• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbil 4,5 ton

T

Toby12

Guest
Funderar på att importera från Tyskland en Bürstner 747 på 4,5 ton från 2001. Svårt att hitta aktuell info vad som gäller för bilar över 3,5 ton. Någon som har en bra länk?

F

F.d. 25228

Guest
Sv: Husbil 4,5 ton

Hej Toby,
har du inte fått något svar alls?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Som Franz skrev i en annen tråd, selv SBP vet ikke hva som gjelder. Men med den totalvekten og årgang ser jeg en bil bygget på Fiat ALKO chassi og uten CoC inntyg, så jeg drister meg til å komme med noen punkter bassert på norsk praksis - bromsintyg fra ALKO er et minimum, inntyg vedrørende drivverket fra Fiat. Besiktning av tom bil med vektkontroll - i Norge er det ikke skille på p-bil og lastbil, men en klart definert grense ved totalvekt 3500 kg - tror dette er hovedreglen i EU!

Gasol-installasjonen og 230 installasjonen må i Norge besiktiges av fagfolk før registreringsbesiktnngen og rapport forevises.

laval

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2026

747 på 4.5 ton? Varför är den inte interegistrerad för 5 ton? Jag tog hem en -03 a som väger 5ton.Inga problem.
//Lars

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

2001 var et overgangsår - tidlige produksjoner av Fiat alko ta hadde 4500 som totalvikt om det ikke var byttet fjører foran før registrering, sene eksemplarer fikk 5000 uansett.

Toppen