• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbil 9 m

F

F.d. 55416

Guest
Ni som har en husbil modell större. Funderar på en som är 9.10m med boggi.
Den bil vi har nu är 7.45. och vi upplever inte det som något problem alls, men
om man går upp till 9.1m har det stor betydelse? har funderingar att åka ner
till Spanien och tillbinga en tid där nere under vintermånaderna.
Vilka nackdelar upplever Ni som har en så pass stor bil?
Att Parkera. Avgifter. Bränsleförbrukning?
Tacksam för synpunkter.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Husbil 9 m

Hej Staffan!

Nu är inte min bil så lång, den är "bara" 8,90 - också med boggie. Jag bytte i våras från en som var 6,90.
Jag har inga som helst problem att köra den, den går betydligt bättre på vägen än den gamla, boggien ger en bekväm gång. Man måste såklart ta ut svängarna på ett litet speciellt sätt när man kör i kurvor, rondeller, trånga passager m.m., men det lärde jag mig rätt snabbt i och med att jag hela tiden har stenkoll i backseglarna så lärde jag mig hur den betedde sig när man svänger.
Ska man svänga ut från en parkeringsplats med parkerade bilar på var sida om, måste man köra fram en del innan det går att svänga, så inte bakänden tar i.
Bränsleförbrukningen ligger på ca 1,2 - 1,3 l/mil, jag kör sällan fortare än ca 85km/h. Nu är detta en alkovbil, alkoven är en stor bränsletjuv.
Vad som är viktigt är att man håller rejält avstånd till framförvarande fordon, en såpass tung bil har dubbelt så lång bromssträcka som en vanlig personbil. Därav den andra anledningen att jag inte kör fortare än 85km/h. Då har man en chans att reagera innan det är försent i händelse av en farlig trafiksituation.
Visst är det så att jag inte kommer in på de trångaste parkeringarna, men nån stans hittar man alltid att parkera. Tar hellre det omaket mot att jag bor bekvämt när jag är ute!
Parkerar jag på två platser och det är avgift erlägger jag såklart dubbel avgift.
Brukar för det mesta dock hålla mig borta från städerna, trivs bäst "in the outwhere"...:cool:

/Annette

Senast ändrad:
F

F.d. 55337

Guest

Att hantera en bil på drygt 9 m i trafiken är väl inte någon större skillnad mot en något mindre bil. Det som vi upplever, vi har en bil som är cirka 9 meter, är att man måste kolla upp campingar mer noga, får vi plats, kan vi ta oss till platserna och dylikt. Många campingar har för små platser för att vi ska komma in. Antingen är platserna små eller också är det för små campinggator för att komma till platserna,mycket tvära svängar och dylikt. Men fördelarna med en lite större bil är fler än nackdelarna som vi ser det.

Anders och Birgitta
Vårt husbilsliv

F

F.d. 25246

Guest

Åker samma som Ludde men har villtbåge så min är över 9m:p: åkte under 7m innan upplevde den struttig på vägen samt att när det är dåligt väder och man är några stycken blir det trångt. i den stora är det alltid plats och alla hittar sin vrå.

Visst kan det kännas trångt i städerna men dom är otroligt lättmanövrerade. Har kört både buss och lastbil tidigare och det går ej att jämföra HB. är smidigare fordon.

Är det en burster helintregrerad ni kollar in? (måtten stämmer) min polare har en sådan och han tycker det är en fröjd att köra den.

Ett minus som gäller tandem axlar är att man ej får vrida för mycket på ratten när man kör på gräs då lär ägaren till mattan jaga dig om han inte vill sätta potatis den river upp rejält.

Kan varm rekomendera!:)

M

Matts Torebring

Guest

Jag har gått från knappa 6 meters alkovbil till 6,25, till 7,35 till 8,80 och upplever bara fördelar vid alla byten. Vår sista husbil överträffar allt i stabilitet
på autobahn och i hård vind. På parkeringar söker jag ofta yttersvängen och "backar upp" sista hjulparet på ev. gräsmatta eller dylikt. Kommer man i en stor husbil känns det som att den "tar sin plats" i trafiken på något sätt. Enda nackdelen är att du kan inte snurra runt på en mindre gata. Bränsleförbrukning, 510 mil i Frankrike och Spanien i somras otroliga 1.15. (enligt förd körjournal).
Mvh Matts Torebring

F

F.d. 55416

Guest

Ja, det är en Byrstner I 810 Elegance. Den verkar trevlig. Vi upplever vår Adria Coral 670 SL som lite trång. Sedan vill vi ha med vår dotter och hennes lilla Lina 2,5 år, Vi hamnar direkt över gränsen för totalvikten, man vill ju även ha med 2 cyklar och en hel del annat smått och gott.
Bädden som man fäller ned över förarplatsen är ju onekligen riktigt trevligt att ha.
Det är väl längden som man är lite fundersam på om det blir problem att få plats, vi försöker ju undvika campingplatser in i det längsta.
Jag är tacksam för alla synpunkter på detta.
:mcride:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Det beror ju givetvis på hur ni brukar semestra med husbil!
Brukar ni ofta åka in i städer och parkera centralt för kultur, evenemang och restaurangbesök?
Nog finns det alltid en pakeringsplats att hitta för en såpass stor bil, men det är ju klart att det finns ju fler platser att hitta för en sjumetersbil.
Eller är det lite lite mer ute på landet, båthamnar m.m?
Då är det inga som helst problem att parkera och vända!
Beskriv hur ni brukar semestra med husbilen, så är det lättare att ge infallsvinklar!

