Jag tror nog mer på vad en tysk polis som kontrollerar tung trafik säger ställt i relation till svenska "paragrafryttare"...!
Låt mig ge er ett exempel:
under en längre tid har jag ägnat många timmar (i telefon) åt att få fakta redovisad avseende vilken körkortsbehörighet som krävs vid färd med en 5 tons husbil där en Smart står parkerad på en släpvagn.
Vår husbil är viktmässigt godkänd att dra detta släp och vi klarar även tågvikten på maximalt 6 ton !
Jag har ett B-kort taget 1966 som inte varit återkallat och kan ju därmed köra en husbil som väger mer än 3,5 ton.
I tillägg har jag även behörighet C, men INTE E-behörighet vare sig på B-Kortet eller C-kortet. C-kortet tog jag så sent som 2007 när vi bytte husbil och köpte vår första 5-tonsbil och anledningen till att jag tog detta C-kort var att jag inte hade koll på att jag lagligt kunde framföra den nya husbilen med ett B-kort.
Efter att ha pratat med åtskilliga personer (minst 10 olika personer) på Transporstyrelsen om vad som gäller i mitt fall vid framförande av vår 5-tons husbil med ett släp med en Smart på så kom den näst siste personen jag talade med fram till att jag "nog" kunde resa ut i Europa förutsatt att jag tog ett E till mitt B-kort.
Jag kontrade med att jag nog inte kunde köra hela vägen ner till södra Spanien år efter år med ett "nog" i bagaget... och frågade därför om det inte finns någon person på Transportstyrelsen som VET vad som gäller i mitt fall.
Jo, vår mest kunnige på detta område sitter i Falun, så ring honom för säkerhets skull. Jag ringde honom och hade ett längre samtal om de alternativ som står till buds:
BE, C1E eller CE
Hans svar var - läs och häpna - det ska "nog" räcka med att du tar en E-behörighet till ditt B... När han så förstod mitt argument att jag inte känner för att köra omkring med en "nogbehörighet", så blev jag ett par dagar senare uppringd av en jurist på Transportstyrelsen och han ställde sig då frågande till det svar jag fått av "experten" i Falun - han menade att jag har rätt att framföra själva husbilen med mitt B-kort, men att jag INTE kunde få åberopa denna "rätt" att framföra även ett släp med hjälp av en nytagen E-behörighet. Hade jag däremot tagit min BE-behörighet före 1/6 1966, så hade jag kunnat framföra detta ekipage lagligt i Sverige. MEN, tillade han, på vilket sätt en polis i Tyskland, Frankrike eller Spanien skulle reagera vid en körkortskontroll törs jag inte uttala mig om... Hade du haft BE redan från 1966, så hade du ju kunnat ta med dig det brev som finns översatt på olika språk och visat svart på vitt, men det gäller ju bara själva husbilen och inte ett påkopplat släp...
För att verkligen förvissa mig om vad som verkligen gäller, så ringde jag till:
* en av Storstockholms största trafikskolor,
** tunga gruppen hos trafikpolisen i Strängnäs,
* trafikskolan hade 0 koll på vad som gällde i mitt fall,
** polisen lämnade samma svar som juristen på Transportstyrelsen - du får inte köra omkring med detta ekipage med dina behörigheter, men hade du tagit BE före 1/6 1966 så hade allt varit i sin ordning,
Det krävs alltså att jag tar ett C1E kort för att få framföra detta ekipage i Sverige och utomlands.
M.a.o. så tror jag mer på en yrkeskunnig polis i Tyskland resp. i Sverige än på en "paragrafryttare" i Sverige och det till dess jag blivit 100% övertygad om att det som gäller i Sverige även gäller i övriga EU - hittills har ingen övertygat mig om fakta !
Mitt tvivel gäller naturligtvis även kravet på färdskrivare - det är ju det tråden handlar om, men jag kände att jag även MÅSTE få skriva om släp problematiken...
Mvh
Bosse
PS. Jag menar naturligtvis 1/6 1996 - jag blandade ihop datumet med det datum då jag tog mitt körkort.