG en husbil utan att kolla verklig vikt, sjukt mycket (lastvikt)värdelösa husbilar till salu, lastvikt i reg.papper stämmer sällan.
Lycka till

Reijo53

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
11098
Medlemskap
2025

Förare,80% diesel,En gasolflaska och färskvatten ingår i tjänstevikt.

Göran Hellman

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025

Det finns en vågstation strax norr om Mariestad vid avfarten till Torsö. Hälsningar Göran Hellman

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Jag skulle fylla vatten - och bränsletank och spolarvätska och lasta bilen med det som "måste" vara med, kastruller, bunkar, nödvändigaste basmatvaror mm. Ta med de personer som ska åka med i HB och väga. Sedan dra bort bruttovikten (det vågen visar) från totalvikten och se vad man kan lasta förutom det nödvändigaste. Så skulle jag göra. Behöver man lasta mera så kanske man kan ha mindre mängd färskvatten med och kanske inte ha full bränsletank om man inte ska så långt.

F

F.d. 53013

Guest

Håller med PeterK. Väg bilen innan köp!

F

F.d. 30474

Guest

Tack för alla råd men nu är vi husbils ägare och vi hoppas att vi kommer att få mycket nöje med både husbilslivet och att läsa på detta forumet och lära sig av denna samling med trevliga människor som finnas här.. Vi ses på forumet och på vägarna gott folk/ Jonas och Mia

F

F.d. 32985

Guest

Grattis til den nya husbilen och hoppas ni får mycket glädje med den!

sevallbo

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2025

Jag har en svenskköpt Burstner med förlängd Solidgaranti . Solid tar maskiner i bodelen som går sönder . Jag har bytt 4 st vattenkranar , köksfläkt . dörrlås o kylskåp som dom tog . Däremot tog dom inte sprucket duschgolv . Sevallbo

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

är där så många fel kan det vara en fördel med bra garanti.

Toppen