• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil brann ner

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Bilar kan såklart brinna lite varstans.
Det verkar dock inte så ibland när bilarna ställs alldeles intill varandra på ställplatser och parkeringar.
Vi vill gärna ha de 4 metrarna mellan bilarna (som Räddningsverket föreskriver) med tanke på brandspridningen om en bil skulle börja brinna, men det är ofta flera som fnyser åt detta...
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.551
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Bilar kan såklart brinna lite varstans.
Det verkar dock inte så ibland när bilarna ställs alldeles intill varandra på ställplatser och parkeringar.
Vi vill gärna ha de 4 metrarna mellan bilarna (som Räddningsverket föreskriver) med tanke på brandspridningen om en bil skulle börja brinna, men det är ofta flera som fnyser åt detta...
Det avstånder kan du kanske få på en campingplats om de närmsta grannarna inte satt upp något förtält men på en parkering kan man kanske inte förvänta sig det. Jag har då aldrig sett någon sådan parkering i allafall.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
4 meter tycker jag man bör hålla även när det inte är carona jag brukar sträva efter det avståndet vist har jag blivit mobbad för den uppfattnigen
Jag under om det finns några föreskrifter om brandsäkerhet som måste uppfyllas innan ställplats kan börja byggas och sedan tas i bruk?
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag under om det finns några föreskrifter om brandsäkerhet som måste uppfyllas innan ställplats kan börja byggas och sedan tas i bruk?
Det varierar nog ber. på vilken kommun det gäller.
Vid Basteviksholmarna norr om Lysekil fick man lov att göra om platserna så att 4 m kunde hållas efter att räddningstjänsten varit på plats och kontrollerat.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Vi har nu varit ute i fyra veckor, främst dalarna o Roslagen. Ingen trängsel någon stans. I Rättvik var det fullt midsommarhelgen, då var campingvärden o kollade avståndet mellan bilarna. I vårt område fick en justering göras, men det gick fint. Ingenhade börjatmed sillen o nubben ännu. Bra stämning, tydliga direktiv. I kväll bor vi ensamma vid sjön Erken i Roslagen.
 
Toppen