• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbil över 3500 i Österrike

Buster55

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
17254
Medlemskap
2025
Hej: Vi är snart på väg ut i Europa mot Portugal som slutmål. Vi har bestämt att köra romatice strasse i Tyskland. Min fundering är att köra genom Österrike eller köra via Schweiz, för vi skall till Milano och senare franska kusten. Vet att det är dyrt att köra Österrike på betalvägar, eller är det okej att köra icke betalväg med en stor husbil där nere. Tänker om det är berg och dal vägar där nere.
Tacksam för tips och erfarenheter,

Mvh
Björn o Kristina

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Husbil över 3500 i Österrike

Det går alldeles utmärkt! Vi brukar köra över Ulm-Füssen-Landeck-Merano. Alternativt via Garmisch/Partenkirchen-Seefeld-Innsbruck sedan gamla vägen förbi Brennerpasset mot Bolzano.

Det behövs då ingen GoBox, men kör inte en meter på betalväg utan den för det blir böter direkt, minst €220,-.

Se även: Över 3500 kg genom Österike - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -

D

Deleted member 11118

Guest

Körde för 2 år sedan via Garmisch/Partenkirchen-Seefeld-Innsbruck sedan gamla vägen förbi Brennerpasset mot Bolzano, som Gunnar gjort vår bil väger över 3,5 och det var inga stora problem, lite smalt ibland i byarna från Innsbruck ner till Brenner då är man i Italien och sen körde vi på motorvägen.

Buster55

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
17254
Medlemskap
2025

Hej tack för info. Om jag fattar riktigt så behövs varken gobox eller vinjet den vägen då?

Med vänlig hälsning,
Björns o Kristina

Senast ändrad:

Gubben

FD HBK Medlem
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023

Om man tar sig till backarnas början upp mot Brenner passets broar via icke betalvägar. Om man då vill utnyttja broarna istället för lokalvägen. Hur fungerar det vid betalstationen är betalningsättet och priser lika som vid en vignette bil ?

Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest

Hej tack för info. Om jag fattar riktigt så behövs varken gobox eller vinjet den vägen då?

Med vänlig hälsning,
Björns o Kristina

Nej det behövs inte, så länge du undviker motorvägen. Lycka till

Toppen