/Ludde

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Efter att kört vår turnébuss på 14,9m (4m hög x 2,6bred) många tusen mil, känns Alla husbilar lite pluttiga! :wub:

(länk: turnebuss )

Skulle personligen tro att skillnaden mellan lite dryga 7m till att passera 8+m är möjligheten till bekvämt parkerande i centrala städer, vanesak.
Bränsle förbrukning vid landsvägs körning bör vara ytterst marginell.

Ett lite tips... Alla fordon bör ges en chans på avskild plats för en "genomkörare"/bekantskap för ens egen & medtrafikanters skull.

Lycka till med ev. investering!
Mvh. Magnus

F

F.d. 55416

Guest

Ja du Ludde.
Vi är nya på det här med husbil har inte åkt mera än 4 helger, men det var ganska lätt att konstatera att detta är något som passar oss som hand i handsken.
Vi har tidigare åkt MC i 40 år i hela Europa, "hemska tanke hur åren går" och vi gillar att komma ut i naturen, vi kommer att försöka undvika städernas centrum så långt det går, Vi vill ha en bil där man även kan ta med sig ett bar vänner utan att det känns som i en sardinburk.
Så vi försöker att hitta ställplatser eller någon trevlig naturparkering. Även att kunna använda den under vintern.

I

Ice-Man

Guest

Vi kuskar omkring i en 12-meters och tycker det fungerar bra. Jag brukar säga att den är smidig som en katt :)
Har inte haft några större problem med campingar - det brukar ordna sig även om det är ganska fullbokat (om man inte är kräsen med plats).
Beträffande avgifter så brukar det vara en gräns vid 6 meter, sedan betalar man ofta för varje överskjutande meter, inga enorma summor extra vad jag sett i alla fall...
Vår boogie är medsvängande så det blir normalt inga fula märken, men man får vara lite försiktig med underlaget om det är vått ute (vi väger 20,8 ton).
Nu kanske jag inte skall kalla vår buss för husbil, men den fyller i alla fall samma syfte och vi använder den som en sådan :)

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Ja du Ludde.
Vi är nya på det här med husbil har inte åkt mera än 4 helger, men det var ganska lätt att konstatera att detta är något som passar oss som hand i handsken.
Vi har tidigare åkt MC i 40 år i hela Europa, "hemska tanke hur åren går" och vi gillar att komma ut i naturen, vi kommer att försöka undvika städernas centrum så långt det går, Vi vill ha en bil där man även kan ta med sig ett bar vänner utan att det känns som i en sardinburk.
Så vi försöker att hitta ställplatser eller någon trevlig naturparkering. Även att kunna använda den under vintern.

Ni kommer att använda den på precis samma sätt som vi gör! Jag ser inga som helst hinder för er att köra med 9-metare!
Jag är ganska säker på att ni inte kommer att ångra er! Det är väldigt skönt, speciellt vintertid att ha lite svängrum inne!
Våra barn leker t.o.m. jage inne i husbilen (fast dom såklart inte får...), då är det gott om plats om man kan göra det!
Lycka till med bilköpet!

/Ludde

F

F.d. 55416

Guest

Än så länge låter det som man inte skulle behöva tveka på att göra en investering i en större bil.
Skulle vara skönt att ha lite mer plats.
Är mycket tacksam för Era inlägg.
Det här forumet är helt fantastiskt, där man får så snabba svar på frågor.
Tack.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Visst är det väl fint med utrymme. Men en liten fundering har även jag.

Hur räcker elvärmen till i dom stora bilarna. Vår bil har Alde 3010 och det fungerar bra. Men om bilen är två meter till hur räcker effekten då utan att stötta med gasol?

Helt klart måste väl det bli svår om den uppvärmda ytan ökar.

F

F.d. 18508

Guest

Är det inte lika bra att ni sätter hjul på era hus så har ni rymd och alla bekvämligheter.:D

Länge leve smidigheten.:wink:

Jojje
köp då hellre en audi a4 tdi sedan.
jag gör om min till husbil när jag åker ner till tyskland.
den går billigt på färjorna,den gör 190 km/h och drar aldrig mer än 0,51 milen.
bäddar gör man enkelt genom att fälla ner den bakre sittgruppen och får en bekväm dubbelsäng.

F

F.d. 16087

Guest

Ja längden behöver inte vara en nackdel, förutom att den går tyngre. En smal och kortare ökar ju tillgängligheten även om den totala njutningen blir lidande?
MVH. Gunnar S

Senast redigerad av en moderator:

lydde

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6666
Medlemskap
2025

Hej på Er!
Jag är nybliven medlem här och försöker att läsa alla inlägg. Vi har bytat husbil i våras till en Pilote Explorateur 5 ton. boggie. Anledning var att vi hade alldeles för låg lastvikt i den förra, en Frankia 700Fd.
Vi är mycket nöjda med bilen, planlösning - inredning är perfekt, väghållningen är perfekt, visst skiljer det sig lite i svängarna, men man lär sig.
Lycka till med köpet
Birgitta & Roland Lydén

F

F.d. 55416

Guest

Nu har frun i "bilen" blivit förtjust i Rapido!
Måste få Staffan att följa med och kolla in en sån;);)

Toppen